کد خبر : ۱۱۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
نیسان پیشرفته‌ترین فناوری دستیار راننده خود را روی پرفروش‌ترین مدل خود یعنی روگ (ایکس‌تریل آمریکای شمالی) به کار می‌گیرد.
به گزارش خودروکار، فناوری پروپایلوت جدید، گامی در جهت خودران‌شدن خودروها در آینده است. رویکرد منحصر به فرد نیسان در حمل و نقل هوشمند، تجربه رانندگی را به کمک خودروهایی هوشمندتر، هیجان‌انگیزتر و ارزانتر، بهبود می‌بخشد. فناوری پروپایلوت جدید در نسل دوم نیسان لیف که از اوایل ۲۰۱۸ عرضه می‌شود نیز موجود است.

روگ_نیسان_2


فناوری پروپایلوت نیسان مسیر خود را به سمت خودروهای خودران گام به گام طی می‌کند. این فناوری روی خودروی SUV کوچک نیسان یعنی روگ (ایکس‌تریل) نصب خواهد شد. رانندگان روگ که پرفروش‌ترین محصول نیسان است، ازین به بعد در ترافیک می‌توانند توقف و شروع حرکت را به خودرو بسپارند و در رانندگی در یک خط، به خودروی خود اتکا کنند.

فناوری دستیار راننده پروپایلوت در واقع اساس خودروهای خودران آینده است. این فناوری در حفظ مسیر در یک لاین، توقف و حرکت در ترافیک، تنظیم سرعت و حفظ فاصله طولی با خودروی جلویی تنها با فشردن دو دکمه کمک می‌کند.

مایکل بانس، معاون برنامه‌ریزی محصول نیسان آمریکای شمالی می‌گوید: «نیسان به مسیر خود برای آوردن فناوری به سطح زندگی عموم مردم ادامه می‌دهد و می‌کوشد پیشرفته‌ترین فناوری‌های خود را روی پرفروش‌ترین مدل‌ها نصب کند. ما این فناوری‌ها را به مدل‌های گران‌قیمت منحصر نمی‌کنیم. مشتریان ما از این امر خوشحال می‌شوند که می‌توانند فناوری‌هایی را استفاده کنند که معمولا منحصر به خودروهای بسیار گرانقیمت و لوکس هستند. روح برند نیسان و برنامه حمل و نقل هوشمند، ارائه ارزش‌هایی فراتر از انتظار به مشتریان است.»

پس از روگ، فناوری پروپایلوت در ژانویه آتی روی نیسان لیف عرضه خواهد شد. نیسان برنامه دارد تا این فناوری را در مدل‌های دیگری در آمریکا، اروپا، ژاپن و چین به کار گیرد. در نهایت تا سال ۲۰۲۰ اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی به عنوان بزرگترین گروه خودروسازی جهان جمعا ۱۰ مدل خودرو مجهز به این فناوری عرضه خواهد کرد.

رکورد فروش ماهانه روگ به صورت پیوسته شکسته و افزایش می‌یابد؛ در ماه سپتامبر رشد فروش به ۴۷ درصد رسیده است. در سال ۲۰۱۷ روگ با فروش تقریبا ۳۰۰ هزار دستگاه رشدی در حدود ۲۲٫۹ درصد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

بانس می‌گوید: «دنیا با چالش‌هایی نظیر گرم شدن کره زمین، ترافیک سنگین، مرگ و میر در جاده‌ها و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند. ما از طریق برنامه حمل و نقل هوشمند قصد داریم بر این چالش‌ها غلبه کرده و حمل و نقل را امن‌تر، هوشمندتر و لذت‌بخش‌تر کنیم. فناوری پروپایلوت به خوبی نشانگر آن است که ما چگونه می‌توانیم به رانندگان اعتماد به نفس بیشتری بدهیم و ارتباط میان راننده و خودرو را تقویت کنیم.»

فناوری دستیار راننده پروپایلوت

فناوری پروپایلوت که روی روگ ۲۰۱۸ نصب می‌شود، کار راننده را با کاهش نیاز به شتاب‌گیری، فرمان‌دادن و ترمزکردن توسط راننده، کاهش می‌دهد. البته این فناوری تنها در مسیر مستقیم و در یک لاین عمل می‌کند. برای فعال‌سازی این فناوری کافیست راننده دکمه آبی‌رنگ پروپایلوت را که روی غربیلک فرمان و زیر انگشت شست دست راست او نصب شده، فشار دهد. گام بعدی این است که با رسیدن سرعت خودرو به سرعت مطلوب، سیستم کروز کنترل هوشمند فعال شود. این کار مشابه سیستم‌های کروز دیگر صورت می‌گیرد.

هنگامی که خودرو به طور پیوسته خطوط جاده را مشاهده کند، سیستم کمک فرمان فعال شده و علامت مربوط به آن روی پانل آمپر به رنگ سبز در می‌آید. این سیستم در صورتی فعال می‌شود که خطوط هم در سمت راست و هم در سمت چپ خودرو توسط دوربین شناسایی شوند. در صورت عدم شناسایی خطوط، این سیستم غیرفعال می‌شود، اما کروز کنترل هوشمند به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اگر خودرو بیشتر از ۳ ثانیه توقف در ترافیک داشته باشد، راننده کافیست دکمه ادامه مسیر را فشار دهد یا فشار کوچکی روی پدال گاز بیاورد تا خودرو حرکت خود را آغاز کند.

این فناوری که بیش از ۳۵۰ کیلومتر تست در جاده‌های آمریکای شمالی را پشت سر گذاشته و به طور تخصصی برای جاده‌های آمریکای شمالی تنظیم شده، به گونه‌ای طراحی شده که نسبت به فناوری‌های مشابه، هوشمندتر عمل کرده و ارتباط بهتری با کاربر برقرار کند. این سیستم به طور بالقوه خستگی رانندگی را کاهش داده و تجربه بهتری از رانندگی عرضه می‌کند. به ویژه اگر مسیر راننده به طور روزانه از ترافیک‌های سنگین بگذرد.

پروپایلوت یک دوربین و یک رادار را در جلوی خودرو به کار می‌گیرد و به کمک سنسورها و ماژول کنترل الکترونیک، به راننده کمک می‌کند تا بین خطوط رانده و سرعت خود را حفظ نماید. همچنین در صورتی که سرعت خودرو از سرعت تنظیم‌شده توسط راننده کمتر شود، این سیستم دوباره سرعت خودرو را به میزان مطلوب باز می‌گرداند. در صورتی که مانعی مانند ترافیک سنگین پیش روی خودرو باشد، این سیستم خودرو را به طور کامل متوقف می‌کند.

در مواقع بارندگی در صورتی که برف‌پاک‌کن روی حالت تند یا کند پیوسته قرار گیرد، سیستم کمک فرمان غیرفعال خواهد شد. اما در صورتی که برف‌پاک‌کن در حالت حرکت منقطع بوده یا سیستم تشخیص رطوبت فعال باشد و دوربین سیستم بتواند خطوط سفید را تشخیص دهد، سیستم کمک فرمان به فعالیت ادامه خواهد داد.

در صورتی که راننده هرگونه تغییری روی فرمان یا پدال‌ها اعمال کند، خواسته راننده در اولویت بوده و سیستم‌های کمکی در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند. در صورتی که راننده چراغ راهنما را روشن کند، سیستم کمک فرمان به طور موقت غیرفعال می‌گردد. با فشردن پدال گاز، سیستم کروز کنترل هوشمند از مدار خارج می‌شود و با فشردن پدال ترمز، هم سیستم کروز و هم سیستم کمک فرمان از مدار خارج می‌شوند.

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران