کد خبر : ۱۰۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
یادداشت/
مشارکت با خارجی‌ها با هدف تولید خودرو که پس از برجام وارد فاز جدی‌تری شده است به طور قطع نیازمند سرمایه‌گذاری مالی و انتقال فناوری به کشور است چراکه در این صورت با اعمال تحریم‌های دوباره اقتصادی،
به گزارش خودروکار، طرف خارجی قادر به ترک تعهدات خود نخواهد بود و در صورت تحمیل دوباره تحریم‌های اقتصادی، طرف خارجی به سادگی زیر تعهدات خود به صنعت خودروسازی نمی‌زند. نکته ضروری در همکاری مشترک با خارجی‌ها پرهیز از همکاری‌های یک‌طرفه و تک بعدی است تا خودروسازان داخلی دانش و فناوری را وارد صنعت خودرو کنند.

از سوی دیگر باید سرمایه‌گذاران خارجی را مجاب کرد تا با سرمایه‌گذاری مادی در کنار انتقال دانش، توسعه صنعت خودرو را رقم بزنند. به طور قطع مشارکت اصولی با خارجی‌ها در تولید خودرو و همسو بودن با سرمایه‌گذاری مادی و انتقال فناوری به کشور است و این امر می‌تواند مزایایی همچون پایبندی به تعهدات طرف خارجی، ایجاد فرصت‌های اشتغال و ارزش افزوده در چرخه اقتصاد، افزایش کیفی خودرو داشته باشد و در نهایت علاوه بر تامین خودروهای داخلی صادرات را به ارمغان بیاورد. بر این اساس نکته ضروری در این قراردادها و تنظیم آنها تامین ۷۰ درصد قطعات یدکی از تولیدات داخلی است.

همچنین در مشارکت با خارجی‌ها باید ۳۰ درصد از خودروهای تولید شده روی ریل صادرات قرار گیرد که هم‌اکنون این بند در همه قراردادهای صنعت خودرو با شرکای خارجی مورد توجه قرار گرفته است. بدون شک صادراتی شدن خودروهای ایرانی نیازمند طراحی مناسب و توسعه مهندسی مدرن در صنعت خودرو بوده و این امر نیازمند مشارکت شرکای خارجی در تولید خودرو است. در این میان تعاملات اقتصادی با کشورهای صاحب سبک در صنعت خودرو نیز می‌تواند موثر واقع شود اما باید به این نکته توجه کرد که به‌جای ایجاد فاینانس با کشورهای صاحب سبک در تولید خودرو باید سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازهای خارجی در دستور کار قرار گیرد.


رمضانعلی سبحانی‌فر -  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران