کد خبر : ۱۰۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
«خودروکار» گزارش می دهد؛
طراحی پلتفرم ملی، موضوع داغ این روزهای صنعت خودروسازی ایران است. موضوعی که باید چندین سال پیش به آن توجه می شد و اکنون در حالی که صنعت خودروی جهان با وجود چینی ها در هر لحظه در حال رشد و تغییر است، شرکت های خودروساز ایرانی به فکر طراحی پلتفرم افتاده اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، تاریخ بلند صنعت خودروسازی ایران نشان می دهد که عمر پروژه های طراحی پلتفرم داخلی اگرچه بلند بوده اما بازدهی قابل توجهی نداشته و اکنون پس از گذشت بیش از 50 سال سهم صنعت خودروی ایران از پروژه های طراحی پلتفرم و توان طراحی پلتفرم داخلی تقریبا هیچ است.

اما حالا شرکت های ایرانی به فکر گرفتن خروجی از این پروژه ها افتاده و دو شرکت ایران خودرو و سایپا وعده طراحی پلتفرم ملی را داده اند. ایران خودرویی ها که برای این پروژه جوینت ونچری عظیم تشکیل داده و سایپایی ها هم به مرکز تحقیق و توسعه شان می بالند. اخیرا نیز دو شرکت بخش خصوصی خبر داده اند که طراحی پلتفرم ملی درصدر برنامه هایشان قرار دارد.

شاید اگر صنعت خودروی ایران از ظرفیت های 10 سال پیش برای طراحی پلتفرم استفاده می کرد و این رقابت تنگاتنگ میان شرکت ها بر سر این موضوع در همان سال ها شکل می گرفت، امروز به جرات می توانستیم ادعا کنیم که خودروساز هستیم و قطعا توانایی رقابت با چینی ها را داشتیم اما اکنون که صنعت خودروی چین با سرعت نور در حال پیشرفت است و به نظر می رسد تا چند سال آینده تنها مالک خودروسازی های جهان باشد، این پرسش مطرح است که آیا قدم گذاشتن در مسیر خودروساز شدن – آن هم با این تاخیر و در این فضای رقابتی- اقدام درستی است؟

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «خودروکار» می گوید: «مردم و مسئولین ما علاقه دارند که بالاخره ایران خودروساز شود اما قبل از این باید به چند پرسش پاسخ داده شود، نخست اینکه برای کشور مانند ایران با این شرایط صادرات خودرو چندخودروسازی لازم است؟ و پرسش دیگر اینکه هر کدام از خودروسازی ها به چند پلتفرم نیاز دارند؟»

او می افزاید: «با توجه به شرایط بازارهای صادراتی ما که تقریبا ناچیز است و صنعت خودرو در این بخش ضعیف عمل کرده، طراحی پلتفرم آن هم در شرایطی که ما توانایی مونتاژ یک خودروی سال را نداریم و همیشه درمونتاژ هم عقب مانده ایم، صرفا یک مد جدید بوده و کار درستی نیست.»


انتهای پیام/

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۲۲:۱۷
0
0
مثل یک مرد بیاید قبول کنید که هیچ کاری انجام ندادید و فقط سال ها مردم ایران رو از سوار شدن بر ماشین های روز دنیا با قیمت عادلانه محروم کردین....واقعا خسته باشید...خدا قووتتون نده...دستتون درد کنه...
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران