کد خبر : ۱۱۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
با تداوم روزهای آلوده و ناسالم در اکثر کلانشهرهای کشور به ویژه در کلانشهر تهران که در بیش از 15 روز گذشته به طور متوالی با هوای ناسالم و حتی بسیار ناسالم مواجه بوده است، واکاوی «مصوبات کاهش آلودگی هوا» امری ضروری است.
به گزارش خودروکار، از جمله مهمترین قوانینی که به همت دولت یازدهم به قصد بهبود شرایط کیفی هوا به تصویب رسید، مصوبه «توقف تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزین کردن موتورسیکلت‌های انژکتوری» است.

بیش از یک سال است که از آغاز اجرایی شدن این قانون می‌گذرد و اگرچه تولید 430 هزار موتورسیکلت کاربراتوری بعد از ابلاغ قانون، با کمک یک تبصره، سرنوشت اجرای این مصوبه را در هاله ابهام قرار داد اما آنچه بیش از هر موضوعی، فضا را برای انتقاد مستعد کرده؛ ادعای تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری غیر استاندارد از سوی برخی کارشناسان است.  

مهدی دوزندگان -کارشناس ارشد مهندسی مکانیک و فعال حوزه خودرو و محیط زیست- اعتقاد دارد؛ تولید سیستم انژکتوری در ایران با مشکلات عمده‌ای مواجه است، چون صنعت موتورسکیلت‌سازی برای تولید این دستگاه سراغ چین رفته و سیستمی که انژکتوری کامل نیست و اصطلاحا یونیت انژکتوری است، وارد کرده‌ است.

وی با اشاره به اینکه سیستم انژکتوری قطعاتی دارد که مهمترین آنها پمپ سوخت، انژکتور، سنسور هوا و سنسور اکسیژن است، می‌گوید: در سیستم انژکتوری کامل باید پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور مجزا باشند، این در حالی است که اکثر موتورسازان ایرانی سیستمی را وارد کرده‌اند که دارای پمپ پلانژری است که این پمپ قرار است همزمان کار پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور را انجام دهد که اساسا این سیستم، انژکتوری استاندارد نیست.
صنعت ایران تنها خریدار موتورسیکلت یونیت انژکتوری

این کارشناس رشته مهندسی مکانیک با بیان اینکه مبدع سیستم یونیت اینجکشن، شرکت میکونی ژاپن است که پروژه آن با شکست مواجه شد، گفت: این شرکت ژاپنی نتوانست پایداری عملکرد آلودگی این محصول در تولید انبوه و در شرایط مختلف آب و هوایی را اثبات کند. شبیه این کار را پراید در مقطعی به اسم پراید سی‌ال‌سی انجام داد که بسیار مشکل‌دار بود. در بازار چین نیز شرکت کیانجیانگ موتور سایکل این کار را کرد و شکست خورد. یعنی در هیچ جای دنیا، این سیستم در تولید انبوه موفق نبوده ولی چینی‌ها آن را وارد بازار ایران کرده‌اند.
موتورسیکلت‌ یونیت انژکتوری از پاس کردن استاندارد یورو3  ناتوان است

دوزندگان، نفوذ سیستم یونیت انژکتوری به بازار ایران را ناشی از ضعف دستگاه‌های نظارتی دانسته و می‌گوید: در کشور ما ضمن صرف هزینه‌های بالا، به دلیل نبود سیستم نظارتی در بخش داوم و پیمایش، ورود این سیستم به کشور میسر شده است. واقعیت این است که چینی‌ها تا به حال این نمونه را به جایی نفروخته بودند ولی ما بازار خود را به راحتی در اختیار آنها قرار دادیم. این موتور به هیچ وجه نمی‌تواند استاندارد یورو3 را پاس کند.

در مقابل این اظهارات انتقادآمیز نسبت به تولید موتورسیکلت انژکتوری غیر استاندارد در کشور، مسعود زندی- سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست-  می‌گوید: از آنجا که مصوبه توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری با فوریت تصویب و اجرایی شد، تولیدکنندگان، کیت انژکتوری را روی موتورسیکلت‌های کاربراتوری وصل کردند که جواب هم داد.

پمپ پلانژری در خار ج از ایران نیز استفاده می‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث پایداری موتورسیکلت‌های انژکتوری مطرح است، تاکید می‌کند: کیت پلانژری استفاده شده در صنعت موتورسیکلت‌سازی کشور در سایر کشورها نیز استفاده می‌شود و این طور نیست که این اقدام تنها در ایران انجام شود. این کیت‌های پلانژری به شکلی است که هم کار رگلاتور و هم کار پمپ و انژکتور را انجام می‌دهد.
موتورسیکلت‌های انژکتوری جدید موفق عمل کرده‌اند

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست این طور ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی مسئولیت نظارت بر تولید تجهیزات کنترل آلودگی برعهده سازمان ملی استاندارد است که بدانیم؛ قطعات استفاده شده استاندارد است یا نه؟ آنچه برای سازمان محیط زیست اهمیت دارد، تست‌های آلایندگی و خروجی اگزوز است که تولیدات جدید موتورسیکلت در این زمینه موفق عمل کرده‌اند.  

زندی با بیان اینکه تاکید ما به سازمان ملی استاندارد این است که موتورسیکلت‌هایی تولید شود که پایه انژکتور داشته باشند، می‌گوید: موتورسیکلت‌های انژکتوری با پمپ پلانژری، تاکنون توانسته جوابگو باشد، ولی اگر در آینده متوجه شویم در بحث پایداری این دستگاه‌ها اشکال وجود دارد، حتما ورود خواهیم کرد و اگر پایداری این موتورها به تایید نرسد باید با مسئولیت سازمان ملی استاندارد موتورسیکلت‌های با پایه انژکتوری تولید شود.
اعتراض منتقدین موتورسیکلت یونیت انژکتوری تنها رویکرد تئوری دارد

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در این مورد که کارشناسان خودرو، پایداری موتورسیکلت یونیت انژکتوری را تایید نمی‌کنند، می‌گوید: در شرایط فعلی نمی‌توانیم در این باره، خیلی سریع قضاوت کنیم. کسانی که به این نوع موتور اعتراض دارند، قضاوتشان به لحاظ تئوری است و این طور نیست که آنها موتورسیکلت یونیت انژکتوری را که دو سال در چرخه مصرف بوده، بررسی کرده باشند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید می‌کند: اگر قرار باشد به این نوع موتورسیکلت انژکتوری هم پاسخ منفی بدهیم؛ این به این معناست که کارخانجات باید تا چند سال تعطیل شوند و تولید موتور نداشته باشند که این موضوع با سیاست‌های تولید کشور مغایرت دارد.

سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، باید بدانند که مصوبه تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری با هدف کاهش بحران آلودگی هوا و بهبود کیفیت و رفاه زندگی شهروندان ایرانی رقم خورد.

انتظار می‌رود؛ دولت که در هر دو دوره خدمت، با شعار "دولت محیط زیستی" بر سرکار آمده، و در تصویب قوانین محیط زیستی از جمله حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری، این شعار را عملیاتی کرده است، در زمینه اجرای دقیق، درست و کامل این قانون نیز جدیت و اهتمام کافی داشته باشد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران