کد خبر : ۱۱۱۷۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد؛
خبر خرید یا پیشنهاد خرید سهام خودروسازان بزرگ اروپایی از سوی خودروسازان چینی و گاهی هم هندی ها، به یک خبر تکراری تبدیل شده و پیش بینی می شود که آسیایی ها در آینده ای نزدیک مالک صنعت خودروی جهان بشوند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکت های آسیایی به بزرگترین خریداران سهام خودروسازان مطرح اروپایی تبدیل شده و در سالهای اخیر مالکیت چندین شرکت مطرح اروپایی به خودروسازان آسیایی محول شده است. همچنین بازار فروش پررونق و به صرفه بودن احداث کارخانه، رفته رفته آسیا را به محور اصلی خودروسازی جهان تبدیل می کند.

کشورهایی همچون چین و هند به واسطه حضور نسبتا پررنگ خود در صنعت خودروسازی پا را فراتر از آسیا گذاشته و با خرید شرکت های مطرح اروپا تلاش در افزایش سهم خود در صنعت خودروسازی جهان را دارند و تا به امروز نیز شاهد رشد و ورود این کشورها به میان خودروسازان برتر دنیا بوده ایم. کشور چین از بزرگترین بازار خودرو جهان برخوردار بوده و فروش محصولات تولید این کشور چه به صورت صادرات و چه به صورت مونتاژ در کشورهای مقصد نیز از رونق برخوردار است. اما چه چیزی باعث شد که چینی ها با وجود سابقه کوتاهشان به مالکین آینده صنعت خودروی جهان تبدیل شوند؟



فروش لیزینگی یکی از دلایل رونق بازار خودروهای ساخت چین در جهان محسوب می شود و به نوعی سکوی پرتاب خودروهای چینی است. شرکت های مطرح خودروسازی آسیا همچون تاتا موتورز هند و شرکت های چینی همچون چری ، جیلی، جک، FAW و دیگر شرکت ها در یک دهه اخیر با استفاده از همین ترفند توانستند با در دست‌گیری بازار آسیا رفته رفته در قاره‌ی اروپا و خودروسازی جهان نیز رخنه کنند.

جدای از تولیدات مختص به صنعت خودروسازی چین، حضور خودروسازان مطرح جهان در این کشور و احداث کارخانه در قلب بزرگترین بازار خودرو جهان نشان از پتانسیل بالای این کشور در زمینه تولید و عرضه خودرو به بازار های جهانی دارد. به تازگی نیز شرکت سازنده خودروهای برقی تسلا  از توافق با چین برای احداث کارخانه در این کشور خبر داده است تا جمع خودروسازان در چین جمع شده و این کشور به عنوان نماینده آسیا قلب تپنده خودروسازی جهان به حساب بیاید.

اما حالا چینی ها پا را فراتر گذاشته و در حال تبدیل شدن به سهامداران اصلی برترین خودروسازی های جهان هستند، خودروسازانی که وقتی هنوز صنعت خودرویی به معنای امروزی در چین وجود نداشت، نامشان معنای خودروسازی جهان بود.  بازرترین مثال این امر نیز خرید شرکت خودروسازی ولوو در بحبوبه رکود اقتصادی اروپا توسط شرکت چینی جیلی در سال 2010 میلادی است.

شرکت جیلی برای تصاحب ولوو تنها 1.8 میلیارد دلار به شرکت فورد امریکا پرداخت و این در حالی است که خود شرکت فورد پیش از این در سال 1999 میلادی برای خرید ولوو 6.4 میلیارد دلار هزینه کرده بود. جیلی همچنین امسال 49.9 درصد از سهام شرکت پروتون و 51 درصد از سهام شرکت لوتوس را خرید. اما این پایان اشتهای جیلی برای توسعه زیر مجموعه های خود نبود و این غول چینی به تازگی شرکت خودروساز انگلیسی Manganese Bronze را نیز صاحب شده است. پیش از این جیلی در سال 2003 میلادی 23 درصد از این شرکت را خریده بود.

جدیدترین خرید چینی ها نیز به خرید 14 درصدی سهام پژو_سیتروئن توسط شرکت چینی دانگ فنگ تعلق دارد. تاثیر چینی ها در صنعت خودروسازی جهان از آنجا آشکارا می شود که به دنبال شراکت دانگ فنگ با پژو سیتروئن، این گروه خودروسازی فرانسوی توانست با کمک شریک چینی خود بر تملک جنرال موتورز بر اوپل پایان دهد و پرسر و صداترین نقل و انتقالات چند سال اخیر را به ثبت برساند.

شرکت تاتا موتورز هند دیگر خودروساز مطرح آسیایی است که نقش به سزایی در ارتقاء سطح وآوازه ی خودروسازی آسیا داشته است. تاتا موتورز مالک کنونی شرکت های انگلیسی جگوار و لندروور به حساب می آید و برای خرید این دو شرکت در سال 2010 میلادی 2.3 میلیارد دلار به شرکت فورد پرداخت.

رقابت میان خودروسازان آسیایی به حدی رسیده است که حتی میل مالکیت بر رقبای هم قاره در آنها آشکارا دیده می شود. شرکت خودروساز هندی Mahindra در سال 2011 اقدام به خرید سهام 70 درصدی شرکت سانگ یانگ کره کرد. ماهیندرا همچنین در سال 2016  شرکت ایتالیایی طراحی خودرو پینینفاریا، که شریک خودروسازانی همچون آلفارومئو، فراری، مازراتی، فیات، پژو، لانچیا و... به شمار می رود، را خرید.

آخرین خبر شوکه کننده در این زمینه که هنوز به واقعیت نپیوسته نیز به پیشنهاد خرید سهام فیات کرایسلر از سوی گریت وال برمیگردد. خبری که گرچه هنوز تایید نشده اما تکذیب هم نشده است. حال با این روال پیشگویی این امر که کشورهای آسیایی علی الخصوص چین، هند، ژاپن و کره از سلاطین بلامنازعه صنعت خودروسازی جهان در آینده‌ای نه چندان دور خواهند بود، اتفاقی ناممکن و محال نیست و بدون شک به زودی صنعت خودروسازی جهان شاهد چنین رویدادی خواهد بود.



گزارشگر خودروکار: فاضل سوری
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران