کد خبر : ۱۱۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
«خودروکار» بررسی کرد؛
آمارهای گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد ارزش واردات قطعات در نیمه نخست امسال به تنهایی بیش از خودرو بوده و این در حالیست که دبیر انجمن قطعه سازان تهران از خودکفایی تولید این قطعات در داخل کشور خبر می دهد. حال این پرسش مطرح است که با واردات قطعات خودرو به بازار، چه لطمه هایی به صنعت قطعه سازی در کشور وارد می شود؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، برخی قطعه سازان بر این باورند حال که تولید قطعات خودرو در کشور به حد مطلوب رسیده است، چرا همواره قطعات خارجی وارد کشور می شود. در همین رابطه نیز محمدرضا نجفی منش- دبیر انجمن  قطعه سازان تهران به خبرنگار خودروکار می گوید:«در ساخت اکثر قطعات نه تنها به خودکفایی رسیده ایم بلکه به تولید مازاد هم دست یافته ایم.  لذا وارد کردن این محصولات هیچ توجیه علمی فنی و اقتصادی ندارد».

به گفته او، «نباید قطعاتی که با مشابه خارجی اختلاف قیمت چندانی ندارند، وارد شوند. چرا که این امر با شعار سال، که تولید و اشتغال است مغایرت دارد. از این رو با وارد کردن کالایی که مشابه آن در بازار داخلی تولید می شود هیچ گاه به شعار تولید ملی و اشتغال دست نمی یابیم».

نجفی منش ادامه می دهد: « نه تنها قطعات خودرو در داخل کشور وجود دارد، بلکه در مواردی مازاد تولید است».

 او در پاسخ به اینکه بسته شدن سایت ثبتارش تا چه میزان سازندگان قطعات خودرو را تشویق به تولید قطعات داخلی کرد و تا چه میزان توان آن ها را برای کمک به خودروسازان داخلی افزایش داد، اظهار می کند:« بسته شدن سایت ثبت سفارش برای خودروهای گران قیمت خارجی بوده و این امر به این دلیل واردات بیش از 42 هزار خودرو ثبت شده در نیمه نخست امسال بوده است».

دبیر انجمن قطعه سازان تهران می افزاید: «واردات قعطعات خودرو در این شرایط به نفع این صنعت نیست».

به گفته نجفی منش، «با اشاره به توان داخلی در زمینه تولید قطعات خودرو، نباید قطعاتی که مشابه آن ها در داخل کشور تولید می شود، وارد شوند. در نهایت با توجه به توان داخل و اینکه اعتقاد داریم قطعاتی که در داخل کشور ساخته شده است، نباید وارد شوند. به طور مثال در زمینه تولید لنت ترمز به حد کفایت و بیش از نیاز در کشور تولید صورت گرفته است و باید توجه داشت که واردات این محصول بازار لنت ترمز را با نقصان مواجه می کند».

به گزارش خودروکار، پیش از این نیز برخی سازندگان قطعات خودرو اعلام کرده بودند که بهتر است، پیش از ورود برخی قطعات به داخل کشور با قطعه سازان مشورت شود چرا که اگر تولیدات داخلی در تولید خودروهای تولیدی مورد استفاده قرار گیرد، این صنعت با رشد قابل توجهی در تولید و در نهایت صادرات قطعات خودرو همراه می شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران