کد خبر : ۱۱۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
خودروکار گزارش می دهد؛
آریزو 5 شرکت مدیران خودرو یکی از اولین سدان شرکت برند چری بود که به ایران راه یافت.این خودرو با طراحی روز و ظاهری درخور توجه برای یک برند چینی و البته شرایط فروش بسیار مطلوب شرکت مدیران خودرو به خوبی توانست در بازار ایران جا باز کند. حال نمونه توربو این خودرو به زودی در بازار عرضه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکت مدیران خودرو ، خودرو آریزو 5 را به عنوان یکی از جدیدترین محصولات و پرچمداران چری در ایران معرفی کرد. این خودرو با وجود برخی کاستی ها، که خبرنگاران خودرویی آن را بصورت خلاصه ضعف پیشرانه خطاب می کردند، توانست با تکیه بر سطح قابل توجه آپشن ها، ظاهر به روز و طراحی جذاب فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند.


با این حال از همان ابتدا شرکت مدیران خودرو درصدد رفع این انتقادها برآمد و در تلاش برای بهبود ویژگی های این خودرو، صبح دیروز تست رانندگی انحصاری خبرنگاران حوزه خودرو ، ویژه بررسی نمونه تور بوشارژ آریزو 5 با کد شناسایی TE مخفف Turbo Excellence را برگزار کرد تا اهالی فن از نزدیک دستی بر سر و روی این نمونه اصلاح شده بکشند.


ملاقات با آریزو 5 TE

در نمای ظاهری و البته داخلی کوچکترین تفاوتی میان نمونه معمولی آریزو 5 و نمونه TE (توروبوشارژ) نیست. جز آنکه در نمونه توربوشارژ بر دو طرف گلگیرهای جلو حروف 1.5T حک شده و کالیپر ترمزها به رنگ قرمز درآمده اند. الباقی داستان همان روایتی است که نمونه استاندارد بیان می کند.


پیشرانه مورد استفاده در آریزو 5 TE یک نمونه چهار سیلندر 16 سوپاپ 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر برند هانیبال و دقیقا همان پیشرانه به کار رفته در شاسی بلند جدید چری تیگو 7 است. این پیشرانه 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتون.متر گشتاور تولید می کند که 35 درصد بهبود نسبت به پیشرانه معمولی آریزو 5 را به همراه دارد. این پیشرانه توانمند بر روی تیگو 7 عملکرد خیره کننده ای داشت اما تفاوت آن جا است که این پیشرانه بر خلاف تیگو 7، بر روی آریزو 5 TE با گیربکس 7 سرعته اتوماتیک نوع CVT عرضه می شود.


به هنگام سواری با آریزو 5 TE ضعف گیربکس CVT از همان آغاز شتاب گیری خود را نشان داد. تاخیر ذاتی این نوع گیربکس ها پدیده ای نیست که قابل حل باشد و راننده جز همسو و هماهنگ شدن با آن هیچ کاری از دستش بر نمی آید. با دسترسی به دور موتور بالاتر و سرعت نزدیک به 30 کیلومتر بر ساعت، پیشرانه توانمند آریزو 5 TE خود را نشان می دهد. شتابگیری ثانویه خودرو در خط مستقیم بسیار قابل توجه است و تفاوت کاملا محسوسی با نمونه استمسفریک آریزو 5 دارد.

مدت زمان رسمی برای دستیابی به تندی 100 کیلوکمتر بر ساعت برای آریزو 5 TE برابر با 9.5 ثانیه اعلام شده است که شاید در ارتفاع شهر تهران و کیفیت پایین سوخت در دسترس به این سادگی ها حاصل نشود اما این نوع شتابگیری برای یک خودرو شهری کاملا قابل قبول است چرا که نحوه رانندگی خبرنگاران در پیست اتومبیلرانی آزادی صرفا به منظور تست و بررسی توانایی های خودرو است درحالی که به عنوان یک خودرو شهری، آریزو 5 TE به سادگی نمره قبولی را پاس می کند.


با وجود به عدم اعمال تغییرات در بخش های دیگری چون سیستم تعلیق و ترمز، این خودرو در کلاس خود خصوصا از دیدگاه توان ترمزگیری در قالب یک خودرو شهری بسیار قوی عمل می کند.



نتیجه گیری


آریزو 5 TE به قیمت 81 میلیون و 700 هزارتومان قیمت گذاری شده است که در مقایسه با قیمت 77 میلیون و 790 هزار تومانی آریزو 5 اکسلنت (تنفس طبیعی) مبلغ 4 میلیون و 90 هزار تومان گران تر است که این مبلغ مظاعف بدون شک ارزش پرداخت را دارد چراکه تنها نقطه ضعف آریزو 5 شتابگیری ضعیف بود که حالا با ورود نسخه توربو این نقطه ضعف نیز برطرف شد. 


خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران