کد خبر : ۱۰۶۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
یادداشت/
آمار متاثر کننده تلفات جاده ای کشور هنوز به اندازه ای بالا است که پلیس راهور را به عذرخواهی وا می‌دارد؛ حال آن که تنها با نگاه به کشورهای جهان اول و نحوه مدیریت فرهنگ ترافیکی به سادگی در می یابیم که نقطعه ضعف ایران در کجا است.

به گزارش خبرنگار خودروکار، در اخبار روزهای گذشته کشور اشاره شد که از سال 1377 یعنی اولین سالی که آمار تلفات جاده ای کشور جمع آوری شد تا پایان سال گذشته 459 هزار کشته و چهار میلیون و پانصد هزار نفر نفر مجروح شدند. خوشبختانه طی سال ها این آمار روند کاهنده ای را پیش گرفته است اما آمار مرگ روزانه 43 نفر از هموطنان در سراسر کشور به شکل غیر قابل باوری زیاد است.

ناراحت کننده ترین بخش آمار تلفات جاده ای کشور آن جایی است که در درصد قریب به اتفاق تصادف های منجر به مرگ، پلیس راهور راننده متوفی را عامل حادثه می خواند. متوفی که حال دستش از دنیا کوتاه است و دیگر نمی تواند در پاسخ به این اتهام پلیس راهور و در دفاع از خود، از خرابی آسفالت های قدیمی و جاده های غیر استاندارد، از نبود فرهنگ صحیح ترافیکی، از عدم وجود روشنایی یا تابلوهای هشدار دهنده کافی در جاده ها، از خودروهای غیر استاندارد تولید داخل و یا حتی از پلیس هایی که جریمه در محل پارک ممنوع را از راهنما نزدن مهم تر می دانند، گلایه و شکایت کنند.

فرهنگ ضعیف ترافیکی اولین عامل مرگ و میر جاده های کشور است. البته شاید  بتواند در این زمینه به سادگی با کیفیت بسیار پایین خودروهای تولید داخل رقابت کند اما درصورت تقویت فرهنگ ترافیکی مردم آگاهانه تر پشت فرمان می نشینند. اگر از اهمیت سلامت فنی خودرو خود آگاه باشند، اگر به توانایی ها و پتانسیل خودروهای خود آشنا باشند، اگر قوانین راهنمایی و رانندگی کشور کمی منطقی تر تنظیم شود، اگر بجای کلاس های تقویتی دوران ابتدایی و راهنمایی بصورت اصولی فرزندان این سرزمین را با قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ صحیح ترافیکی کشور آشنا کنند بدون شک شاهد کاهش چشمگیر تلفات جاده ای خواهیم بود.

کشورهای پیشرفته جهان اولی سال ها است که ثابت کرده اند تاثیری که آموزش از ابتدای زندگی کودک بر نحوه برخورد او در بزرگسالی می گذارد، جریمه های میلیون تومانی نخواهد گذاشت. آموزش تنها راه حل بلند مدت برای اصلاح بخش انسانی تلفات جاده ای است و این هیچ باری از دوش مسئولیت سنگین مسئولان مربوط برای اصلاح کیفیت و روشنایی جاده ها، اصلاح کیفیت خودروهای تولیدی و اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی کم نمی کند. باشد تا سازمان راهنمایی ورانندگی کشور در عوض خرج میلیاردها تومان برای تجهیز جاده های کشور به جدیدترین، پیشرفته ترین و گران قیمت ترین تجهیزات هوشمند و اتوماتیک جریمه تخلفات رانندگی کمی هم در راستای فرهنگ سازی و بهبود قوانین راهنمایی و رانندگی هزینه کند تا مجبور نشود روزی روزگاری درآمد این سازمان را از راه جریمه افراد متخلف کسب کند.

مصطفی انیسی، خبرنگار حوزه خودرو

انتهای پیام./


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران