کد خبر : ۱۰۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
خودروکار گزارش می دهد؛
با توجه به روابط تجاری میان فرانسه و ایران که تاریخچه ای دراز دارد، صنعتگران بزرگ فرانسه، از جمله رنو، پژو و توتال در صورت بازگشت تحریم های بین المللی از سوی آمریکا، در خط مقدم تحریم ها و خطرات سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری قرار خواهند گرفت.
به گزارش خبرنگار خودروکار، اگر ایالات متحده آمریکا تصمیم بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران را عملی کند، چندین گروه صنعتی فرانسوی که در ایران فعالیت می کنند، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

جاه طلبی رنو در ایران در خطر است

دفتر مرکزی رنو، که در آخرین تحریم ها هم کشور ایران را به طور کامل ترک نکرد، درباره تحریم ایران می گوید:« حدس اینکه شرایط چطور می شود، دشوار است. اگر وضعیت تحریم ها علیه ایران تغییر کند، باید منتظر واکنش اروپا باشیم و جوانب تصمیمی که در این خصوص گرفته می شود و همچنین تاثیرات بالقوه ای که در روابط دو کشور خواهد گذاشت را بسنجیم. »

اوایل ماه آگوست بود که رنو خوشحالی و رضایت خود را از راه اندازی سومین جوینت ونچر در ایران و همکاری با دو خودروساز مهم این کشور، ایران خودرو و سایپا اعلام کرده بود.

همچنین، ایران یکی از فصول مهم برنامه استراتژیک رنوست که کارلوس گون اوایل ماه اکتبر از آن رونمایی کرد. رنو بر اساس این برنامه قرار است تا سال 2022، فروش سالیانه خود را در ایران تا 250 هزار دستگاه افزایش دهد. حالا اگر آمریکا بخواهد تحریم علیه ایران را وارد فاز جدیدی کند، رنو هم احتمالا از لحاظ تجاری تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کارلوس گون می گوید :« اگر بلافاصله هم نتوانیم کاری کنیم، در طول یک سال، دو سال یا سه سال کار خود را در ایران خواهیم کرد، چون من فکر نمی کنم این شرایط تا ابد ادامه داشته باشد. این استراتژی ما را نسبت به ایران تغییر نخواهد داد و تنها معطوف به بازگردانی مقداری از سرمایه گذاری هایی می شود که قرار است در ایران انجام دهیم. اگر همکاری با ایران غیرممکن شود، ما با همکاری هم برنامه ای را طراحی خواهیم کرد تا فعالیت تجاری مان در این کشور را تعلیق کنیم، اما این به هیچ وجه بدان معنا نیست که ما ایران را ترک خواهیم کرد.»

برای پژو در ایران و پس از تحریم های دوباره، سختی قابل توجهی پیش بینی نمی شود. این سازنده فرانسوی، مجبور شد سال 2012 به درخواست سهامدار آمریکایی اش، جنرال موتورز، بار خود را از ایران و پس از همکاری بیست و چند ساله، ببندد. پژو پس از این رویداد، درام کوچکی را تجربه کرد چرا که در آن زمان، پژو بزرگترین شریک تجاری ایران خودرو بود و ایران هم برای پژو یکی از اولین بازار های جهانی به شمار می آمد.  حتی  در خود کشور ایران، ایران  را به خاطر پژو مدل 405، سرزمین پژو می نامیدند. اما دوباره پس از لغو تحریم ها، پژو با ایران به توافقی مجدد رسید.

این گروه صنعتی فرانسوی در اکتبر سال 2016، دو قرارداد همکاری و تولید با ایران خودرو و سایپا به ارزش 700 میلیارد یورو امضا کرد که بر اساس آن، ظرفیت تولیدش را تا 350 هزار دستگاه در سال افزایش می دهد.  پژو همچنین موفق به کسب منابع مالی از یکی از بانک های اروپایی شد که در نتیجه آن، پیش بینی کرد که بتواند تا 5 میلیارد یورو در ایران سرمایه گذاری کند و در عرض چند ماه پژو مدل 2008را در ایران به تولید رساند.

کارلوس تاوارس، رهبر گروه خودروسازی سال گذشته در جریان بازدیدش از ایران، این تئوری که ایران کشور خطرناکی برای سرمایه گذاری است را رد نکرد و این نشان می دهد که پژو امید چندانی هم به سرمایه گذاری در ایران نداشت و در صورت تحریم های مجدد علیه ایران، این گروه زیاد ضرر نخواهد کرد، به خصوص که به تازگی فعالیت خود در آمریکا را از سر گرفته است.

ترجمه : گلنوش محب علی
منبع : LesEchos


انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۲۱:۲۷
0
0
خواستم بدونم سپر پراید ۱۴۱ روی پراید ۱۳۱ سوار میشه یا نه؟متشکرم
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۲۱:۲۸
0
0
خواستم بدونم سپر پراید ۱۴۱ روی پراید ۱۳۱ سوار میشه یا نه؟متشکرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران