کد خبر : ۱۱۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
توصیه های «خودروکار» برای رانندگی در هوای گرگ و میش زمستانی :
تحقیقات نشان داده اند که در طول سال، بیشترین حوادث و سوانح رانندگی در آستانه تغییر فصل پائیز و زمستان رخ می دهد. محققان ثابت کرده اند که تعداد حوادث رانندگی در آستانه تغییر فصل و ورود به فصل زمستان، به خصوص بین ساعت 17 تا 19 افزایشی 40 درصدی دارد. در واقع آن ها معتقدند عقب بردن ساعت در ابتدای پائیز، تاثیر قابل توجهی بر ساعات روشنایی و در نتیجه افزایش خطر رانندگی دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، با آغاز نیمه دوم سال، با فرا رسیدن تاریکی زود هنگام روزها کوتاه تر می شوند و پایان روز کاری با ساعات تاریک شدن هوا همزمان می شود. همانطور که تجربه ثابت کرده، رانندگی در روشنایی اندک خطرآفرین است و ممکن است راننده به موقع نتواند عابرین پیاده و موانع را تشخیص دهد. 

به عبارتی دیگر تاریک شدن هوا آن هم زمانی که تقریبا مردم مشغول فعالیت های روزانه هستند و همچنین افزایش رطوبت هوا در زمستان، میدان دید راننده را کاهش می دهند.  آمار نشان داده که  یک سوم از مرگ و میر عابرین پیاده بر اثر تصادف، در این فصل به وقوع می پیوندد.

به این ترتیب که عابرین پیاده به رفت و آمد روزمره در شهر مشغولند و گمان می کنند که توسط راننده ها دیده می شوند، در حالی که راننده ها آن ها را نمی بینند و با آن ها برخورد می کنند. محققان این تصادفات و سوانح رانندگی در این بازه زمانی را نتیجه کاهش زمان روشنایی می داند. در چنین شرایطی که عابرین پیاده و دوچرخه سواران بسیار آسیب پذیر هستند، رعایت چند نکته می تواند برای تامین امنیت بیشتر آن ها و رانندگی ایمن تر مفید باشد.

رانندگی در تاریکی و شب، دو برابر بیشتر هوشیاری راننده را می طلبد. رانندگان با تاریک شدن هوا و کم شدن روشنایی روز، ضمن کم کردن سرعت خود باید مراقب سیاه چاله ها باشند. به یاد داشته باشید که دیدن و دیده‌شدن در فصل زمستان، مهم‌ترین اصل ایمنی برای جلوگیری از تصادف است.

در زیر برخی نکات ضروری برای رانندگی در هوای گرگ و میش را مشاهده می کنید:

- رانندگان پیش از شروع رانندگی باید از سالم بودن چراغ های خودرو مطمئن شوند. معیوب‌بودن حتی یکی از چراغ‌ها، می‌تواند خطر زیادی را در این فصل داشته باشد.

- رانندگان باید با سرعت مطمئن تر در این ساعات حساس رانندگی کنند و مراقب پیچ ها باشند. اگر جاده لغزنده باشد، کنترل خودرو به مراتب دشوار تر است، پس باید سرعت خود را متناسب با شرایط جاده تنظیم کنند و  تا حد امکان هم از پیاده رو ها و محل عبور عابرین پیاده فاصله بگیرند.

- به رانندگان توصیه می شود در مواقع بارندگی که خطر تشدید می شود، برای جلوگیری از انعکاس نور، از برف پاک کن با سرعت مناسب استفاده کنند و به کمک ترکیبات ضد بخار جلوی بخار کردن شیشه را بگیرند تا دید بهتری داشته باشند.

- چون در هنگام طلوع و غروب آفتاب در این فصل، نور خورشید به صورت افقی می‌تابد، بهتر است رانندگان حتما از آفتاب‌گیر مناسب استفاده کنند تا نور مستقیم خورشید مانع از دید آن ها نشود.

- از آنجایی که در حومه های شهر و مراکز شهری، به خصوص در این ساعات حساس و بحرانی از روزهای زمستانی، همیشه نور خودرو و روشنایی های خیابانی برای دیدن عابرین پیاده کافی نیست، آن ها باید سعی کنند بهتر دیده شوند.

- به عابرین پیاده و به خصوص قشر آسیب پذیر (کودکان و افراد سالمند) نیز توصیه می شود در این ساعات بیشتر مراقب باشند و ترجیحا سعی کنند به کمک لباس های شب رنگ بیشتر قابل مشاهده باشند.

- افراد دوچرخه سوار حتما از ابزار و برچسب های شب رنگ برای دوچرخه و لباس خود استفاده کنند تا بهتر دیده شوند.

ترجمه : گلنوش محب علی
منبع : latribuneauto


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران