این موضوع در حالی است که تیراژ تولید
خودروسازان در سال 97 که اولین سال اجرای این مصوبه است قطعا بیش از یک
میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد بود؛ چراکه آمار تولید خودروسازان سالانه
افزایشی است و بر این اساس میزان تولید خودروهای دارای مصرف سوخت بالای 8
لیتر نیز افزایش خواهد یافت؛ بنابراین با توجه به اظهارات رئیس ستاد مدیریت
مصرف سوخت چگونگی اجرای این مصوبه هنوز مشخص نیست. از سوی دیگر طبق
پیشبینیهای صورت گرفته در ستاد مدیریت مصرف سوخت، خودروسازان و
واردکنندگان خودرو بهصورت تجمعی باید 540 هزار خودروی فرسوده را از رده
خارج کنند که اجرای این مصوبه از سوی دولت موجب میشود، هزینه خروج
خودروهای فرسوده از جیب مشتریان پرداخت شود؛ چراکه همه عرضهکنندگان خودرو،
هزینه اسقاط فرسودهها را بر قیمت تمام شده خودرو میافزایند که در نهایت
مشتریان خودرو آن را پرداخت میکنند.بر این اساس در شرایطی مشتریان در
ایران متولی اصلی خروج خودروهای فرسوده محسوب میشوند که در بسیاری از
کشورها بهمنظور کاهش مصرف سوخت و همچنین آلودگی هوا وتوجه به محیط زیست
خود در این زمینه متولی میشوند و مشوقهای زیادی بهمنظور ترغیب مالکان
این خودروها برای خروج فرسودهها در نظر میگیرند.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/