کد خبر : ۱۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
در حالی که از ماهها قبل مذاکرات شرکتهای خودروساز ایرانی با بد عهد فرانسوی در حال انجام بود، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس به لزوم پرداخت غرامت رنو قبل از امضا توافق جدید تاکید داشتند.
به گزارش خودروکار، خبرگزاری میزان نوشت؛ روز جمعه وزیر کهنه کار صنعت و معدن در حالی سرحال به نمایشگاه خودرو پاریس رفت که فعالان خودرو در نمایشگاه خودرو تبریز به فرانسوی ها حسادتشان شد که وزیر ما اینجا نیامد و انجا رفت.

نعمت زاده البته با تیم تکمیلی هم به مصاف فرانسوی ها رفت و البته در جمع نفراتش همه بودند غیر از مدیران عامل ایران خودرو و سایپا که دعوت نبودند.

در تیم نعمت زاده هم صالحی نیا(معاون امور صنایع) حضور داشت و هم قناتی(مدیرکل صنایع خودروسازی) و هم اعضای اصلی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، نوک خط حمله هم معظمی رییس سازمان گسترش(ایدرو) قرار داشت که پاس گل نعمت زاده در این سفر را به ثمر برساند اما آنطرف میدان رنو با تیم دومش به بازی آمده بود و البته بدون گل زده قهرمان هم شد.

قرارداد جدید ایدرو و رنو در حالی به امضا رسید که این طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونانش حضور داشتند و آنطرف قائم مقام رنو بازوبند کاپیتانی را بر بازو داشت و خبری از مقامات دولتی فرانسه و حتی مدیرعامل رنو نبود.

ماهها بود که در پی مذاکرات رنو با خودروسازان ایرانی نمایندگان مجلس از لزوم پرداخت غرامت رنو به شرکتهای ایرانی صحبت می کردند و بارها در اخبار اعلام شد: رنو باید بابت خلف وعده هایش در زمان تحریم هم تنبیه شود و هم به خودروسازان ایرانی غرامت پرداخت کند.

حتی سید ابریشمی رییس هیئت مدیره سایپا و هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو بارها اعلام کرده بودند دیگر با شرایط قبلی با رنو قرارداد امضا نمی کنیم چون رنو در زمان تحریم فقط زنبیل گذاشت و عملا صنعت خودرو ایران را تنها گذاشت.

اما اینبار هم نعمت زاده که معمولا گوش به حرف کسی نمی دهد اینبار هم پا به پاریس گذاشت و بدون حضور مدیران خودروساز، قرارداد و بست و برگشت.

قراردادی که نه از غرامت در آن خبری هست و نه از خودروهای به روز و خوش چهره رنو و تنها 2 مدل خودروی قدیمی و نه چندان موفق در بازارهای جهانی راهی ایران می شوندو باز هم سلطنت فرانسوی ها در بازار خودرو ایران ادامه پیدا می کند.

لازم به ذکر است پیش از این قناتی مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت صنعت در پاسخ به میزان گفته بود: به نظر بنده هر شرکتی که در ایران فعالیت داشته و با تشدید تحریم‌ها ایران را ترک کرده و یا به تعهدات خود عمل نکرده است برای ورود دوباره باید به شرکای ایرانی غرامت پرداخت کند.

قاضی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز پیش از این در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان تاکید کرده بود: با پرداخت غرامت از سوی شرکت رنو این امکان وجود دارد که قرارداد جدیدی بین این شرکت فرانسوی و شرکت های داخلی در راستای همکاری مشترک به امضا برسد.

گرچه رییس جمهوری کشورمان در مراسم روز صنعت و معدن اعلام کرده بود که دیگر وقت خصوصی شدن صنعت خودرو فرا رسیده و خبری از حمایتهای دولتی نیست اما نعمت زاده و تیم همراهش با امضا این قرارداد بار دیگر نشان دادند حداقل زمان خصوصی سازی در این دولت فرا نرسیده است.

حال در این شرایط رنویی که حسابی از تشر مدیران فعلی خودروسازی های بزرگ کشورمان زرد کرده بود با یک لبخند دیپلماتیک قراردادش را ثبت کرد و خیالش راحت شد که هنوز ایران با این شرایط پتانسیل خوبی برای آب کردن خودروهای از رده خارجش دارد.

آنچه مسلم است حداقل بوی این قرارداد برای بازار تشنه کشورمان و منتظران تحول در صنعت خودرو خوش نیست و ادکلن های رنو مانند چند سال اخیرش گرچه در لحظه بوی خوبی داشته اما نه بوی خوبش ماندگار بوده و نه در فضای صنعت خودرو پخش شده است.


منبع:میزان

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران