کد خبر : ۱۰۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
خودروکار گزارش می دهد؛
محققان ثابت کرده اند ارسال یا خواندن پیامک هنگام رانندگی، احتمال وقوع تصادف را تا 23 درصد افزایش می دهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، حتی یک نگاه کوتاه یا گوشه چشمی به صفحه تلفن همراه در هنگام رانندگی می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. یک مطالعه آمریکایی نشان می دهد که یک راننده برای ارسال پیامک، به طور متوسط برای مدت 5 ثانیه از نگاه کردن به جاده غافل می شود. به این معنی که اگر 50 کیلومتر سرعت داشته باشد، 75 متر را بدون نگاه کردن به جاده طی می کند و همین غفلت احتمال وقوع تصادف را تا 23 درصد افزایش می دهد.

محققان معتقدند تلفن همراه وسیله ای است که از چهار منبع باعث حواس پرتی راننده می شود و توجه او را از جاده منحرف می کند :

1- شنوایی ( آنچه راننده برای هدایت خودرو نیاز دارد بشنود.)
2- بصری ( آنچه راننده برای هدایت خودرو نیاز دارد ببیند.)
3- فیزیکی ( آنچه راننده برای هدایت خودرو انجام می دهد.)
4- شناختی ( آنچه راننده برای هدایت خودرو به آن فکر می کند.)

یک متخصص مغز و مشاور بین المللی ایمنی در جاده به سه سوال در این زمینه پاسخ داده است که با هم می خوانیم :

1- چرا رانندگی به عنوان یکی از پیچیده ترین فعالیت های انسان شناخته می شود؟

 راندن و هدایت کردن یک وسیله نقلیه یک مهارت است. می گوییم مهارت، چون نیازمند بسیج شدن چندین ظرفیت در انسان است. این فعالیت ادراک و حواس انسان را برای تجزیه و تحلیل آنچه رخ داده و تصمیم گیری در لحظه (گاهی در حد یک صدم ثانیه)، درگیر می کند. متخصصان چهار مرحله را برای یک رانندگی ایمن و خوب ضروری می دانند که شامل : ادراک، پردازش اطلاعات، تصمیم گیری و اقدام می شود. هنگام رانندگی تمام عملکرد های حسی ( شنوایی و بینایی)، ادراکی ( درک حرکت و سرعت) و فکری ( تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری) به کار گرفته می شوند. به عبارت دیگر آنچه می بینیم و می شنویم و درک می کنیم، روی تجزیه و تحلیل مغز و در نتیجه تصمیم گیری ما اثر می گذارد. سپس بدن ما را با توجه به وضعیت به واکنش مناسب وا می دارد. تمام این فرایند بسیار سریع رخ می دهد و برای بهترین نتیجه، نیازمند هماهنگی 100 درصدی است.

2- هنگام نوشتن پیامک، در مغز ما چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که ما به هر دلیلی به صفحه گوشی همراه نگاه می کنیم، سرعت طی شدن فرایند متشکل از چهار مرحله درک، پردازش، تصمیم گیری و اقدام کاهش می یابد. با هر بار نگاه کردن به صفحه گوشی همراه، در این توالی اختلال به وجود می آید و در نتیجه خطر وقوع تصادف افزایش پیدا می کند. هر رویدادی که این فرایند را مختل کند، خطر زاست. حتی یک تغییر وضعیت روحی ناگهانی، مانند شنیدن خبری بد این روند را مختل می کند. چون رانندگی مثل سایر فعالیت های روزمره و مکانیکی دیگر نیست و نیازمند حساسیت و دقت بیشتری است. در موقعیت رانندگی، کوتاه بودن زمان واکنش و هجوم اطلاعات لحظه ای و اغلب غیر قابل پیش بینی، این حساسیت را افزایش می دهد و یک اشتباه هر چند کوچک هم ممکن است خطر آفرین باشد.

3- چه توصیه هایی برای افزایش تمرکز هنگام رانندگی دارید؟

برای راننده باید مهم ترین چیز، توجه به رانندگی باشد و نه هیچ کار دیگری. صحبت کردن با سرنشینان خودرو هم از تمرکز راننده می کاهد.

راننده نباید حتی یک لحظه از جاده چشم بردارد.

یک راننده نباید هیچگاه در وضعیت خواب آلودگی رانندگی کند.

راننده باید از هر وسیله یا ابزاری که روی حس شنوایی و بینایی  اثر می گذارد، دوری کند.

راننده نباید در وضعیتی قرار گیرد که محدودیت حرکتی داشته باشد.  تمام قسمت های بدن که درگیر رانندگی است باید آزادانه قادر به حرکت و واکنش باشند.

راننده نباید از گوشی همراه خود تحت هیچ شرایطی، چه پاسخ دادن به تماس، چه دریافت و ارسال پیامک استفاده کند. می توان قبل از حرکت، تلفن را روی پاسخگوی خودکار قرار داد یا تماس های دریافتی را طوری سازماندهی کرد تا با ارسال پیامک خودکار اعلام کند مخاطب در حال رانندگی است.


ترجمه : گلنوش محب علی
منبع : latribuneauto


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران