کد خبر : ۱۱۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
درباره موتورسیکلت عنوان می‌شود این صنعت در کشور بیشتر مونتاژکار است به‌ویژه در بحث موتورسیکلت‌های جدید که بازار آن تنها به یکصد یا ۲۰۰ دستگاه محدود می‌شود.
ببه گزارش خودروکار، این نوع موتورسیکلت‌ها حتی گاهی به‌طور کامل به‌شکل مجموعه وارد و در ایران روی هم سوار می‌شود اما با این شرایط تولیدکنندگانی هستند که به سوی بومی‌سازی موتورسیکلت حرکت کرده‌اند و بر اساس سفارش‌ها برای نهادها و مجموعه‌های مختلف تولید می‌کنند. بازار موتورسیکلت برای اقشار مختلف مردم و نیز سازمان‌های دولتی بوده که برخی به‌دلیل کاربری خاصی که این موتورسیکلت‌ها داشته نیاز به تجهیزات جدید دارند.

توانمندی صنعتگر داخلی در تولید موتورسیکلت‌های خاص مانند موتورسیکلت‌های پلیس، اورژانس و... چقدر است؟ آیا ایران می‌تواند روزی به تولیدکننده این نوع موتورسیکلت در منطقه تبدیل شود؟ در این زمینه «گسترش صنعت» سراغ ۲ فعال این حوزه رفت و آنها معتقد بودند زیرساخت‌ها برای چنین امری در کشور هنوز فراهم نیست.


چالش تولید با وجود توانمندی
علیرضا عابدینی، مدیر اجرایی یکی از شرکت‌های داخلی فعال در صنعت موتورسیکلت گفت: نمونه‌هایی از این نوع موتورسیکلت‌ها از سوی این نشان وارد شده و حتی تعدادی دستگاه به برخی نهادهای دولتی نیز تحویل داده شد زیرا استفاده از این موتورسیکلت‌ها با کاربری خاص برای امداد و نجات و نیز پلیس است.او افزود: این شرکت به‌طور اختصاصی موتورسیکلت‌های معمولی ۱۲۵ سی‌سی را برای پلیس تجهیز می‌کند و نمونه‌های ۶۰۰ و ۶۵۰ سی‌سی نیز برای آزمون فرستاده شده اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

این فعال صنعت در پاسخ به این پرسش که آیا موتورسیکلت‌های خاص که برای پلیس استفاده می‌شود در داخل مونتاژ و تولید می‌شوند یا به‌طور کامل به‌شکل مجموعه وارداتی هستند، گفت: درحال‌حاضر این نوع موتورسیکلت‌ها در ایران وارداتی است و تنها چند قطعه محدود آن در داخل تولید و تامین می‌شود و چون دارای کاربری خاص است تیراژ فروش آن نیز زیاد نیست که در داخل تولید شوند.او گفت: باید تولید محصولات با شمارگان بالا باشد تا توجیه اقتصادی داشته باشد و تولیدکننده اقدام به تولید کند.

البته توانمندی وجود دارد اما بازار محدود آن صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری ندارد. به‌طور نمونه جایی مانند اورژانس چه تعداد از این موتورسیکلت‌ها نیاز دارد؟ شاید کل کشور تنها به ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه نیاز داشته باشد.وی در پاسخ به این پرسش که کشورهایی که مبادرت به تولید این نوع موتورسیکلت‌ها می‌کنند و ما وارد می‌کنیم آیا تولیدشان صرفه اقتصادی دارد، گفت: به‌طور نمونه چین نزدیک به یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون نفر جمعیت دارد ضمن آنکه صادرکننده نیز است.

کشوری که بازار خارجی دارد، می‌تواند تولید خود را توسعه دهد و درآمدزایی داشته باشد ازاین‌رو توجیه دارد و این کار را انجام می‌دهد.وی درباره اینکه چرا ایران برای بازار منطقه تولید ندارد، گفت: پوشش بازار منطقه شدنی است اما باید درنظر داشته باشیم برای کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان و... نرخ محصولات بسیار مهم است.

عابدینی یادآور شد: واقعیت این است که ما در ایران طراحی موتورسیکلت نداریم و در این‌باره در صنعت موتورسیکلت و خودرو ضعف‌های زیادی وجود دارد. اگر بخواهیم طراحی داشته باشیم باید نشان مطرحی باشد که با سرمایه‌گذاری برگشت شود بنابراین کسانی که به این سمت رفته‌اند سعی می‌کنند از نشان‌های معروف استفاده کنند.

او اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات، تولیدکننده می‌تواند به آن سمت برود به شرط آنکه زیرساخت‌ها درست باشد. این امر مهم نیز در دست تولیدکننده نیست و دولت باید چنین بستری را فراهم کند. حال پرسش این است آیا دست‌اندرکاران تضمین می‌کنند نرخ مواد اولیه تنها برای نیمی از سال ثبات داشته باشد؟ آیا ضمانت می‌شود بهره بانکی تغییر نکند؟این صنعتگر افزود: امروز تولیدکننده قطعات موردنیاز خود را از کشورهایی وارد می‌کند که بهره‌های بانکی آنها زیر ۳درصد است و برخی حتی هیچ بهره‌ای نمی‌گیرند.

بنابراین شرایط رقابت با همتای خارجی فراهم نیست. وقتی شرایط فروش ما در بازار داخل ۴ تا ۵ ماه است نمی‌توان حتی هزینه‌های سود بانکی را پرداخت.او تاکید کرد: با ثبات اقتصادی صنعتگر ایرانی می‌تواند برنامه‌ریزی داشته باشد و به این سمت برود. اعلام می‌شود موتورسیکلت‌های معمولی برای کاربردهای خاص مانند اورژانس و... تجهیز شود که شدنی نیست زیرا برای چنین فعالیت‌هایی به موتورسیکلت با حجم بالا نیاز است که قدرت مانور بالایی نیز داشته باشد.


چالش طراحی مهندسی در صنعت
سمانه عرفانی، یکی دیگر از فعالان این صنعت درباره وضعیت تولید موتورسیکلت‌های خاص گفت: شرکت پیشتازموتور توس برای تامین نیاز کشور در امر موتورسیکلت‌های خاص فرآیند تبدیل و تجهیز موتورسیکلت‌های معمولی را انجام می‌دهد و باکس‌های موردنیاز روی این نوع موتورسیکلت‌ها نصب می‌شود. البته خبرهایی وجود دارد که تعدادی از موتورسیکلت‌های خاص برای اورژانس وارد شده است.

این فعال صنعت در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکننده به این سمت نرفته، گفت: بهترین موتورسیکلتی که در ایران ساخته می‌شود نشان هونداست که ۶۰درصد ایرانی و ۴۰درصد قطعات آن وارداتی است البته آنچه حداقل در این شرکت ساخته می‌شود و برای سفارش موتورسیکلت‌هایی با کاربری خاص برای اورژانس و پلیس فرآیند تبدیل و تجهیز این موتورسیکلت‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

باکس‌ها در ایران ساخته می‌شود اما درباره چراغ‌گردان‌ها، آژیر و... اطلاعات دقیقی ندارم که در داخل ساخته می‌شود یا خیر.او افزود: درواقع این تبدیل نیز بر اساس سفارش بوده و به اندازه تعدادی است که درخواست می‌شود. گفتنی است این نوع موتورسیکلت‌ها استانداردهای خاص خود را دارند.عرفانی بیان کرد: این شرکت موتورسیکلت‌هایی نیز بر پایه کاربری خاص وارد می‌کند که از همان ابتدای طراحی برای یک حرفه خاص مانند پلیس یا اورژانس انجام شده است. این موتورسیکلت وارد و در داخل مونتاژ شد البته برخی قطعات مانند تایرها نیز از داخل تهیه می‌شود.

او تاکید کرد: تعداد سفارش خیلی محدود است و این شرکت بیشتر با نهادهای دولتی و پلیسی مشهد همکاری دارد و ممکن است در شهرهای بزرگ دیگر مانند تهران تعداد سفارش‌ها بیشتر باشد یا یک سازمان دولتی در مرکز برای کل کشور سفارش محصول بدهد که به‌طور قطع آمارها افزایش می‌یابد.این فعال در صنعت موتورسیکلت ادامه داد: این نشان پیگیر فناوری‌های روز دنیا برای صنعت موتورسیکلت است و کشورهای صنعتی و فعال در این حوزه به سمتی رفته‌اند که طراحی موتورسیکلت‌ها را بر اساس کاربری که دارند، انجام می‌دهند درحالی‌که ما در کشور برای طراحی موتورسیکلت‌های معمولی نیز ضعف داریم.

او افزود: دنیا در حال رفتن به سمت موتورسیکلت و خودروهای برقی است تا از درصد آلودگی‌ها کاسته شود و این مسئله برای دوچرخه‌ها نیز مطرح است که این شرکت برای دوره‌ای آنها را وارد کرد.وی تصریح کرد: امروز اداره پست یکی از مراکزی است که بیشترین استفاده را از موتورسیکلت دارد درحالی‌که مبادرت به خرید موتورسیکلت برقی نمی‌کند (حداقل با توجه به اطلاعاتی که از اداره پست مشهد در دست است).عرفانی بیان کرد: مذاکراتی از سوی اداره پست مشهد برای خرید این نوع موتورسیکلت‌ها (برقی) انجام شد اما هنوز نتوانسته‌اند تصمیم نهایی را بگیرند. این امر نیز به زیرساخت‌ها برمی‌گردد که ایستگاه‌های شارژ هنوز ساخته نشده است.


منبع: گسترش صنعت

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران