کد خبر : ۱۰۱۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
«خودروکار» بررسی می‌کند؛
سال‌های اخیر صنعت خودروسازی سهم قابل‌توجهی در نرخ رشد اقتصادی ایفا کرد که در سال جاری پیش‌بینی می‌شود به‌واسطه امضا و اجرای برخی از قراردادهای خودرویی، این صنعت سهم بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد که البته باید به مواردی در رشد صنعت خودروسازی دقت کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، دولت برای نرخ رشد اقتصادی سال جاری حدود هشت درصد را انتخاب کرده که به نظر می‌رسد با توجه به دستیابی به برجام و شکل‌گیری ساختار اقتصاد ایران در دولت یازدهم و ادامه مسیر دولت قبل در دولت دوم حسن روحانی، دستیابی به این عدد دور از ذهن نباشد.

در سال گذشته صنعت و کشاورزی توانستند در رشد اقتصادی تأثیر قابل‌توجهی داشته باشند و در سال جاری به نظر می‌رسد با توجه به امضا و اجرای چند قرارداد خودرویی سهم خودروسازی در رشد نرخ اقتصادی تا حدودی افزایش یابد و سهم بیشتری از حجم تولید ناخالص ملی را برای خود کند.

اگر هرساله خودرو بتواند سهم سال گذشته خود را حفظ و ارتقا دهد رفته‌رفته این صنعت وظیفه خطیری را بر عهده خواهد داشت و در این مسیر باید فعالیت‌های جدیدی را برای خود ترسیم کند.

در این رابطه فربد زاوه-کارشناس صنعت خودروسازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، اظهار می‌کند: نرخ رشد اقتصادی از مجموع تولید ناخالص ملی اندازه‌گیری می‌شود و آن‌چنان به جزئیات ارتباطی ندارد و در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که صنعت خودروسازی چه میزان در نرخ رشد اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود اما به‌طور حتم با توجه به شرایط مناسب صنعت خودرو در سال جاری، تأثیر مثبتی بر نرخ رشد اقتصادی خواهد داشت.

او می‌افزاید: بنابر اطلاعات می‌توان مدعی شد که رشد تولید متناسب با رشد قدرت خرید مردم همراه نیست و بازار نیازمند آن است تا با روش‌های جدید این فاصله را پوشش دهد؛ به نظر می‌رسد مجموع فعالیت‌های صنعت خودروسازی کشور بر نرخ رشد اقتصادی کشور تأثیر مثبت و به سزایی خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودروسازی کشور، بابیان اینکه صنعت خودروسازی در سال جاری بخشی از موتور محرکه اقتصاد ایران خواهد بود، گفت: برای افزایش میزان حجم تولید ناخالص ملی و به‌تبع آن افزایش نرخ رشد اقتصادی، صنعت خودروسازی کشور باید بخش بزرگ‌تری از صنعت ایران را درگیر خود کند که نیاز داخلی به مواد اولیه در راستای تولید خودرو بیشتر از سمت داخل انجام شود و سهم واردات کاهش یابد.

زاوه در انتها می‌افزاید: همچنین برای رشد سهم خودروسازی در نرخ رشد اقتصادی این صنعت باید تمرکز بیشتری بر عمق ساخت داخل و افزایش حجم صادرات داشته باشد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد، صنعت خودروسازی با یک برنامه‌ریزی مدون و غیر آرمانی می‌تواند نقش پررنگی در نرخ رشد اقتصادی داشته باشد که این موضوع درنهایت رشد صنعت خودروسازی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران