کد خبر : ۱۱۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
خودروسازان در حالی به افزایش قیمت برخی محصولات خود طی سال‌جاری پرداختند که یکسری از خودروها به‌دلیل اشباع بازار با قیمتی پایین‌تر از نرخ کارخانه عرضه می‌شود.
به گزارش خودروکار، آنگونه که نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گویند، این روزها همراه با افزایش قیمت برخی از خودروهای کارخانه‌ای، بازار نه‌تنها واکنش منفی به این موضوع نداشته بلکه قیمت برخی از محصولات در بازار پایین‌تر از کارخانه عرضه می‌شود. از جمله این خودروها می‌توان به رنو کپچر، سراتو، تیبا و چانگان اشاره کرد که بین یک تا ۴ تومان زیر قیمت نمایندگی در بازار به فروش می‌رسند. شرکت‌های خودروساز اوایل ماه جاری قیمت برخی این خودروها را افزایش دادند.

آنگونه که به‌نظر می‌رسد، مهم‌ترین عامل در فروش خودرو زیر قیمت کارخانه به بحران تقاضا در بازار مربوط می‌شود؛ از آنجا که افزایش قیمت در برخی خودروها متناسب با تقاضای بازار خودروی کشور نبوده؛ بنابراین برخی از فروشندگان خودرو در بازار مجبور به فروش آنها زیر قیمت کارخانه شده‌اند. این موضوع در حالی است که به گفته فعالان بازار تقاضای اندکی برای خودروهای دارای تسهیلات در بازار وجود دارد.

از آنجا که شورای رقابت طی سال‌های گذشته تلاش کرده که با نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو و عملکرد شرکت‌های خودروساز به‌نوعی از حاشیه قیمتی بازار و کارخانه جلوگیری کند؛ بنابراین قیمت خودروها در بازار هرچند اختلاف اندکی با کارخانه داشته است، اما به زیر قیمت کارخانه نرسیده بود.

بر همین اساس بسیاری نسبت به کاهش تقاضا در بازار برای خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان هشدار می‌دهند.موضوعی که در اوایل سال‌جاری از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار گرفت. به این ترتیب به‌خوبی مشخص است که خودروسازان باید به جای تامین نیاز بازار داخل، بحث صادرات خودرو به بازارهای هدف را جدی بگیرند؛ چراکه در صورت صادرات می‌توانند از بحران تقاضایی که در بازار خودرو وجود دارد، جلوگیری کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران