کد خبر : ۱۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 5 آبان ماه «خودروکار»؛
امروزه می‌توان عبارت 4matic را در قسمت عقب برخی از خودروهای مرسدس بنز مشاهده کرد، اما این عبارت به چه خصوصیتی از خودرو اشاره دارد؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، سیستم 4matic در حقیقت نام تجاری نوعی از سیستم دو دیفرانسیل (AWD) مرسدس بنز است که به مظور جلوگیری از لغزش و سر خودرن خودرو در جاده‌های لغزنده طراحی شده است.

در حال حاضر تقریبا تمامی خودروهای مرسدس بنز مجهز به جعبه دنده اتوماتیک هستند و هنگامی با سیستم دو دیفرانسیل ترکیب شود به این خودروها اصطلاحا 4matic گفته می‌شود که می‌توان آن را در قسمت عقب مرسدس بنز به صورت نوشته مشاهده کرد.

اولین نسل از 4matic که در سال 1987 توسط مرسدس بنز E کلاس (W124) معرفی شد، یک سیستم الکترونیکی بود که با سیستم 4wd همکاری می‌کرد و هنگامی که خودرو در حال لیز خوردن روی جاده بود، آن را کنترل می کرد. در 4maticهای نسل اول، دیفرانسیل مرکزی دو کلاچه بود که هر کدام به صورت هیدرولیکی و جداگانه کار می‌کردند. به این معنا که می توان صد در صد نیرو را به چرخ های عقب منتقل کرد و نوع انتقال نیرو را از حالت ۴WD به ۲WD تغییر داد.

دومین نسل از این سیستم اولین بار در سال 1998/99 بر روی سری W210 کلاس E معرفی شد.

اکنون نسل سوم این سیستم توسط مرسدس در کلاس‌های A، B، C، E، G، S، GLA، GLK، ML، GL، CLA و CLS به استفاده می‌شود.


خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه

شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.



انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران