کد خبر : ۱۱۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
بحث آلاینده ها و تولید مواد سمی در خودروها چند سالی می شود که به یکی از بحث های داغ در خودروسازی تبدیل شده و اکنون با قوانینی که کمیسیون اروپا در دست بررسی دارد، چالشی جدید روبروی این صنعت قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، کمیسیون اروپا در راستای کم کردن آلایندگی و سخت تر کردن قوانین برای خودروسازان اروپایی قصد دارد میزان مجاز کربن دی اکسید تولیدی در خودروهای را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. این هدف ۳۰ درصدی برای سال 2030 تنظیم شده و راهکاری برای ایجاد فشار بر روی خودروسازان برای فعالیت بیشتر در زمینه خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده است.

این قانون در راستای کم کردن گازهای گلخانه ای و همچنین گرمایش زمین اعلام شده و به مرور زمان سخت تر خواهد شد تا خودروسازان مجبور به رعایت آن و حرکت به سمت تولید خودروهای الکتریکی شوند. این قانون در مرحله اول به نظر با مخالفت های کشورهای بزرگ خودروساز مانند آلمان همراه شده است و برای تصویب شدن در اتحادیه اروپا راه سختی را در پیش خواهد داشت.

در این قانون آمده است که اگر خودروسازان از اجرای این مصوبه سرباز بزنند و خودروهای تولید شده میزان بیشتری کربن دی اکسید داشته باشد جریمه های سنگینی در انتظارشان خواهد بود. این جریمه سنگین شامل پرداخت ۹۵ یورو به ازای هر گرم غیرمجاز از میزان کربن دی اکسید تعیین شده آن هم به تعداد خودروهای تولیدی است. با یک حساب سر انگشتی می توان متوجه شد که هر خودروساز باید میلیاردها یورو جریمه پرداخت کند که می تواند شرایط صنعت خودروسازی قاره سبز را متحول کند.

البته در بندی از این قانون آمده است که اگر خودروسازان بتوانند سهم خودروهای بدون آلایندگی یا کم آلاینده خود را از میزان تعیین شده بیشتر کنند، تا حدی میزان کلی تخلفاتشان را جبران خواهند نمود. این بدین معنی است که این قانون در نظر دارد تا انگیزه تولید خودروهای کم آلاینده و الکتریکی را در خودروسازان افزایش دهد.

در حال حاضر شنیده می شود که خودروسازان برای کاهش این قانون به ۲۰ درصد در حال لابی کردن هستند و همچنین آن ها شرط هایی نیز برای تصویب این قانون دارند و قصد دارند این شرط ها را در دل قانون بگنجانند. کمیسیون اروپا همچنین 800 میلیون یورو اعتبار را برای گسترش و توسعه ایستگاه های شارژ در کل قاره اختصاص داده است و همچنین ۲۰۰ میلیون یورو نیز برای پیشرفت و بهبود باتری کنار گذاشته است.

علارغم فشاری که خودروسازان برای تایید نشدن این قانون می آورند اما خشمی که نسبت به تقلب های گسترده فولکس واگن به وجود آمده، فشار زیادی را بر روی تنظیم کنندگان بازار اروپا می آورد تا آن ها نیز برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی، قوانین را سنگین تر و سخت تر کنند. کمیسیون اروپا اعتقاد دارد که این قاره سبز در زمینه تولید خودروهای الکتریکی و کم آلودگی در حال جا ماندن از خودروسازان چینی، ژاپنی و آمریکایی است.

میگوئل آریاس کانته، مسئول بخش آب و هوای اتحادیه اروپا در این زمینه می گوید: صنعت خودروسازی اروپا باید اعتبار را پس گرفته و بار دیگر اعتماد مشتریان را جلب کند. ما قصد داریم با این قانون کاری کنیم تا قاره اروپا بار دیگر به رقابت برای رهبری صنعتی خودروهای پاک برگردد.

مترجم خودروکار: محمد امین زمانی

منبع : reuters.com

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران