کد خبر : ۱۱۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 11 آبان ماه «خودروکار»؛
رانندگان هستند که هنگام پیمودن یک مسیر سراشیبی خودرو را به منظور مصرف سوخت کمتر در حالت خلاص قرار می‌دهند در حالی که این یک تفکر خطرناک و غلط است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، برخی از رانندگان هنگامی که قصد دارند تا یک مسیر سراشیبی را طی کنند خودرو را در حالت خلاص (در خودروهای اتوماتیک روی حالت N) قرار می‌دهند با این فرض که سوخت کمتری مصرف شود اما این امر یک اقدام غلط و گاهی بسیار خطرناک است.

در خودروهای دنده‌ای، هیچ فرقی ندارد که ایستاده باشیم یا در حال پیمودن یک سراشیبی یا حتی یک مسیر صاف، اگر خودرو در حالت خلاص باشد مانند یعنی خودرو در جا کار می‌کند و این امر موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر آن، اگر در سراشیبی دنده را خلاص کنیم و از ترمز استفاده کنیم، ممکن است حرارت لنت و دیسک ترمز افزایش بیاید و ممکن است موجب خوب عمل نکردن ترمز و در نتیجه بروز حادثه شود.

خودروهای اتوماتیک جدید هم هنگامی در حالت درایو قرار دارند و در سراشیبی قرار می‌گیرند، سیستم‌های هوشمند خودرو این فضیه رو متوجه می‌شود و پاشش سوخت به محفظه احتراق را متوقف می‌کند و در نتیجه در آن بازه زمانی مصرف سوخت شما به صفر کاهش می‌یابد و از ترمز موتور (Engine Brake) برای کنترل ماشین استفاده می‌کند. حال اگر خودرو در حالت خلاص قرار داشته باشید مانند زمانی که خودرو در جا کار می‌کند، همواره مقداری بنزین وارد محفظه احتراق می‌شود و در نتیجه خودرو شما در حالت خلاص آلایندگی بیشتری دارد.

خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه

شما از ما بپرسید!

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.



انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران