کد خبر : ۱۱۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
معاون اتاق بازرگانی ایران گفت: تا زمانی مونتاژکاری پولسازتر و آسان تر است و دولت ها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون می کنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمی شود.
به گزارش خودروکار، حسین سلاح ورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه راهبرد و نظامی برای تولید داخلی نداریم، افزود: سیاست ها در بخش خودرو با روی کار آمدن هر دولتی تغییر می کند و این از جمله مشکلات این بخش است.

وی گفت: تا زمانی مونتاژکاری پولسازتر و آسان تر است و دولت ها با ابزارهای تعرفه، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون می کنند خلاقیت و نوآوری برای تولید داخلی ایجاد نمی شود.

سلاح ورزی افزود: به دلیل دولتی بودن ساختار خودروسازان، آنان چرخه مونتاژکاری را ادامه می دهند و تا زمانی که این روند ادامه یابد پیشرفتی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد نمی شود.

او گفت: اینکه خودروسازان، قطعات را از کشورهای دیگر وارد می کنند به دلیل قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین قطعات خودروی ساخت داخل است.

سلاح ورزی با بیان اینکه در صنعت کشور معیار، ایجاد شغل است افزود: به جای برنامه ریزی برای پیشرفت صنعت کشور، نظام پولپاشی را دنبال می کنیم.

او گفت: بیشتر مونتاژکاری در بخش دولتی است و خودروسازانی که بیشتر دولتی هستند علاقمندند از طریق مونتاژکاری سود بیشتری کسب کنند.

سلاح ورزی افزود: مدیران صنایع خودروسازی به دلیل عمر کوتاه مسئولیتشان در این صنعت، تصمیم های کوتاه مدت می گیرند و در پی اهداف بلندمدت نیستند.

علی فتوت عضو هیئت علمی دانشگاه شریف نیز در این برنامه اظهار کرد: نقشه راهی برای تولید ملی وجود ندارد و بسیاری از صنایع و نگاه پشت سر آنها متوجه بازرگانی شده است.

او با بیان اینکه اکنون مردم احساس خوبی به تولید ملی ندارند، گفت: مونتاژکاری صنعت نیست و اکنون در بخش خودرو درجا می زنیم و با مونتاژکاری چیزی به این صنعت اضافه نمی شود.

فتوت ادامه داد: دومین تربیت کننده مهندس در جهان هستیم و بهترین ها را آموزش می دهیم اما به دلیل حمایت نکردن از آنها مهندسان کشورمان را صادر می کنیم.

او گفت: ارزش افزوده در صنایع پیشرفته است اما نباید همه چیز را در این بخش به عهده بخش خصوصی بگذاریم.

او افزود: در حالی که تعداد زیادی کارشناس و مهندس داریم در بخش صنعت دنبال مشکل می گردیم.

فتوت با تأیید فساد و رانت در بخش واردات گفت: سال گذشته دو هزار بیس استیشن مربوط به مخابرات وارد کشور شد اما بر اساس آمار سندیکای مخابرات تولیدکنندگان منابع تغذیه و تجهیزات مربوط به آن فقط 200 واحد فروخته اند.

وی افزود: باید افرادی که این واردات را انجام داده اند بازخواست شوند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران