کد خبر : ۱۱۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
یادداشت/
کیفیت صنعت خودرو این روزها به یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مصرف‌کنندگان صنعت خودرو تبدیل شده و برای اینکه بتوان کیفیت خودروهای داخلی را به سطح قابل قبول بین‌المللی رساند باید استراتژی‌های مهمی در صنعت خودرو پیاده‌سازی شود.
به گزارش خودروکار، به طور قطع خودروسازان با هدف توسعه استانداردها و در نهایت ارتقای کیفیت نیازمند تعامل با شرکت‌های خارجی هستند و در این مسیر دستیابی به فناوری و دانش روز منجر به تولید محصولاتی منطبق با استانداردهای جدید خواهد شد.

در این شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه و مشارکت فعالان این حوزه در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک با همتایان معتبر بین‌المللی می‌تواند منجر به تولید قطعات جدید و ارتقای استانداردها شود. امروز برای توسعه تولید خودروهایی با سطح فناوری بالا راهکارهایی پیش رو است که شاید بتوان نخستین راهکار را توسعه تولید خودرو با نشان داخلی دانست که این امر مستلزم تقویت مراکز تحقیق و توسعه در داخل کشور است.

از دیگر راهکارهای توسعه تولید خودروهای جدید، حرکت در مسیر تولید خودروهای تحت لیسانس با نشان تجاری خارجی است اما نکته ضروری این است که نوع تعامل‌ها باید به گونه‌ای باشد که انتقال فناوری هنگام تولید این خودروها انجام شود. درواقع باید فرآیندهای تولید و استانداردی که در خطوط مونتاژ و فرآیندهای تولید انجام می‌شود در این شرکت‌ها طی شود.

در صورت عملی شدن این راهکارها در کنار یکدیگر شاهد موفقیت در تولید و توسعه خودروهای جدید و ارتقای کیفیت و استاندارد هستیم در غیر این صورت نتیجه مورد نظر و نیاز مصرف‌کنندگان تامین نخواهد شد. توجه به این نکته ضروری است که دستیابی به بخشی از استانداردها نیازمند الزاماتی است که بخشی از آن تغییر و بازنگری در طراحی محصولات داخلی بوده و البته برخی از محصولات با بازنگری در طراحی، امکان اجرای استاندارد جدید را فراهم می‌کند. برخی نیز نیازمند تغییرات اساسی است.

با توجه به افزایش الزامات استاندارد در تولید پیش‌بینی می‌شود حجم تغییرات در برخی از تولیدات داخلی به قدری زیاد باشد که سال آینده ناگزیر به حذف از جریان تولید باشند. هرچند پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط موجود در تولید، دولت فرصت بیشتری برای ارتقای استانداردها به خودروسازان دهد.

شهرام آزادی - کارشناس صنعت خودرو

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران