کد خبر : ۱۰۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
خودروسازان چینی با دیدی باز به سراغ بازار اروپا رفته اند و در حال حاضر برنامه ریزی گسترده ای برای محکم کردن جای پای خود در این قاره سبز دارند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، هم اکنون چین به عنوان کشوری شناخته می شود که برندهای برتر خودروسازی جهان را به چالش کشیده است. این کشور با ایجاد برندهای برتر به دنبال راضی کردن خریداران خودرو در سراسر دنیاست. همچنین آن ها بر روی پیشرفت تکنولوژی تاکید زیادی دارند و همکاری های خود را با شرکت های بزرگ تامین کننده در دنیا گسترش داده اند و بخش های طراحی و مدیریتی آن ها نیز تحت نظر مدیران سابق خودروسازان اروپایی هدایت می شود. 

آخرین سیگنال های بازاریابی چینی ها را می توان در نمایشگاه خودرو فرانکفورت که چندی پیش به پایان رسید مشاهده کرد. جایی که خودروسازانی مانند گریت وال و چری با معرفی شاسی بلندها و کراس اوورهای جدیدشان تمایلات حضور در بازار اروپا طی چند سال آینده را نشان دادند. 

خودروهایی مانند کراس اوورهای VV5 و VV7 از شرکت گریت وال، کراس اوور جمع و جور TX از کارخانه خودروسازی چری از جمله خودروهایی بودند که با هدف بازارهای جهانی به نمایش گذاشته شدند. همچنین برخی خودروسازان مانند جیلی یا ام جی، برنامه خود را برای حضور در اروپا در سال 2019 اعلام کردند. 

خودروسازان چینی مانند گریت وال، چری و ام جی حضور محدودی به صورت فروش خودروهای سبک و کوچک در اروپا و روسیه دارند اما آن ها هدف اصلی خود را بازار آینده شاسی بلندها قرار داده اند. این بخش از خودروسازی اروپا به سرعت در حال رشد است و احتمال می رود که در سال 2020 نزدیک به یک سوم از کل خودروهای اروپایی، شاسی بلند باشند. 

نامیترا چو، کارشناس بازار خودرو اعتقاد دارد که خودروسازان چینی با اعتماد به نفس بالا، احساس می کنند توانایی رقابت با برندهای اروپایی را دارند. وی گفت: خودروسازان چینی در طی 10 سال گذشته حرفی برای زدن نداشتند اما در تمام این سال ها یاد گرفتند و عملا سهم بازار خودروهای جوینت-ونچری در کشور خودشان را نیز تصاحب کردند. 

در طول دهه گذشته چینی ها برای افزایش دادن کیفیت با تامین کنندگان و قطعه سازان درجه اول دنیا از جمله رابرت بوش، دانا و ولئو همکاری داشتند. آن ها همچنین موتورهای 1.5 و 2 لیتری توربوشارژ و هیبرید را با توجه به قوانین آلایندگی سختگیرانه چین آماده کرده اند که با کمی تغییر به راحتی مجوز حضور در اروپا را بدست می آورد. اگر به بازار خودروسازان چینی با دقت بیشتری نگاه کنیم، خواهیم دید که آن ها مهندسین و طراحان زبده اروپایی را نیز به خدمت گرفته اند که از جمله آن می توان به طراح ب ام و i8 و همچنین جیمز هوپ طراح ارشد جنرال  موتور و فورد اشاره کرد. 

گریت وال و چری سهم قابل توجهی از بازار چین را به خاطر ارائه محصولات ارزان، با  کیفیت و بهتر نسبت به رقبای خارجی بدست آورده اند و قصد دارند از همین استراتژی در بازار اروپا نیز استفاده کنند. همچنین خودروسازان چینی درس های آموزنده ای از دیگر رقبای آسیایی خود یعنی هیوندای و کیا گرفته اند که با ارائه خدمات پس از فروش بی نظیر و طولانی مدت، وارد بازار رقابتی در اروپا شده اند. 

کارشناسان بر این باورند که مشکلات متعددی ممکن است پیش روی خودروسازان چینی برای حضور در اروپا باشد. از جمله مهمترین آن می توان به تفاوت سلیقه و همچنین رقابت شدید در بازار اروپا اشاره کرد که کار را برای چینی ها سخت می کند. آن ها باید برند خود را به اطلاع همه رسانده و توجهشان را جلب کنند. 

مشکل دیگری که پیش روی خودروسازان چینی قرار دارد، ایجاد یک شبکه قوی از فروش و خدمات پس از فروش خواهد بود. فروشندگان زیادی را پیدا نخواهید کرد که بر روی خودروهای چینی سرمایه گذاری کنند. آن ها ممکن است خودروهای خود را به مانند تسلا به طور مستقیم به مصرف کنندگان بفروشند. 

با تمام این تفاسیر باید اشاره کنیم که در سال گذشته ۲۸ میلیون خودرو در چین به فروش رفته است که تقریبا ۲ برابر بیشتر از میزان فروش در اروپاست. آن ها با اینکه نگاهی خاص به بازار اروپا دارند اما همچنان به دنبال کسب سهم بیشتر در بازار داخلی و همچنین بازارهای در حال ظهور مانند ایران هستند. 

مترجم خودروکار: محمد امین زمانی 

منبع : Automotive News Europe

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران