کد خبر : ۱۱۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد؛
اعضای شورای شهر تهران به یک فوریت طرح الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره های ترافیکی رأی ندادند.
به گزارش خودروکار،در جلسه علنی روز یکشنبه یک فوریت طرح الزام شهرداری به شناسایی و رفع گره های ترافیکی و نواقص هندسی معابر و بزرگراه ها مورد بررسی قرار گرفت.

افشین حبیب زاده در توضیح دلایل یک فوریت این طرح گفت: با توجه به اینکه یکی از راه های کاهش حجم ترافیک و روان سازی عبور و مرور در شهر تهران شناسایی و رفع گره های ترافیکی و نواقص هندسی بزرگراه ها و معابر درون شهری و اجرای اصلاح هندسی این طرح مطرح شده است.

حبیب زاده در تشریح طرح ارائه شده گفت: براساس ماده واحده طرح پیشنهادی، شهرداری تهران مکلف است با همکاری راهنمایی و رانندگی شهر تهران ضمن شناسایی گره های ترافیکی و نواقص هندسی بزرگراه ها و معابر درون شهری با اولویت نقاط شناسایی شده، پیوست از محل بند ج تبصره ۲۲ بودجه مصوب سال ۹۶ و سایر ردیف های بودجه سال ۹۶ و بودجه سال آینده اقدامات لازم را در جهت اصلاح هندسی و رفع گره های مذکور به عمل آورد و گزارش عملکرد این مصوبه را هر ۶ ماه یکبار به شورا ارائه کند.

شهرداری درآمدی نداشته که از محل آن اعتبارات این طرح تأمین شود

در ادامه این جلسه مرتضی الویری به عنوان مخالف این طرح گفت: اعلام شده برای این پروژه ها از محل تبصره ۲۲ بودجه، ۵۰ میلیارد تومان هزینه کنند که باید گفت براساس گزارش های ۶ ماهه شهرداری، افزایش درآمدی وجود نداشته که منابع لازم برای اجرای این طرح، فراهم شود.

وی  تأکید کرد: این طرح همچنین فوریتی برای بررسی آن وجود ندارد و بهتر است در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و به صورت عادی در صحن مطرح شود.

الویری تصریح کرد: این موضوع در طرح های بالادست مانند بازنگری طرح جامع حمل ونقل ترافیک و برنامه ۵ ساله دوم شهرداری دیده شده و بررسی یک فوریت آن اشتباه است.

با حذف یک دکل می توان بار ترافیکی آیت الله هاشمی را کاهش داد

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به عنوان موافق این طرح گفت: بعد از بازدیدی که ۱۰ نفر از اعضای شورای شهر تهران از مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی در خیابان آزادی داشتند و کاش آقای الویری در آن حضور داشتند، این طرح مطرح شد.

وی افزود: در تصاویری که پلیس در خصوص گره های ترافیکی به اعضاء نشان داد مشخص شد ۳۶، ۳۷ گره ترافیکی در تهران وجود دارد که در صورت رفع آن، رضایتمندی مردم بسیار افزایش می یابد. برطرف کردن این گره های ترافیکی بسیار ساده است. به طور مثال جابجایی یک دکل در بزرگراه آیت الله هاشمی می تواند از ایجاد قیف ترافیکی و پس زدن آن به کل مسیر جلوگیری کند و هزینه آن زیر ۱۰۰ میلیون تومان است. گاهی اوقات می توان با هزینه های کم، ۸۰ درصد مشکلات را برطرف کرد. هر چند برطرف کردن ۲۰ درصد باقی مانده هزینه های بالایی را می طلبد.

هاشمی اظهار داشت: ریشه بسیاری از مشکلات بزرگ، راه حل های کوچکی دارد که به آن پرداخته نمی شود. به نظر می آید حل این گره های ترافیکی می تواند در کوتاه مدت بخش زیادی از ترافیک را حل کند.

در ادامه محمد جواد حق شناس نیز با اشاره به یکی از مواد قانونی برنامه ۵ ساله دوم گفت: این برنامه ها اجرایی نشده و اگر اجرایی شود، نیازی به این طرح نیست.

بازکردن برخی گره های ترافیکی آسان نیست

در ادامه این جلسه، محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه مطالعه گره های ترافیکی، مطالعه تازه ای نیست گفت: اگر به مطالعات سازمان ترافیک اعتماد کنید بهتر است تا به اظهارات پلیس راهور توجه کنید.

براساس مطالعات سازمان حمل و نقل ۹۲ نقطه شناسایی شده که به اتفاق راهنمایی و رانندگی این گره ها دسته بندی شده و آنهایی که قابلیت اجرا دارد را در اولویت قرار داده ایم. تلقی ابتدایی آن است که بسیاری از گره های ترافیکی به سادگی قابل برطرف شدن هستند اما به طور مثال پایه پل بزرگراه آیت الله هاشمی به این راحتی قابل جابجایی نیست و نیاز دارد ۸۰ متر از دیوار بتنی بزرگراه هاشمی - اشرفی تخریب شود.

براساس مطالعات انجام شده ۱۹ گره ترافیکی قابلیت برطرف شدن دارد و ۱۳ گره دیگر در پای مشاوره برای آنکه قابلیت اجرایی شدن دارند یا نه در حال مطالعه هستند.

مشکل برخی بزرگراه ها عرض اضافه است

معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ایجاد قیف ترافیکی در بعضی بزرگراه ها به دلیل عرض اضافه است گفت: باید لاین های مشخص و واحدی در طول بزرگراه ها وجود داشته باشد و نمی شود در مقطعی بزرگراهی چهارلایه و سپس در ادامه مسیر سه لاینه شود. باید این عرض های اضافه به فوریت اصلاح شود.

وی تأکید کرد: برخی از این گره های ترافیکی با رقم های بالای ۱۰ میلیارد قابل حل است و این هزینه ها با نگاه ما همخوانی ندارد زیرا این هزینه ها تأکید بر خودرو محوری است در حالی که ما موافق نگاهی شهری انسان محور هستیم.

در ادامه اعضای شورای شهر برای یک فوریت این طرح، رأی گیری کردند.

اگر کسی حاضر باشد سیستم رأی گیری الکترونیکی را واگذار می کنیم

در جریان رأی گیری الکترونیکی برای یک فوریتی این طرح، محمد سالاری بار دیگر تذکر داد که رأی گیری دستی آسان تر است که محسن هاشمی به شوخی گفت: اگر شهر یا کشوری حاضر شد این سیستم را از ما بخرد دوباره سیستم رأی گیری را دستی می کنیم، یک پولی هزینه شده برای اتوماتیک گیری رأی گیری و ما مجبوریم از این سیستم  استفاده کنیم.

بهاره آروین تأکید کرد: شمارش دستی آراء قطعی نیست و بهتر است برای اطمینان به صورت اتوماتیک رأی گیری شود و در نهایت از ۲۰ نفر اعضای حاضر، ۱۹ نفر در رأی گیری شرکت کرده و ۱۲ رأی مخالف یک فوریت و ۶ رأی موافق یک فوریت اعلام شد که در نهایت این طرح به صورت عادی به کمیسیون حمل و نقل برگشت داده شد.



منبع: مهر

انتهای پیام/



نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران