کد خبر : ۱۰۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران:
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک تهران از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات لاستیک از ۳۲ به ۵۵ درصد خبر داد و گفت: ۴۵ درصد نیاز داخلی، از واردات تامین می‌شود.
به گزارش خودرکار، داود سعادتی‌نژاد در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به ارائه درخواست تولیدکنندگان به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش ۲۳ درصدی تعرفه واردات تایر، توضیح‌داد: در حال حاضر تعرفه ۳۲ درصد است که در صورت موافقت با این درخواست، به ۵۵ درصد افزایش می‌یابد و این به معنای افزایش غیرمنطقی قیمت و تحمیل گرانی بر مصرف کننده است.

وی ادامه داد: این تقاضا در حالی مطرح شده‌است که تولیدکنندگان داخلی در بهترین شرایط می‌توانند ۵۵ تا ۶۰ درصد نیاز بازار را تأمین کنند و ۴۰ تا ۴۵ درصد تایر مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران و فیلترسازان تهران افزود: در شرایطی که تولید داخل امکان تأمین نیاز کشور را ندارد، مطرح کردن چنین تقاضایی آن هم در شرایطی که بازار در آرامش و ثبات است، درخواستی غیرمنطقی و نادرست است.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش قابل توجهی از تایرهای تولید داخل از نظر کیفی شرایط مطلوبی ندارد، تصریح‌کرد: رقابتی بودن بازار موجب شده تا قیمت‌ تایرهای داخلی و خارجی متعادل باشد و از سوی باید به این مهم نیز توجه داشت که باید به سلیقه و خواست مصرف‌کننده احترام گذاشت و به ایشان حق انتخاب داد.

سعادتی‌نژاد بیان‌کرد: در حال حاضر قاچاق سهم اندکی در بازار دارد، اما با افزایش تعرفه، واردات غیرقانونی صرفه اقتصادی پیدا کرده و قطعا بخش قابل توجهی از واردات قانونی جای خود را به قاچاق خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه، نبود نظارت بر واردات غیرقانونی موجب می‌شود تا هر نوع محصولی وارد بازار شود، توضیح‌داد: ورود تایرهای تاریخ مصرف‌ گذشته و استوک تهدیدی جدی برای مصرف‌کننده است و در صورت افزایش تعرفه و متعاقب آن افزایش قاچاق، رشد حوادث رانندگی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این مقام مسئول صنفی ادامه‌ داد: مورد دیگری که باید به آن توجه شود، عدم تولید انواع تایر در داخل کشور است، چنانکه تولید تایرهای مورد نیاز اتوبوس، ماشین‌های سنگین و ماشین‌های معدنی محدود بوده و برخی اصلا تولید داخلی ندارند که در صورت افزایش تعرفه مصرف‌کنندگان این نوع تایرها با مشکلاتی جدی روبرو می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فاصله قیمتی تایرهای داخلی و خارجی منطقی و مناسب است، گفت: درصورت افزایش تعرفه فاصله قیمت تایرهای خودروهای سواری خارجی و داخلی تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و در مورد تایر خودروهای سنگین هم افزایش دو برابر قیمت اجتناب ناپذیر است.

سعادتی‌نژاد افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی سفارش خریداران را با فاصله زمانی ۲۵ تا ۳۰ روز تحویل می‌دهند و در صورت افزایش تعرفه و قیمت تایرهای وارداتی، تقاضا برای تولیدات داخلی افزایش یافته و به دلیل ناتوانی در تأمین بازار در این بخش هم شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات خود را در قالب سبد کالایی که ترکیبی از انواع تایر است در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌دهند، اظهارداشت: این در شرایطی است که برخی از تایرها در شهرها مورد مصرف ندارد و توزیع‌کنندگان مجبور هسستند آنها را با ضرر به واسطه‌ها بفروشند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران و فیلترسازان تهران گفت: آنچه مسلم است واردکنندگان تایرهای وارداتی را بر مبنای قیمت تمام شده در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌دهند و اصناف نیز با در نظر گرفتن سود مجاز آنها را می‌فروشند و در این میان افزایش قیمت بر مصرف‌کنندگان تحمیل می‌شود.

وی با تأکید براینکه اصناف حامی تولیدکننده داخلی هستند مشروط براینکه ایشان هم به افزایش کمی و کیفی تولیداتشان توجه داشته‌باشند، تشریح‌کرد: متاسفانه بخش عمده‌ای از تایرهای تولید داخل نخی بوده و با تکنولوژی و ماشین‌آۀات چند دهه پیش تولید می‌شود، در حالیکه تمامی تایرهای وارداتی سیمی بوده و با جدیدترین تکنولوژی تولید می‌شوند.

سعادتی‌نژاد در پایان گفت: تمامی تایرهای وارداتی از برندهای معتبر کشورهای اروپایی بوده و واردات تایرهای چینی به دلیل کیفیت پایین به حداقل رسیده‌است.

منبع: مهر

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران