کد خبر : ۱۱۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
«خودروکار» گزارش می دهد:
صنعت خودروسازی همیشه به عنوان یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی و همچنین یکی از پردرآمدترین صنایع در دنیا به شما می آید. در این مطلب با هم میخوانیم کدام خودروساز بیشترین سود را به جیب می زند.
به گزارش خبرنگار خودروکار،  برای تعیین سودآوری یک سازنده خودرو روش های زیادی وجود دارد. با این حال، تحلیلگران اقتصادی و ناظران بازار عموما ترجیح می دهند حاشیه سود عملیاتی، پیش از محاسبه مالیات به عنوان یک روش واقع بینانه برای تعیین سودآوری یک تولیدکننده خودرو استفاده کنند.

این روش به جای بررسی درآمد یا گردش مالی،  امکان مقایسه عادلانه میان شرکت های مختلف را در صنعت خودرو فراهم می کند. حاشیه سود عملیاتی در واقع یک درصد است که با نسبت میان سود شرکت و میزان کل درآمد سالیانه آن محاسبه می شود. بر همین اساس، سایت MSN به معرفی سودآور ترین خودروسازان دنیا پرداخته است :



1- فراری : نام این برند خودروسازی ایتالیایی در صدر فهرست سودآورترین خودروسازان جهانی آمده است. فراری با حاشیه سود عملیاتی 19.34 درصد یک برند لوکس فوق العاده موفق است به خصوص از زمانی که از فیات کرایسلر جدا شد. این برند از زمان ورودش به بازار بورس، ارزش سهام و قیمت آن به شدت افزایش یافت.

2- BIAC : بر اساس تجزیه و تحلیل های صورت های مالی سال 2016 این شرکت چینی دولتی، در یافته ایم که این تولیدکننده به حاشیه سود عملیاتی خوبی معادل 13.14 درصد دست یافته است. BIAC یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروی الکتریکی در چین است که بازاری بسیار رقابتی دارد. به پیش بینی نشریه آمریکایی Barron's، این شرکت می تواند مدال نقره سودآورترین خودروساز را برای سال 2017 هم از آن خود کند. 

3- ولوو و جیلی : آمدن دو نام ولوو و جیلی کنار یکدیگر عجیب نیست جون ولوو بخش خودروسازی خود را به شرکت چینی جیلی واگذار کرده و این شرکت هم در رتبه سوم سودآورترین خودروسازان دنیا قرار گرفته و مدال برنز را کسب کرده است. حاشیه سود عملیاتی جیلی 11.56 درصد است.

4- سوبارو : سوبارو، این خودروساز ژاپنی همیشه در رده پرسود ترین خودروسازان دنیا قرار داشته و اکنون توانسته حاشیه سود عملیاتی معادل 10.82 درصد را به ثبت برساند. یکی از دلایل سودآوری سوبارو، مدل Impreza است. همچنین سوبارو علاوه بر فروش بسیار خوب، توانست هزینه های خود را به طور قابل توجهی به یک سوم کاهش دهد.

5- ب ام و : بر اساس آمار EY که یک شرکت چند ملیتی مشاوره ای است، ب ام و با کسب حاشیه سود عملیاتی 9.80 درصدی پنجمین خودروساز پرسود دنیا معرفی شده است. استراتژی ب ام و تلاش برای تقسیم متعادل فروش در سراسر جهان یکی از عوامل سودآوری این شرکت در کنار فروش و کاهش هزینه هاست.

6- سوزوکی : با اینکه دیگر این شرکت خودروساز ژاپنی در آمریکا فروش ندارد، اما در نقاط دیگر دنیا به خوبی می فروشد. سوزوکی پیش بینی می کند تا سال 2020، بیش از دو میلیون خودرو فقط در هند به فروش برساند. در حال حاضر هم 50 درصد از بازار هند در تصاحب سوزوکی است. این شرکت با به دست آوردن حاشیه سود عملیاتی 9.31 درصد یکی از سودآور ترین خودروسازان محسوب می شود و انتظار می رود، روند افزایش این سود همچنان ادامه داشته باشد.

7- نیسان-رنو : عجیب نیست که اتحاد نیسان و رنو که هر کدام به نوبه خود از خودروسازان به نام جهان هستند، به عنوان یکی از پرسود ترین ها در این لیست جای گرفته باشد. 18 سال از مشارکت استراتژیک رنو و نیسان می گذرد و گرچه ابتدا با تردید و شک انجام شد، اما حالا بسیار پر سود شده است. حاشیه سود عملیاتی رنو-نیسان به لطف فروش جهانی به خصوص در چین، 8.24 درصد برآورد شده است.

8- تویوتا : تویوتا به واسطه حجم صادرات خود، یکی از پرسود ترین هاست. این شرکت 55 درصد از محصولات تولیدی خود را به کشور های مختلف صادر می کند که از این لحاظ، در میان خودروسازان ژاپنی پیشرو است. این شرکت از کاهش ارزش یِن به نفع خود بهره برداری کرده و تقریبا 40 درصد از تولیدات جهانی خود را در داخل کشور تولید می کند. تویوتا به لطف عملکرد فوق العاده اش، حاشیه سود عملیاتی 7.94 درصد را به ثبت رسانده است.

9- دایملر : این شرکت آلمانی با ثبت حاشیه سود عملیاتی 7.88 درصد، خود را در رده نهم پرسود ترین ها جای داده است. وال استریت ژورنال در گزارشی آورده است که سود ناخالص این شرکت در سه ماهه اول سال 2017 حدود 87 درصد افزایش داشته که بسیار بهتر از پیش بینی بازار بود.

10- BYD : یک خودروساز چینی است که همچنان به روند سودآوری خود ادامه می دهد. در سال های 2015 و 2016 این شرکت توانسته جایزه فروش خودروهای الکتریکی را در سطح جهانی از آن خود کند. حاشیه سود عملیاتی BYD پیش از کسر مالیات 7.03 درصد است که احتمالا این میزان در آینده افزایش خواهد داشت. از هر 20 خودروی الکتریکی که در سراسر دنیا به بازار عرضه شده، حداقل سه خودرو متعلق به این شرکت است که نشان دهنده رشد کلی آن است.

11-  جنرال موتورز : بر اساس نتایج مالی سال 2016 این شرکت، حاشیه سود عملیاتی اش معادل 7.02 درصد برآورد شده است.  در سه ماهه دوم سال 2017 سود جنرال موتورز به دلیل واگذاری اوپل و وکسهال به شرکت فرانسوی پژو، 42 درصد سقوط کرد. با این حال این شرکت در همان سه ماهه، در خرده فروشی خودروهای سنگین (وانت ها و کراس اوور)به  رشدی 24 درصدی دست یافت. جنرال موتورز برای حفظ روند سودآوری خود قصد دارد فعالیت خود را در بخش هایی که کمتر سودآور است کاهش دهد و بیشتر روی تکنولوژی های جدید مانند خودروهای برقی و خودران تمرکز کند.

12- هوندا : در حالی که خودروسازان ژاپنی را همه به عنوان ماشین سودآوری می شناسند، اما نرخ ارز این کشور پتانسیل سودآوری را کاهش داده است. با این وجود، هوندا حاشیه سود عملیاتی برابر 6.02 درصد را به ثبت رسانده است. یک مقاله در ژاپن تایمز نشان می دهد که خودروساران آسیایی رفته رفته سود کمتری نصیبشان می شود چون فلزی که از آمریکا می آید، برایشان گران تر تمام می شود.

13- هیوندای : هیوندای با حاشیه سود عملیاتی 5.96 درصدی، سودآوری کمتری نسبت به خودروسازان بالای لیست دارد و متاسفانه روند سودآوری آن رو به کاهش است. گزارش های اخیر نشان می دهد هیوندای با کاهش فروش در چین و آمریکا رو به رو شده و فشار های خارجی مربوط به مشکلات سیاسی چین و کره جنوبی به کاهش درآمد آن کمک می کند. این شرکت در تلاش است سهم خود را در بازار های نوظهور مانند روسیه، برزیل و هند جست و جو کند.

14- فورد : حاشیه سود عملیاتی فورد 4.48 درصد برآورد شده است. این خودروساز آمریکایی در پی خبر کاهش فروش محصولات خود در چین، اعلام کرد به‌منظور تقویت فروش، برای مشتریان چینی تخفیف قائل می شود. البته در خبر های اخیر آمده است که فورد در سه ماهه سوم سال 2017، به لطف کاهش هزینه های قابل توجه، 63 درصد سود خالص داشته است.

15- پژو-سیتروئن : این خودروساز فرانسوی با نتایج مالی که چندان امیدوار کننده نیست، حاشیه سود عملیاتی برابر 4.34 درصد را به ثبت رسانده است. البته این شرکت با اقداماتی از جمله خرید اوپل، بازگشت به بازار آمریکا، کاهش هزینه ها و تولید خودروی برقی سعی دارد رشد خود را افزایش دهد.

16-  مزدا : حاشیه سود عملیاتی مزدا 3.99 درصد است. کاهش سودآوری مزدا عمدتا به دلیل تغییر نرخ ارز ژاپن، کاهش فروش عمومی و هزینه های بالاست. همچنین تعویض کیسه های هوای خودروهای تاکاتای خوانده شده نیز خسارت قابل ملاخظه ای به این شرکت وارد کرد.

17-  تاتا : با وجودی که شرکت هندی تاتا از سال 2008 صاحب برند های لوکس جگوار و لند روور است، اما سودآوریش به طرز شگفت آوری پایین است. حاشیه سود عملیاتی تاتا به دلیل عدم پاسخگویی به رقابت بازار، ساختار هزینه های نا مطلوب و تاخیر در تولید محصولات جدید و بر اساس نتایج مالی سال 2016،  3.45 درصد برآورد شده است. البته تاتا موتورز امیدوار است با عرضه خودروهای برقی در سراسر دنیا بتواند سودآوری خود را افزایش دهد.

18- فیات کرایسلر : فیات کرایسلر سال 2014 و پس از آنکه فیات در سال 2009 اعلام ورشکستگی کرد، دوباره شکل گرفت. حاشیه سود عملیاتی فیات کرایسلر 2.52 درصد و نسبت به رقبای خودش نرخ پایینی است. با این حال فیات کراسلر امیدوار است با راه اندازی خط تولید جیپ جدیدش در هند، تغییراتی را به وجود آورد.

19- فولکس واگن : به دلیل رسوایی دیزل گیت از سوی فولکس واگن، متاسفانه شهرت این خودروساز آلمانی خدشه دار شده و به دنبال آن سود عملیاتی آن تا 1.75 درصد کاهش یافته است.

20- تسلا : فعالیت خودروساز آمریکایی تسلا عمدتا بر روی خودروهای برقی است. تسلا یک بازیکن جدید در زمین صنعت خودرو است و حاشیه سود عملیاتی منفی 10.66 درصد برای آن عجیب نیست.


گردآوری و ترجمه : گلنوش محب علی


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران