کد خبر : ۱۰۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
«خودروکار» گزارش می دهد؛
برلیانس H330 یکی از محبوب ترین خودروهای تولیدی حال حاضر شرکت پارس خودرو است که این بار به منظور نقد و بررسی بلند مدت با کارکرد نزدیک به 100 هزار کیلومتر در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار خودروکار، از همان ابتدا تولید خودروهای برلیانس در کشور دو مدل H330 و بخصوص هاچ بک H320 در درجه اول به واسطه طراحی جذاب و گیرایی که از شراکت با برند باواریایی ب ام و نشات می گرفت، توانست در بازار جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد و از سایر محصولات این برند چینی یعنی H220 و H230 بهتر بدرخشد.

مدت چندانی از حضور برلیانس در کشور نمی گذرد اما استقبال از این محصول به دلیل بازه قیمتی و طراحی درخور توجه موجب شد که اکنون یک دستگاه از H330 را برای تست و بررسی نمونه دست دوم تست بلند مدت مورد بررسی قرار داد.



پایداری کیفی
پایداری کیفی خودرو در نمای ظاهری و خارجی بیشتر از هر چیز به نحوه نگهداری و استفاده مالک از آن خودرو بستگی دارد و از این رو خودرو مورد نظر در نمای خارجی دچار برخی زدگی ها بود که برای این میزان کارکرد کاملا طبیعی است. نمای داخلی کمی بیشتر جلوه کارکرد خودرو را نشان می دهد.

به محض نشستن داخل خودرو اولین نکته ای که جلب توجه می کند راحتی و میزان دربرگیری صندلی خودرو است که در بسیاری از خودروهای مطرح تولید داخل تا بازه قیمتی 60 میلیون تومان هرگز یافت نمی شود. کافی است زاویه پشتی و میزان گودی کمر را متناسب با بدن خود تنظیم کنید تا در سفرهای بلند مدت و یا ترافیک تهران احساس خستگی نکنید. پارچه ای بودن روکش صندلی و بخشی از رودری ها یکی دیگر از ویژگی های مثبت نمای داخلی برلیانس است که باعث تعریق کمتر در هوای گرم شده و آسایش بیشتری به همراه دارد. با توجه به کارکرد 100 هزار کیلومتری خودرو روکش صندلی ها دچار شکستگی و یا افتادگی نشده و آسیب یا افت کیفیت چشمگیری به خود ندیده بودند. این درحالی است که انتخاب چرم مصنوعی یا بی کیفیت برای خودروهای این بازه قیمتی در بازار می تواند در 100 هزار کیلومتر با فاجعه کیفی همراه باشد. 



تنها ضعف ظاهری نمای داخلی این برلیانس رنگ روشن نمای داخلی است که به سادی آلودگی را به خود جذب می کند و تمیز کردن آن ضمن دشوار بودن، بصورت مکرر می تواند موجب افت کیفی روکش ها شود.

پلاستیک نقره ای رنگ بخش میانی کنسول در خودرو از یک گوشه از جای خود بیرون آمده بود که ممکن است بسیاری آن را به حساب کیفیت پایین خودرو بگذارند. باید توجه داشت که در این سگمنت قیمتی سایر رقبا نیز در زمینه کیفی حرف چندانی برای گفتن ندارند و از این رو نباید از دیدگاه کیفیت متریال و مواد به کار رفته در داخل اتاق به این خودروها نگاه کرد. ولی بروز این اتفاق را نمی توان چندان مهم تلقی کرد چراکه به سادگی قابل رفع کردن است و در برابر سایر ویژگی های مثبت خودرو چندان به چشم نمی آید.



پایداری فنی
خودرو مورد نظر در طی کارکرد 100 هزار کیلومتری تنها سرویس های دوره ای خود را به موقع از سر گذرانده بود و از دیدگاه لوازم مصرفی چون روغن، آب رادیاتور، لنت های ترمز و مواردی این گونه سرویس شده بود. از این رو هیچ گونه عملیات سنگین مکانیکی و تعمیراتی بر روی آن انجام نشده بود. نتیجه این موضوع کشش و قیژ قیژ اندک فرمان و بروز صدا از ناحیه زیربندی محور جلو بود که برای کارکرد 100 هزار کیلومتری کاملا طبیعی است. در این کیلومتر هر خودرویی باید یک بار از ناحیه زیربندی مورد تعمیراتی نظیر تعویض بوش های طبق، تعویض لاستیک های ضربه گیر میل تعادل و سر کمک ها قرار بگیرد در غیر این صورت بروز صدا و خطا در عملکرد سیستم فرمان و لاستیک سایی جزئی حداقل اتفاقی است که برای خودرو می افتد و نمی توان آن را از زاویه دید کیفت تولید خودرو نگاه کرد. 

با وجود این مشکل هیچ ایرادی در میزان راحتی و آسایش سواری خودرو (جز صداهای جزئی که به هنگام عبور از ناهمواری ها از زیربندی خودرو شنیده می شد) حس نمی شد. حفظ کیفیت سواری پس از کارکردی صد هزار کیلومتری برای خودرویی از برند چینی قابل توجه است.



وجود نمونه دیگری از خودرو مشابه با کارکردی زیر 20 هزار کیلومتری موقعیت خوبی فراهم آورده بود تا خودرو کارکرده بلند مدت را با نمونه کم کارکرد مقایسه کرد. به کمک همین مقایسه به سادگی توانستیم دریابیم که سیستم و مکانیزم جعبه فرمان برقی و گیربکس اتوماتیک 4 سرعت مجهز به تیپ ترونیک با نمونه صفر کیلومتر هیچ تفاوتی ندارد و همانند روز اول کار می کند. جالب آن که سیستم ترمز خودرو با توان ایستایی و دقت ترمز گیری بسیار همانند نمونه صفر کیلومتر همچنان توانا عمل می کند. 

مشخصات فنی و بازه قیمت

برلیانس سری H300 (320 و 330) به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ دارای سیستم تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها (VVT) به قدرت 103 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتون.متر مجهز است که وظیفه جابجایی وزن 1250 کیلوگرمی H330 را عهده دار است. این پیشرانه کاملا از کلاس اقتصادی است و از این رو انتخاب سیستم فرمان برقی برای این خودرو انتخاب هوشمندانه ای بوده است. اما با این حال درصورت خرید نمونه اتوماتیک باید با شرایط شتابگیری نسبتا کند خودرو کنار بیایید چرا که برای کلاس خودروهای اقتصادی با تنها 4 دنده کاملا طبیعی است. بدون شک نمونه دنده دستی 5 سرعته عملکرد اسپرت تری به همراه دارد اما نحوه معکوس دادن و هماهنگی گیربکس اتوماتیک با پیشرانه 1.5 لیتری برای فرار از رانندگی در ترافیک های طولانی شهری تقریبا قابل قبول است.


نمونه صفر شرکتی برلیانس H330 اتوماتیک در دو نمونه با و بدون سیستم مولتی مدیا از سوی پارس خودرو در دسترس است که به ترتب برابر 56 میلیون و 300 هزار تومان (با مولتی مدیا) و 55 میلیون و 700 هزار تومان (بدون مولتی مدیا) از سوی پارس خودرو به فروش می رسد. این خودرو در نمونه دست دوم وابسته به میزان کارکرد از 49 میلیون تومان در بازار قیمت می خورند اما به ندرت نمونه هایی از این خودرو را می توان یافت که فراتر از 80 هزار کیلومتر راه رفته باشد.

خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
منصور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۳:۵۳
0
1
با سلام
مطالب امیدوارکننده بود و برای من که در شرف تحویل گیری این خودرو هستم دلگرم کننده بود.
محسن لطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۳ - ۰۲:۰۳
1
0
چقدر تعریف الکی کردید
من یدونه داشتم به ده هزار تا نشد فروختمش
قفل مرکزیش همش بهم میریخت
کمک هاش صدا میداد
کولر که رسما تعطیل بود
ماشین خیلی گرم کارمیکرد و مداوم فنش کار میکرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران