کد خبر : ۱۰۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
«خودروکار» دلایل خوش اقبالی چینی‌ها در بازار ایران را بررسی می‌کند؛
خودروهای های چینی چند سالی است که بازار ایران به خصوص کمتر از 100 میلیون تومان را از آن خود کرده‌اند که به عقیده کارشناسان خوش اقبالی چینی‌ها در ایران به واسطه ارائه تسهیلات خرید خودرو و امکانات رفاهی و فنی خودروهای چینی است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، از ابتدای دهه 80 خودروهای چینی با مشارکت شرکت‌های ایران خودرو و مدیران خودرو به بازار ایران وارد شدند، اما کمتری کسی محصول وارداتی ایران خوردو را به ذهن دارد با این تفاسیر بیشتر ایرانی‌ها mvm110 را اولین محصول چینی در بازار خودرو ایران  می‌شناسند و این خودرو را در اکثر اوقات با ماتیز دوو اشتباه می‌گرفتند.

رفته رفته چینی‌ها مسیر خود را به ایران پیدا کردند و زمانی که تحریم‌های غرب بر ایران به خصوص اقتصاد ایران تشدید شد، شرکت‌های چینی بازار خودرو ایران را بیش از گذشته آماده و مهیا دیدند.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که در پنج ماهه نخست سالجاری 1 میلیارد و 554 میلیون و 215 هزار و 146 کیلوگرم جنس از کشور چین به ارزش 4 میلیارد و 255 میلیون و 566 هزار و 328 دلار به ایران وارد شده که با توجه به آمار ارائه شده از سوی گمرک ایران از این مقدار 164 میلیون و 946 هزار و 34 دلار مربوط به خودرو و قطعات خودرو بوده است.

در سال‌های اخیر شرکت‌های بسیاری همچون فوتون، چری، چانگان، JAC، برلیانس، زوتی، لیفان، دانگ فنگ، BYD، MG، جیلی، گریت وال، BAIC، FAW و هایما با محصولات متنوع خود وارد بازار شده‌اند که اکثرا عمر محصول بالایی ندارند و سریعاً وارد دوره تعمیر می‌شوند.

بخشی از محصولات چینی در ایران به صورت مونتاژ تولید و عرضه می‌شود که در بهترین حالت 3 ستاره کیفی تولید را از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دریافت کرده‌اند و حتی در گزارش سال گذشته این شرکت نام برخی از این محصولات چینی را اعلام کرده بود که نباید به کارواش برده شوند.

گزارشات حکایت از آن دارد که خودروهای چینی در کنار محصولات قدیمی بازار ایران توانسته حجم قابل توجهی از بازار را از آن خود کنند و به عبارت دیگر چینی‌ها در بازار ایران توانسته‌اند خوش اقبالی داشته باشند.

بررسی بازار نشان از آن دارد که خودروهایی چینی در بازار ایران به دو دلیل عمده توانسته‌اند فروش مناسبی را از آن خود کنند که از این دلایل می‌توان به ارائه تسهیلات بلند مدت و ارزان قیمت و ارائه امکانات رفاهی و فنی اشاره کرد.

در این رابطه حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان اینکه همکاری با شرکت‌های چینی همچون یک شمشیر دو لبه است، اظهار می‌کند: قیمت تمام شده در خودروسازی‌های چین به مراتب پایین‌تر از دیگر شرکت‌ها است و این موضوع تنها به دلیل قیمت ارزان کارگر در این کشور نیست و بخشی از ارزان بودن قیمت تمام شده خودرو در این کشور به دلیل استاندارد پایین در تولید و ساخت برخی از خودروهای چینی است.

او می‌افزاید: تمام خودروسازان چینی اجازه حضور در بازار اروپا را ندارند و این موضوع گواهی بر پایین بودن کیفیت برخی از محصولات چینی است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان می‌کند: پلتفرم‌های صنعت خودروسازی ایران در سال‌های اخیر قدیمی شده و به روز رسانی پلتفرم برای خودروسازان و قطعه سازان ایرانی هزینه بالایی دارد که با این تفاسیر خودروهای چینی که دارای امکانات رفاهی و فنی به‌روز هستند توانسته به بازار ایران ورود کند.

او تصریح می‌کند: از سوی دیگر بازار ایران با وجود آنکه بازار مناسبی برای عرضه خودرو است اما با مشکل نقدینگی از سوی خریداران مواجه است، از این رو چینی‌ها با تزریق منابع مالی و ارائه خودرو با امکانات فنی و رفاهی به‌روز بازار مناسبی را در ایران از آن خود کرده‌اند.

کریمی سنجری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر خودروهای چینی رشد کیفی مناسبی را به ثبت رسانده‌اند، بیان می‌کند: یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای چینی به دلیل دوام و کیفیت پایین، هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش بالای آن‌ها بوده و این در حالی است که خودروهای چینی با گذشت زمان افت قیمت بسیاری پیدا می‌کنند.

حال با این تفاسیر می‌توان گفت که خودروهای چینی به واسطه ارائه تسهیلات بلند مدت از سوی نماینده فروش ایرانی و وجود امکانات رفاهی و فنی در خودرو توانسته بازار مناسبی را از آن خود کند و این در حالی است که خوردوهای تولیدی ایران از پلتفرم‌های قدیمی بهره می‌برند و اکثر مشتریان بازار ایران به دنبال خودرو جدیدتری هستند.

بررسی بازار نشان از آن دارد که در بازه کمتر از 100 میلیون تومان بازار خودرو ایران تنها خودروهای چینی و خودروهای به نسبت قدیمی تولید داخل وجود دارد و اگر فردی طالب خودرو خوب و به روز اروپایی در این بازه قیمتی باشد، آنچنان انتخابی ندارد و به نطر می‌رسد شرکت‌های خارجی به ویژه اروپایی‌ها باید محصولات مختص خانواده خود را با شرایط خاص که در نهایت در بازه قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان قرار بگیرد به ایران وارد کند.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران