کد خبر : ۱۰۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
روز گذشته نرخ دلار مرز چهار هزار تومان را رد کرد تا خوشبینی ها برای ثبات نرخ ارز به پایان برسد و صنعت و بازار خودروی ایران در انتظار تبعات منفی این اتفاق بماند.

به گزارش خبرنگار خودروکار، اگر به تاریخ بی ثباتی نرخ ارز در چند سال اخیر نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که بازار خودروی ایران همیشه بیشترین تاثیر را از کوچکترین تنشی در بازار ارز به خود گرفته است و همیشه بیشترین فشار در طول این بی ثباتی به حلقه ابتدایی و انتهایی زنجیره خودرو یعنی تامین کنندگان و مشتریان وارد شده است. حالا در شرایطی که انتظار نمی رفت باز هم نرخ دلار به رقم افسانه ای چهار هزار تومان برسد، روز گذشته این افسانه رقم خورد. 

این اتفاق البته در حالی رخ داد که ولی‌الله سیف در قامت رئیس‌کل بانک مرکزی از نیمه سال 1394 بارها اعلام کرده است که ارز در اقتصاد ایران تک‌نرخی خواهد شد و هر شش ماه یک‌بار این گفته خود را بازگو و زمان دستیابی به ارز تک‌نرخی را به شش ماه آینده موکول می‌کند.

صنعت خودرو ایران از قاعده کلی اقتصاد ایران که وابستگی شدیدی به نرخ دلار و ارزهای رایج دارد مستثنی نیست و با افزایش قیمت دلار، هزینه‌های تولید و واردات خودرو افزایش می‌یابد ازآن‌رو خودرو تولیدی در افزایش نرخ دلار در کنار خودرو وارداتی قرار داده می‌شود که برای تولید خودرو در ایران قطعات و برخی مواد اولیه به صورت وارداتی در کشور تأمین می‌شود.

این افزایش نرخ دلار به بیش از 4 هزار تومان در حالی رخ‌داده که از حدود سه ماه گذشته سایت ثبت سفارش به روی خودرو بسته‌شده و مجموع این دو اتفاق افزایش قیمت خودرو را بیش از گذشته به همراه خواهد داشت.

در رابطه با وضعیت بازار ارز، کامران ندری- مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی به خبرنگار خودروکار، اظهار می‌کند: قیمت در اقتصاد ایران به نرخ ارز به‌ویژه دلار و یورو چسبندگی شدید دارد و این موضوع به معنای آن است که تورم میل به ماندگاری دارد و در سطح کلان آن‌چنان کاهش قیمت بعد از نوسان نرخ دلار به ثبت نمی‌رسد.

او می‌افزاید: در پاییز سال گذشته شوک قیمتی در بازار ارز رخ داد و بانک مرکزی نوسانات را کنترل کرد و آینده بازار به نگرش بانک مرکزی درزمینهٔ انتخاب نرخ مطلوب برای ارز بستگی دارد و پیش‌بینی می‌شود که بانک مرکزی تمایلی به گذر نرخ دلار از مرز 4 هزار تومان ندارد و به نظر می‌رسد در روزهای آینده بانک مرکزی نرخ دلار را در محدوده 3900 تومان مهار کند.

ندری بابیان اینکه تا انتهای پاییز دو موضوع افزایش تقاضا برای ارز در ایام اربعین و مسائل مرتبط با برجام بر نوسانات نرخ ارز تأثیرگذار است، می‌گوید: به نظر می‌رسد بانک مرکزی توان مهار کردن نرخ دلار را دارد.

همچنین در رابطه با شرایط بازار خودرو، محمد مرتضایی-مدیر بازاریابی نگین خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، بابیان اینکه در چند وقت اخیر افزایش نرخ یورو به ثبت رسیده بود و این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها با یورو فعالیت‌های تجاری خود را انجام می‌دهند، اظهار می‌کند: افزایش نرخ دلار در کنار ممنوعیت ثبت سفارش خودرو عاملی خواهد بود تا قیمت نهایی محصولات وارداتی افزایش یابد.

او می‌افزاید: با افزایش خودروهای وارداتی، خودروهای تولید داخلی نیز افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد و به نظر می‌رسد هیات دولت باید هرچه سریع‌تر در رابطه با گشایش ثبت سفارش در راستای مدیریت بازار متزلزل فعلی، تصمیمی اتخاذ کند.

این مدیر بازاریابی نگین خودرو در رابطه با شرایط بازار تا انتهای پاییز با توجه به گشایش سامانه ثبت سفارش پیش‌بینی می‌کند: اگر سامانه ثبت سفارش برای واردات خودرو باز شود، بازار با تعادل همراه خواهد بود اما بازگشت قیمت افزایش‌یافته در زمان فعلی به‌شدت سخت خواهد بود.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار و تأثیر آن بر صنعت و اقتصاد ایران به‌ویژه صنعت خودرو کشور تا مدت‌ها از بین نرود و قیمت محصولاتی که در شرایط فعلی افزایش‌یافته است در آینده نزدیک ارزان نشوند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۱۰:۲۲
0
0
اگه تولید ما واقعا داخلیه چه ربطی به دلار داره.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۱۰:۲۹
0
0
باید مثل چین اقتصاد خودمونو از وابستگی به دلار جدا کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران