کد خبر : ۱۱۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
بازار خودروهای لوکس بسیار خاص است چرا که هر کسی توانایی خرید این خودروها را ندارد. در این بازار شرکت های خاصی فعالیت می کنند که هر ساله یک یا دو مدل محدود را به بازار عرضه می کنند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکت هایی مانند ب ام و، مرسدس بنز، آئودی و ... از جمله شرکت هایی هستند که در بازار خودروهای لوکس مدل های مختلفی را روانه بازار کرده اند. این شرکت در طول تاریخ فعالیت خود در کنار خودروهای پرفروشی که هر کدام به نمادی برای دنیا تبدیل شده اند، چند خودروی خاص هم دارند که خیلی زود به فراموشی سپرده شده اند.

برخی از خودروهای فراموش شده با قابلیت های زیادی نسبت به زمان خود ساخته شدند اما بنا به دلایل متفاوتی مورد توجه قرار نگرفتند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به خودروهای لوکسی که ارزشمند توجه بیشتری بودند اما سرنوشتی تلخ پیدا کردند.

ب ام و 318ti

یکی از خودروهای خاصی که ب ام و در طول سال های 1995 تا 1999 میلادی روانه بازار کرد همین هاچ بک سه در بود. این خودرو در دورانی که رقابت شدیدی میان بنز و ب ام و وجود داشت به بازار آمد و قیمت مناسب 31 هزار دلاری هم برای آن انتخاب شده بود. این خودروی دیفرانسیل عقب اما به خاطر نداشتن ظاهر داخلی مناسب از طرف لوکس سواران پس زده شد. همچنین قیمت آن به گونه ای بود که هاچ بک سواران هم نمی توانستند هزینه خریدش را پرداخت کنند به همین دلیل با میزان فروشی کم به خاطره ها پیوست. البته ب ام و بار دیگر در سال های اخیر با ساخت سری ۱ و ۲ خاطرات این خودرو را زنده کرده است.


مرسدس بنز C230 Sport Coupe

در حالی که ب ام و با شکستی که در پروژه ۳۱۸ خورده بود به دنبال تولید هاچ بک نبود، مرسدس بنز از این ایده استفاده کرد و مدل C230 کوپه را روانه بازار نمود. این خودرو در سال 2002 تا 2006 تولید می شد و قیمت آن 34 هزار دلار در نظر گرفته شد. این خودرو با داشتن صندلی های با کیفیت، ظاهری زیبا و پیشرانه ۴ سیلندر خطی می توانست به یک موفقیت تبدیل شود اما کسی انتظار تولید چنین خودرویی از مرسدس در آن زمان را نداشت و به همین دلیل این خودرو نیز به خاطره ها پیوست و دیگر کسی از آن یاد نکرد.


فولکس واگن فائتون

فولکس واگن در سال 2004 خودرو لوکس و منحصر به فردی را ساخت که می توانست معنای تازه ای به مفهوم لوکس بودن بدهد. این خودرو ظاهری زیبا، طراحی داخلی در کلاس جهانی و یک پیشرانه استثنایی W12 داشت اما قیمت 80 هزار دلاری آن آب سردی بر تمام ویژگی های خاصش بود. هیچ کس دوست ندارد این میزان پول برای یک فولکس واگن بپردازد و این دقیقا چیزی بود که این شرکت به آن فکر نکرده بود. این خودرو از هر لحاظ خاص و بی همتا بود اما قیمت ماورایی اش تبدیل به یک کابوس برای فولکس واگن شد. در طول دوسالی که این خودرو تولید می شد ۳۵۰۰ دستگاه به فروش رسید و هیچوقت به عنوان خودرویی تاریخی از آن یاد نشد.


لکسوس ES250

در سال 1989 لکسوس با مدل LS400 انقلاب عجیبی در خودروهای لوکس به وجود آورد که هنوز هم اثرات آن مشاهده می شود اما همیشه بنا کردن یک برند جدید بر روی یک مدل کاری غیرممکن است. به همین دلیل لکسوس مدل ES250 را به بازار عرضه کرد تا قیمت کمتر و مشتری بیشتری داشته باشد اما نتیجه کاملا معکوس بود. این خودرو به شکست اول لکسوس تبدیل شد و خیلی زود توسط شرکت با یک مدل بالاتر جایگزین شد. البته جزئیات در این خودرو به عنوان یکی از مدل های لوکس در تاریخ رعایت شده بود ولی مشتریان از آن راضی نبودند. این خودرو در سال های 1989 تا 1991 تولید شد.


آئودی ۸۰

تا اینجا خودروهایی را دیدیم که در عین کاربردی بودن، شکست را پذیرفتند. حالا به سراغ یک مدل خودروی فراموش شده می رویم که نام آئودی را در همه دنیا بزرگ کرد و به نوعی باعث پیشرفت این شرکت شد. این خودرو دیفرانسیل جلو به نام مدل ۸۰ وارد بازار شد اما به نام فاکس نیز به فروش رسید. خیلی زود توانست جای مدل های پیش از خود در زمان خود را بگیرد و فروش خوبی داشت. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که این خودرو بعد از آنکه توسط فولکس واگن خریداری شد، به خاطر مدل ۸۰ به شهرت رسید و جایگاه امروزی اش را پیدا کرد.

مترجم خودروکار: محمد امین زمانی

منبع : cheatsheet.com


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران