کد خبر : ۱۱۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
تعمیرکار خود باشید - قسمت نهم
پاره‌ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن‌ها نیز آسان است. "تعمیرکار خود باشید" با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می‌کند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پمپ آب یا واتر پمپ همانطور که از نامش پیداست وظیفه جابجایی و برقرار ی جریان آب در سیستم خنک سازی پیشرانه را بر عهده دارد. با بروز هرگونه خلل در عملکرد این قطعه سیستم خنک ساز پیشرانه به مشکل برخواهد خورد.


بروز نشتی مایع خنک کننده، مشکل شایعی نیست اما یکی از ساده ترین ایرادهایی است که در دراز مدت برای خودرو اتفاق می افتد. ابتدا باید محل نشتی را بیابید. اگر محل نشتی  کم باشد نیز به سرعت از روی جای زنگ زدگی و یا رنگ سبز مایع ضد یخ به سادگی قابل ردیابی است. نشتی وابسته به واتر پمپ از سه نقطه اتفاق می افتد. از دور شلنگ رفت یا برگشت، دور پوسته و یا دور شفت مرکزی واتر پمپ.

درصورتی که نشتی از شلنگ باشد باید به سفت کردن بست یا نشتی گیری پرداخت اما اگر نشتی مستقیما از پمپ باشد باید بدانید که درست کردن آن بدون باز کردن پمپ ممکن نیست. اما با آگاهی از محل و حجم نشتی می توان دریافت که آیا این نشتی موقتا قابل رفع است یا خیر؟
نشتی که از دور پوسته واترپمپ باشد را می توان پس از خنک شدن پیشرانه با تمیز کردن محل و اعمال چسب آب بندیموقتا برطرف کرد. اما نشنی که از دور شفت مرکزی باشد را نمی توان موقتا بند آورد.


نشتی از پوسته واترپمپ
نشتی پوسته واتر پمپ ساده ترین راه حل را دارد. پس از جدا کردن واتر پمپ از موتور باید واشر آب بندی پیشین را جدا کرده و هر دو محل تماس بر واتر پمپ و موتور را کاملا تمیز کنید. حتی شاید لازم باشد از کمی سمباده نرم به منظور زدودن رسوب ها استفاده کنید. سپس به سادگی با اعمال چسب بر هر دو محل تماس، یعنی واتر پمپ و موتور و نصب واشر نو بر واتر پمپ، آن را در محل خود قرار دهید و پیچ ها را تا مقدار اندکی ببندید. سپس پیش از سفت کردن پیچ ها حدود یک دقیقا به چسب آب بندی که در دو طرف واشر واترپمپ اعمال کرده اید اجازه دهید تا کمی خود را بگیرد اما سفت نشود. سپس پیشچ ها را به کف رسنده و با اعمال کشتاور مناسب بصورت یکی در میان یا زیگزاگ سفت کنید تا فشار وارده بر تمام سطح واتر پمپ تقسیم شود.


توجه داشته باشید که واترپمپ جنسظریف و ضخامت کمی دارد. در صورت وارد آوردن فشار نامتعارف به هنگام بستن پیچ ها ممکن است ناخواسته موجب تاب برداشتن یا ترک خوردن پوسته واترپمپ شوید و دردسر جدیدی ایجاد کنید. پس از بستن و پر کردن سیستم خنک کاری، به منظور تست سلامت و عدم نشتی پمپ تا چند روز عملکرد صحیح این سیستم و اطراف پمپ را مورد بررسی قرار دهید تا از آب بندی صحیح اطمینان حاصل کنید.

نشتی از شفت واترپمپ
نشتی از شفت مرکزی واتر پمپ نشان دهنده دردسر جدی تری است که نه تنها لازم است پمپ را از موتور جدا کنید و واشر سالم آن را ناخواسته خراب کنید بلکه باید دردسر تعویض کاسه نمد شفت مرکزی را نیز به جان بخرید. نشتی شفت مرکزی همواره به دلیل خرابی کاسه نمد است که جز تعویض هیچ راه حل دیگه ای ندارد. از این رو پس از تهیه واشر آب بندی و کاسه نمد با سایز مناسب واتر پمپ مورد نظر (ترجیحا استفاده از پک های مخصوص تعمیر واتر پمپ از برند تایید شده از سوی خودروساز) باید واتر پمپ را از جای خود در آورده و ضمن اجرای تمام مراحلی که برای تعویض واشر اب بندی پوسته واتر پمپ بیان شد، اقدام به بیرون آوردن کاسه نمد کنید.


کاسه نمد دیواره ای فلزی دارد. با رعایت احتیاط و عدم آسیب راندن به دیواره محل قرارگیری کاسه نمد بر روی واتر پمپ، یک پیچ گشتی و یا تیغه را روی لبه کاسه نمد قرار داده و با ضربه چکش آن را از جای در بیاورید. جای آن را با دستمال تمیز کنید. دور کاسه نمد جدید را مقدار کمی گریس بمالید و سپس با ضربات آرام و متقارن بر دیواره کاسه نمد آن را در محل خود جای دهید. توحه داشته باشید که کاسه نمد باید کاملا در محل خود بنشیند. هرگونه زاویه داشتن و کج قرار گرفتن کاسه نمد به سرعت موجب خراب شدن دوباره آن می شود. پس از جا رفتن صحیح کاسه نمد باید شفت مرکزی را همانطور که باز کردید با دقت و بدون آسیب رساندن به لبه کاسه نمد در جای خود قرار داده و مانند مرحله قبل پمپ آب را در جای خود ببندید و تست کنید.


خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار