کد خبر : ۱۰۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است: ۶۰ راهکار برای حل ترافیک بحرانی پایتخت وجود دارد.

به گزارش خودروکار، ماه مهر که می آید وضعیت ترافیک تهران نگران کننده تر از ماه های گذشته می شود. افزایش ۱۶ درصدی سفرهای آموزشی ظرفیت خیابان های پایتخت را پر می کند و ساعات انتظار خودروها در خیابان ها و بزرگراه ها نیز افزایش پیدا می کند. محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران معتقد است راهکارهایی که تاکنون برای حل مشکل ترافیک تهران به کار گرفته شده نتوانسته این مشکل را برطرف کند و وضعیت ترافیک پایتخت بحرانی است.

*وضعیت ترافیک پایتخت را چطور ارزیابی می کنید؟

با وجود آنکه در سالهای اخیر تلاش های زیادی در تهران برای کاهش مشکلات حمل و نقل شده است مانند اصلاح هندسی معابر، ساخت اتوبان، تعریض خیابانها، احداث پلها و تونلها همچنان مشکل ترافیک تهران حل نشده بلکه بحرانی نیز شده است.  باید قبول کنیم که وضعیت ترافیک تهران عادی نیست و انتظار طولانی مردم پشت صف های طولانی خودروها تاثیر منفی بر روی شهروندان تهرانی گذاشته است آلودگی هوا، افزایش بیماری و ...برخی از عوارض ترافیک است.

*برای حل این مشکل تاریخی چه باید کرد؟

 برای حل هر مشکلی باید آن را بشناسیم اولین گام، شناخت دقیق این معضل است مانند بیماری که برای تشخیص دردش به پزشک مراجعه می کند و پزشک در سطح های مختلف برای درمانش نسخه می  نویسد برای حل بیماری ترافیک که گریبانگیر تهران شده است باید از همه ابزارها برا ی شناخت دقیق مشکل استفاده کرد در حال حاضر ما دسترسی به تکنولوژی های  مختلف در این حوزه داریم. دوربین های ثبت پلاک، ثبت سرعت و ... اما آمارهای ما در حوزه ترافیک دقیق نیست و این نشان می دهد ما نتوانسته ایم از این ابزارها به درستی استفاده کنیم.

گام بعدی استفاده از تجارب جهانی است، ما تافته جدابافته ای از دنیا نیستیم بنابراین نباید اشتباهات سایر کشورها برای رسیدن به راه درست را تکرار کنیم وقتی راهکاری در دنیا تجربه شده و به نتیجه نرسیده ما نباید برای پیمودن همان راه هزینه  کنیم و به همان نتیجه برسیم. در شهرهایی که جمعیت میلیونی دارند برای کاهش ترافیک از مدیریت تقاضای سفر استفاده می شود اما مدیریت شهری در تمام سال های گذشته عرضه را افزایش داده و معابر تهران برای استفاده بیشتر از  خودروها را طولانی تر و  عریض تر کرده است.

*آیا در تمام این سالها احداث تونل و پل کمکی به حل ترافیک تهران کرده است؟

اینکه بگوییم این پروژه ها احداث نشود درست نیست بلکه باید در طرح های توسعه متوازن پیش رویم نه اینکه در یک سری برنامه ها جلو باشیم و در برنامه های دیگر دچار عقب ماندگی...پل بسازیم اما حل و نقل عمومی را فراموش کنیم.

تعداد اتوبوسها از برنامه عقب تر باشد و سن ناوگان نیز رو به فرسودگی ...از طرفی پروژه های بزرگراهی تکمیل شود اما در توسعه مترو از برنامه عقب باشیم. در حال حاضر متروی تهران برای آنکه بتواندبه درستی خدمات رسانی کند نیاز به سه هزار واگن دارد. روزانه در تهران ۲۰میلیون سفر انجام می شود این سفرها باید مدیریت شود ما باید به سمت حذف بخشی از سفرهای زاید برویم ناوگان حمل و نقل عمومی را  تقویت کنیم و به دنبال شناسایی روش های مدیریت تقاضای سفر باشیم.

*نسخه عملی برای کاهش پایتخت چیست؟

۶۰ راهکار در این رابطه وجود دارد؛ نخست توسعه خدمات الکترونیک برای حذف سفرهای غیرضروری است. دوم تغییر شیوه سفر؛ یعنی نوع وسیله نقلیه از وسایل نقلیه شخصی به عمومی تغییر کند. در مسیرهای طولانی مترو و اتوبوس و در مسیرهای نزدیک از دوچرخه استفاده شود.

 تغییر زمان سفر در ساعات پیک، بخشی از راهکارهای مدیریت تقاضای سفر است. البته ما باید در این حوزه بسته سیاست های مدیریت زمان سفر را به کار گیریم بخشی از این راهکارها سلبی و بخشی دیگر ایجابی است. اگر تاکید ما در انتخاب روش بیشتر بر راهکارهای سلبی باشد نارضایتی عمومی افزایش پیدا می کند بنابراین این سیاست ها باید هماهنگ و مکمل هم باشند. نکته دیگری هم که باید به آن اشاره شود تغییر کاربریهایی است که می تواند در ترافیک موثر باشد طی این سالها معابر کم عرضی دیده ایم که در آن مجتمع های بزرگ احداث شده که این موضوع در ترافیک منطقه اثرگذار بوده است.

همچنین تدابیر حمایتی مانند حمایت از روزهای خاص می توانند در کاهش ترافیک اثرگذار باشند مانند روزهایی که بدون خودرو تعریف شده اند. چند نکته کلیدی را در ایجاد مشکلات تهران نباید فراموش کنیم و آن این که مشکلات تهران به‌هم پیوسته است و باید برای حل آن نگاهی جامع و همه‌جانبه نگر داشت ما نمی توانیم مشکل ترافیک را حل کنیم اگر به موضع حاشیه نشینی بی توجه باشیم زیرا روزانه حجمی از سفرها از حاشیه های تهران به مقصد پایتخت انجام می شود. ما نمی توانیم برای ترافیک تهران راهکار ارائه دهیم بدون آن که به اقتصاد کشور که تمام ابعاد زندگی شهرنشینان را تحت تاثیر قرار داده بی توجه باشیم. بسیاری از مشکلات تهران ناشی از مشکلات ملی است. مشکلات ترافیک آلودگی هوا و صوتی آلودگی منظر، جمعیت شناور و... و. همه به هم مرتبطند و برای حل آنها نیاز به نگاهی جامع است. برای حل این مشکلات نباید انتظار معجزه از مدیریت شهری جدید داشت درست است یک لیست با یک نگاه مدیریت شهری را در دست گرفته اما قرار نیست این مشکلات معجزه وار در مدت کوتاهی حل شود تهران شهری معمولی نیست که مشکلات آن عادی باشد.

تهران شهری ملی است  که بدون حمایت دولت نمی توان مشکلات آن را برطرف کرد، به جز دولت، مدیریت شهری به حمایت مجلس نیز نیاز دارد بسیاری از معضلات  پایتخت به دلیل خلاءهای قانونی است که مجلس می تواند با همراهی، مدیریت شهر ی را یاری رساند. به طور مثال قانونی که اخیرا در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده و بخش قابل توجهی از درآمدهای پایدار شهری را کاهش داده است که با حمایت مجلس قابل اصلاح است. این را فراموش نکنید که برای پایان دادن به چالش های تهران سه ضلع مثلت دولت، مجلس و مدیریت شهری باید در کنار هم قرار گرفته و یکدیگر را حمایت کنند. در این میان اعتمادسازی به مدیریت شهری برای استفاده از ظرفیت های اجتماعی نقش اساسی را ایفا می کند زیرا هیچ مشکلی بدون حمایت و همراهی مردم امکان پذیر نیست.

*گفته می شود ترافیک مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است فکر می کنید دلیل آن شناور شدن ساعات ادارات باشد؟

تغییر ساعت می تواند در کاهش حجم ترافیک تأثیر داشته باشد ضمن اینکه یکی از راهکارهای کاهش ترافیک تقسیم حجم ترافیک و تراکم آن در ساعت های مختلف است.

منتهی مساله ای که در رابطه با تغییر ساعت ترافیکی و کاهش حجم ترافیک در سطح تهران وجود دارد، عددها و آماری است که تحت عنوان کاهش ۱۰ یا ۲۰ درصدی ترافیک اعلام می شود که نمی دانیم این عددها از کجا استخراج شده و به این سرعت اعلام می شود. برای اینکه بدانیم آمارها چقدر دقیق است حتما از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران دعوت می کنیم تا به کمیسیون عمران بیایند و مستندات این آمار را ارائه کنند. ما هم تأثیر آن را بررسی می کنیم و چنانچه تأثیر آن به این میزان مثبت باشد حتما از این طرح حمایت می کنیم.

*سرانجام لوایحی که از دوره گذشته مدیریت شهری در  کمیسیون عمران و حمل و نقل باقی مانده چه می شود؟

لوایح مدیریت سفر در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای چهارم بلاتکلیف باقی مانده که یکی از آن دریافت عوارض از معابر است. با توجه به تغییر مدیریت شهرداری و شورای شهر لوایح باقی مانده مجددا به شهرداری تهران عودت داده می شود و با بررسی کارشناسی جدید به کمیسیون عمران شورا ارسال می شود. شاید مدیریت فعلی بخواهد برای برخی سیاست ها یا پیشنهاداتی که در لوایح آمده نظرات جدیدی داشته باشد، بنابراین قبل از اینکه شورا نسبت به بررسی لوایح ورود کند، باید مورد بررسی مدیریت شهرداری تهران قرار بگیرد تا در نهایت لوایحی به تصویب برسد که مورد حمایت شهرداری باشد.

*برخی از اعضای شورای شهر چهارم و حتی اعضای شورای پنجم نسبت به ایمنی برخی خطوط مترو انتقادهایی داشتند تکلیف این خطوط چه می شود؟

تذکرات لازم برای مشکلاتی که برخی خطوط مترو دارد به شهرداری داده شده است. از نظر شورا، خطوطی که ایمن نیستند باید متوقف شود. البته مدیریت مترو اعلام کرد که طبق گفته مشاوران خطوط مترو ایمنی ایستگاه ها تایید شده است اما خواستار شدیم تأییدیه ها به صورت کتبی به شورا ارسال شود. مسئولیت ایمنی خطوط مترو بر عهده مدیریت شهرداری و مجموعه مترو است اما تا این لحظه چیزی در رابطه با تاییدیه ایمنی خطوط مترو به ما اعلام نشده است. علاوه بر این زمانی را تعیین کردیم که اگر مدیریت مترو مستندات را ارائه نکنند، خواستار تعطیلی خطوط غیرایمن هستیم.

*یکی از اعضای شورای چهارم در توئیت خود از پرداخت غرامت ۶ میلیونی به دو مسافر خارجی خط متروی ایستگاه فرودگاه امام خمینی  خبر داده بود آیا این خبر صحت دارد و ایا مسافران ایرانی هم شامل حال چنین غرامتی می شوند؟

خبر این موضوع را از رسانه ها شنیدیم و اگر صحت داشته باشد از شرکت مترو می خواهیم مستندات پرداخت خسارت را ارائه کند. اگر خسارتی داده شده باید عدالت رفتار شود و ایرانی و غیرایرانی هم ندارد اما جزئیات این موضوع باید بررسی شود.

*مدتی است خطوط ویژه دوچرخه در خیابان کریمخان راه اندازی شده که عملا تبدیل به پارکینگ موتورسوارها شده است کمیسیون عمران برنامه ای برای اصلاح چنین طرح هایی دارد؟

مجموع هزینه ای که در شهرداری بابت خرید دوچرخه و راه اندازی خطوط ویژه دوچرخه  صورت گرفته اصلا توجیه درستی نداشته و اگر به جای اینکار به سمت استفاده از دوچرخه های برقی می رفتند، نتیجه بهتری حاصل می شد.همچنین نرده های فلزی که برای خطوط ویژه دوچرخه در خیابان کریمخان قرار گرفته، باید اصلاح شود و مدیریت جدید شهرداری باید در این زمینه فکری کند و اگر در این رابطه پیشنهادی دارد می تواند به شورا ارائه دهد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران