کد خبر : ۱۰۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
«خودروکار» بررسی کرد؛
مزدا 3 دسته دوم و کیا سراتو که هر دو تولید داخل هستند، به دلیل تشابه قیمتی گزینه‌های بسیار خوبی برای مشتریان هستند، اما مساله انتخاب میان یکی از این دو است، کیا سراتو صفر کیلومتر یا مزدا 3 دست دوم؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، دو خودرو کیا سراتو شرکت سایپا و مزدا 3 گروه بهمن (کارکرده)، دارای بازه قیمتی تقریبا مشابه هستند و اگر فردی قصد خرید محصولی در محدوده قیمتی 65 تا 85 میلیون را داشته باشد، این دو می‌توانند گزینه‌های بسیار جذابی برای او باشند. اما سوال اینجاست که بین این دو خودرو، کدام گزینه مناسب‌تری برای خرید است؟ در این گزارش به بررسی و مقایسه این دو پرداخته می‌شود.


طراحی بدنه
طراحی این دو خودرو، دو سلیقه کاملا مختلف را در بر می‌گیرد. کیا سراتو دارای طراحی بدنه ساده و در عین حال اسپرت بوده و در میان قشر جوان طرفداران بسیاری دارد. در حالی که مزدا 3 ظاهری مدرن‌تر داشته و نشانه‌های طراحی ژاپنی در این خودرو دیده می‌شود.

قسمت جلو کیا سراتو با داشتن جلو پنجره وچراغ‌های خوش فرم یکی از نقاط قوت طراحی این خودرو به شمار می‌رود اما قسمت عقب و مخصوصا طراحی چرا‌غ‌های پشت، چنگی به دل نمی‌زند. خطوط بدنه مزدا 3 به نسبت سراتو، کمی خشن‌تر و تیز است که ظاهری تهاجمی‌تر به آن می‌دهداما طراحی چراغ‌های جلو و عقب به خوبی انجام گرفته است.


پیشرانه و مشخصات فنی
مزدا 3 از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ بهره می‌برد که حداکثر قدرت آن معادل 147 اسب بخار است. از طرفی کیا سراتو با داشتن یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر و 16 سوپاپ، حداکثر قدرت 124 اسب بخار تولید می‌کند که این رقم 23 اسب کمتر از رقیب ژاپنی است.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو رقیب در جعبه دنده آن‌ها است. مزدا 3 دارای گیربکس اتوماتیک 5 دنده بوده و رقیب کُره‌ای دارای جعبه دنده 6 دنده دستی است. بسیاری از مردم که در شهرهای پر ترافیک مانند تهران و دیگر کلان شهر‌ها رانندگی می‌کنند، جعبه دنده اتوماتیک برای آن‌ها به نوعی یک مزیت محسوب می‌شود.

کیا سراتو 1240 کیلوگرم و مزدا 3، 1310 کیلوگرم وزن دارد و یکی از دلایل این تفاوت، به کار رفتن جعبه دنده اتوماتیک در مزدا 3 است که به مراتب وزنی بیشتر از جعبه دنده دستی دارد.

مزدا 3 دارای حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت با شتاب صفر تا صد 9.2 ثانیه و کیا سراتو حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را دارد و صفر تا صد کیلومتر را در 10.3 ثانیه پر می‌کند.


مصرف سوخت و استانداردها
پیشرانه 2 لیتری مزدا 3، دارای مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است. رقیبش کیا سراتو با موتور 1.6 لیتری در هر 100 کیلومتر 6.6 لیتر بنزین به صورت ترکیبی مصرف می‌کند. می‌توان گفت که با توجه به وزن کمتر، حجم موتور پایین‌تر، وزن سبک‌تر و از همه مهم‌تر مصرف سوخت کمتر سراتو برای تردد در سطح شهر، از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

حجم باک مزدا 3 و سراتو به ترتیب 55 و 52 لیتر است که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.


امکانات
از نظر امکانات پسر ژاپنی بهمن موتور بسیار مجهز تر از کیا سراتو است. جدا از امکاناتی مانند شیشه برقی، سانروف و آینه‌های برقی که در هر دو مشترک است، مزدا 3 دارای امکاناتی نظیر کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو، پدال شیفتر، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل پایداری (ABS- EBD)، سیستم کنترل لغزش و ... است.

کیا دارای 2 کیسه هوای برای سرنشینان جلو و مزدا مجموعا دارای 6 کیسه‌ هوا بوده که شامل کیسه‌های هوای جلو، عقب و جانبی است.

قیمت
کیا سراتو 1600 صفر کیلومتر تولید داخل در بازار ایران حدود 80 میلیون تومان قیمت دارد که البته سری آپشنال این خودرو کمی بیشتر قیمت دارد. از طرفی مزدا 3 تولید داخل نیز در بازار خودروهای دست دوم بین 70 (حتی کمتر) تا 85 میلیون قیمت دارد.

در انتها، با توجه به اطلاعات بیان شده، فردی که بودجه‌ای حدود 80 میلیون دارد، می‌تواند میان دو برند مزدا و کیا انتخاب کند.

مزدا 3 یک خودرو ژاپنی با کیفیت است که با توجه به داشتن یک موتور 2 دو لیتری و 147 اسب بخار نیرو لذت یک رانندگی قدرتمند و مطمئن را منتقل می‌کند. این خودرو توسط شرکت بهمن موتور در ایران ساخته می‌شود که با توجه به سابقه این شرکت در ساخت خودروهای با کیفیت، می‌توان به این خودرو اطمینان کرد.

از طرفی کیا سراتو نیز یکی از خودروهای پر طرفدار کیا محسوب می‌شود و هزینه‌ قطعات و تعمیرات آن کمتر از رقیب ژاپنی خودش است. این خودرو به دلیل داشتن مصرف سوخت و هزینه‌های کمتر نسبت به مزدا 3 و همچنین قدرتی مناسب نسبت به حجم موتور، مناسب رفت و آمد درون شهری، استفاده روزمره و همچنین گاهی رانندگی اسپرت است.


خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران