کد خبر : ۱۰۴۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
هر روز اخبار مختلفی از آغاز یک رقابت جدید در دنیای خودروهای برقی به گوش می رسد و به نظر می رسد عصر این مدل از خودروها در حال شروع شدن آن هم با جدیت بسیار زیاد است به طوری که تا چند سال آینده شاهد یک رقابت بسیار شدید میان خودروسازان بزرگ دنیا خواهیم بود اما به واقع صنعت خودروسازی آماده چنین تغییر و تحولی شده است؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، خودروهای برقی تا سال 2025 ارزان تر از وسیله های نقلیه حال حاضر خواهند شد و تا سال 2040 بیش از نیمی از خیابان ها  را این نوع از خودروها پر می کنند. در حال حاضر خودروسازان بزرگ هر روز اطلاعیه های جدیدی در زمینه خودروهای الکتریکی منتشر و برنامه های جدیدشان را اعلام می کنند. این موضوع نشان می دهد که به آرامی همه صنعت خودروسازی در حال تغییر به سمت خودروهای برقی است اما این تغییر باید با آمادگی کامل باشد چرا که بزرگترین تغییر صنعت خودروسازی پس از 150 سال در حال رقم خوردن است.

اگر به آمارها و وضعیت پیشرفت این تغییر نگاهی داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که برخی بازارهای دنیا تا 2020 شاهد حضور قدرتمند خودروهای الکتریکی هستند. از جمله این بازارها می توان به کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، نروژ، سوئد و انگلستان اشاره کرد. در کنار آن ها آمریکا و چین نیز دو بازار بسیار بزرگ هستند که تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در حالی که آمار نشان می‌دهد تنها 0.3 درصد از سهم بازار جهانی به خودروهای برقی در سال 2015 تعلق داشت این میزان می تواند تا 3 درصد در آینده رشد داشته باشد که یعنی شاهد 2 میلیون و 700 هزار خودروی برقی در خیابان ها خواهیم بود.

در سال های اخیر خودروسازان چند نمونه جایگزین وارد خط تولید خود کرده اند تا حریم امنی برای ناپایداری خودرو های الکتریکی در بازار داشته باشند. این استراتژی زمانی که متوجه شویم سهم بازار خودروهای تماما برقی در سال 2020 تنها 2 درصد خواهد بود، خیلی دور از واقعیت نیست.

اما حالا شرکت های خودروساز با شوق بسیار زیاد، بازاری با پتانسیل بیش از حد و همچنین فشارهای رقابتی وارد دنیای جدیدی از صنعت خودروسازی خواهند شد که تجربه لازم برای آن را ندارند. می توان به جرات گفت هیچ خودروسازی نمی تواند با چند پیشنهاد و ساخت تعدادی خودروی الکتریکی خود را برترین شرکت در این زمینه بداند.

برای این شرکت ها آمادگی داشتن یعنی پیدا کردن راه حل مناسب برای جواب به تغییرات بازار در حالی که در این میان بازسازی حرف اول را می زند و یک نکته بسیار حساس برای تمامی خودروسازان به شمار می آید.

همچنین باید در نظر داشت که ورود به دنیای خودروهای الکتریکی تنها به خودروهای با حجم باتری بالا و صرفه اقتصادی بیشتر ختم نمی شود بلکه این خودروها تنها بخشی از یک مجموعه بزرگ هستند که شامل: خودروهای خودران، ارتباط گرفتن خودروها، رانندگی خودکار و موارد دیگری می شود که همگی به موتورهای الکتریکی مرتبط هستند. خودروسازان باید در نظر داشته باشند که سفر به دنیای خودروهای الکتریکی باید همزمان با افزایش علاقه مردم به این نوع وسایل نقلیه صورت بگیرد.

در حال حاضر برخی شرکت های خودروسازی به اهمیت رقابت در این بازار پی برده اند و در تلاش هستند تا خود را برای عصری تازه آماده کنند. این شرکت ها تجهیزات و سیستم های سازمان خود را برای دنیای خودروهای الکتریکی بازسازی می کنند. این در حالی است که برخی از شرکت ها از دست ندادن بازار فعلی را به آماده شدن برای آینده ترجیح داده اند و هنوز طعم ریسک برای تغییر را نچشیده اند.

کارشناسان اعتقاد دارند که زمان برای خودروسازان به سرعت در حال سپری شدن است و هر ثانیه ای که می گذرد آن دسته از شرکت هایی که وارد این بازار نشده یا خودشان را آماده نمی کنند، عقب خواهند ماند. خودروسازانی که به درستی آینده را مشاهده می کنند، انرژی و هزینه زیادی را صرف تقویت برند خودروهای برقی خود می کنند و این دقیقا کاریست که در زمان ورود موتورهای درون احتراقی انجام دادند. این شرکت ها از زمان استفاده کرده و با فعالان حوزه ارتباط خودرو همکاری می کنند، همچنین این شرکت ها می توانند با تحقیق و توسعه صحیح به درک درستی از خواسته های مشتری از یک خودروی الکتریکی برسند.

تغییرات جدید و آماده شدن برای یک عصر تازه در صنعت خودرسازی تنها مربوط به شرکت های خودروساز نیست و در این مسیر تامین کنندگان قطعات نیز باید با تمام وجود کار کنند تا بتوانند کمک شایانی به این صنعت نمایند. شرکت های تامین قطعات می توانند با ایجاد باتری های جدید، تحقیق برای حجیم شدن باتری ها و همچنین ساخت وسایل مورد نیاز مانند سیستم تشخیص صدا یا تشخیص دقیق مکان به خودروسازان در آینده کمک بسیاری کنند.

در پایان باید اشاره کنیم که دنیای فناوری هر ثانیه در حال تغییر است و این دگرگونی تاثیر شگرفی بروی خودروسازی در دنیا دارد. به هیچ عنوان نمی توان نقش به سزای خودروهای برقی در بازار آینده را نادیده گرفت چرا که تحقیقات نشان می دهد خودروهای بنزینی در سال های آینده به اوج فروش خود خواهند رسید و سپس سقوطی سریع دارند. در همین حال تعداد خودروهای الکتریکی در سال 2030 به 9 خودرو از هر 10 دستگاه خودرو خواهد رسید.

شرکت های بزرگ باید بتوانند با این موضوع کنار آمده و راه درستی را برای آماده شدن پیش بگیرند.

مترجم خودروکار: محمد امین زمانی

منبع : industryweek.com

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد ندافان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۱۰:۵۳
0
0
به نظر من خودروسازان ایرانی نباید فعلا دنبال خودروهای سوختی باشند... این که شما الان وقتی داره عصر خودروسازی تغییر میکنه نمیتونی یه ماشین درست بسازی پس بهتره نسازی

اما ما جوانان بسیار با استعدادی داریم و اگر یکم بها بهشون بدیم میتونیم از همین ابتدای عصر خودروهای الکتریکی وارد این دنیا بشیم و در عصر تازه به یکی از صنعتگران برتر در این زمینه تبدیل بشیم... الان که هیچ خودروسازی اماده نیست باید تلاش کرد در غیر این صورت بازهم عقب خواهیم ماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران