کد خبر : ۱۱۱۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 2 آبان ماه «خودروکار»؛
لاستیک سایی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد و به این دلیل که تایر‌ها نقش مهمی در ایمنی خودرو دارند، علت این ساییدگی باید ریشه یابی شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، به دلیل ارتباطی که تایر خودرو با سیستم انتقال نیرو، سیستم فرمان و سیستم تعلیق دارد باید همیشه در نظر داشت که ایراد در این سیستم‌ها بر روی تایر تاثیر دارد البته با توجه به عمر تایر و کارکرد خودرو، سایش طبیعی و استاندارد وجود دارد که برای هر خودرو متفاوت است ولی سایش غیر طبیعی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

- ساییدگی بیش از حد دو طرف آج تایر در اثر کمبود فشار باد به وجود می‌آید. به دلیل تغییر شکل به حالت مقعر در سطح تماس فشار روی دو سطح کری آج بیشتر شده و باعث این گونه ساییدگی می‌شود.

- ساییدگی بیش از حد در وسط تایر بدلیل زیاد بودن فشار باد داخل است و حالتی محدب شکل به سطح تماس می‌دهد.

- در صورتی که پیچ های جاده با سرعت زیادی طی شوند، ساییدگی بیشتر در قسمتی از لاستیک رخ می‌دهد که فشار بیشتری بر روی آن بوده است. این نوع سایش اغلب در خودرو‌های سواری دیده می‌شود و تنها راه کم کردن آن سفارش به رانندگی آهسته تر و گذر از پیچ ها با سرعت کمتر است.

- اگر یک سمت آج تایر سریع‌تر از سمت دیگر ساییده شود، قطعات جلو بندی باید بازدید و در صورت لزوم تعویض شود. در مرحله بعد زاویه کمبر چرخ باید چک شود.


- موج دار شدن آج تایر در نوع آج بلوکی یا عرضی به صورت تیغه و در نوع آج رگه‌ای به صورت موج است. این حالت به خصوص در تایر‌هایی که روی اکسل عقب غیر فعال نصب شده‌اند دیده می‌شود که دلیل به وجود آمدن آن ترمز است و در کامیون ها این حالت زیاد دیده می‌شود.

شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 


انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران