کد خبر : ۱۱۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
خودروهای مفهومی زیر ذره‌بین «خودروکار»؛
فورد GT90 از جمله خودروهای بود که تعریفی جدید از طراحی و تکنولوژی در این صنعت ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خودرو مفهومی GT90 که توسط شرکت خودروسازی فورد در سال 1995 تولید شد، یکی از بحث‌برانگیز و در عین حال جذاب‌ترین طراحی‌ها را در میان خودروهای دهه 90 میلادی داشت. این مدل که نتیجه تلاش بی وقفه و ابتکار فورد بود، سبک جدیدی از تفکر و طراحی را در بازار خودرو آن زمان ارائه کرد.


پیشینه (فورد GT40)
پس از اُفت فراری در مسابقات لومان دهه 60 میلادی، فورد اعلام کرد که قصد دارد تا در این مسابقات مقام اول را کسب کند. لازمه این امر ساخت خودرویی جدید و قدرتمند بود که بتواند در مسابقات خودی نشان دهد و رقبا را پشت سر بگذارد. فورد ایده ساخت یک خودرو موتور وسط با حجم 4.2 لیتر پوش راد را در سر می‌پرورانید که تا سال 1963 کار ساخت و تولید آن به پایان برسد. هنری فورد سرمایه عظیمی را صرف ساخت این رویای گران قیمت کرد و نتیجه آن تولد خودرویی با نام "GT40" بود که به نوعی جدّ GT90 محسوب می‌شود.


در سال 1965 پیشرانه این خودرو به روز شد و موتور 4.2 لیتری هشت سیلندر جای خودش را به پیشرانه 4.7 لیتری هشت سیلندر 385 اسب بخاری شلبی کبرا داد.

بعد‌ها نسخه GT40 MK II تولید شد که مجهز به پیشرانه 7 لیتری بود.


افسانه‌ای به نام GT 90
پس از مدل GT40 که یکی از موفق‌ترین پروژه‌های شرکت فورد بود، این بار این شرکت تصمیم گرفت تا مدل جدید مفهومی این نسل را با سرمایه گذاری عظیم 3 میلیون دلاری بسازد.


یکی از زیر مجموعه شرکت فورد با نام SVT (Special Vehicle Team) مسئولیت ساخت این پروژه بزرگ را بر عهده گرفت و جالب اینجاست که تنها پس از گذشت 6 ماه مراحل ساخت این خودرو تمام شده و افسانه GT90 متولد شد. اعضای این تیم برای ساخت این خودرو از برخی قطعات جگوار مدل "XJ220" استفاده کردند.


زیر کاپوت این هیولای آمریکایی یک موتور 12 سیلندر 48 سوپاپ بود که قدرتی معادل 720 اسب بخار داشت و حداکثر سرعت آن 407 کیلومتر بر ساعات بود. امروزه شرکت‌های بسیار کمی مانند کونیگزگ و بوگاتی توانسته‌اند با وجود تکنولوژی‌های جدید به این سرعت دست پیدا کنند و این در حالی است که این مدل مفهومی در سال 1995 تولید شده بود. آرایش سیلندر‌های این خودرو به صورت V شکل و با زاویه 60 درجه بود.


جعبه دنده به کار رفته در این پسر تند و تیز فورد، یک جعبه دنده پنج سرعته و دقیقا مشابه چیزی بود که در جگوار XJ220 استفاده شد.

اما یکی از نکات قابل توجه و دوست داشتنی این خودرو طراحی بسیار جدید و آوانگارد با زاویه‌های تیز بدنه بود. در تمامی قسمت‌های این مدل طراحی مثلثی شکل به چشم می‌خورد، مانند چراغ‌های عقب، اگزوز و ... که اصالت طراحی و شناسنامه این مدل است. این خودرو با وجود تمام نوآوری‌ها در طراحی، به جد خودش یعنی مدل GT40 شبیه بود و اصالتش را از جد خود به ارث برده است.

شاسی این خودرو از جنس آلمینیوم و کاملا یک تکه بود.
این خودرو به روی خط تولید نرفت و به این شکل افسانه GT90 هیچ گاه به حقیقت نپیوست.




خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران