کد خبر : ۱۱۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
«خودروکار» گزارش می دهد:
نشست تخصصی آینده نگاری علم و فناوری صنعت خودرو، خودروهای برقی برگزار شد. در این نشست ایران خودرو و سایپا از تولید خودروهای برقی این دو شرکت تا چهار سال آینده خبردادند و در مقابل خواستار حمایت دولت شدند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در نشست تخصصی آینده نگاری علم و فناوری صنعت خودرو، خودرو برقی، دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا از ورود خودروهای برقی خود به بازار تا 4 سال آینده خبردادند.

در این نشست که به بررسی روندهای آتی جهان در تکنولوژی خودروهای برقی، چالش ها و توانمندی ها ی ایران و استراتژی این گروه های خودروسازی در توسعه خودروهای برقی بحث و بررسی اختصاص داشت، دو خودروساز ایرانی خواستار حمایت دولت در زمینه تولید خودوهای برقی شدند.

در ابتدا سعید سهامی به عنوان کارآفرین فارغ التحصل از دانشگاه UBC کانادا به ارائه چرایی تولید خودروهای برقی در دنیا پرداخت و گفت: با نگاه اجمالی در صنعت خودرو طی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ فروش شرکت‌های خودروسازی با یکدیگر مقایسه شده است که در این مقایسه تفاوت چشمگیر فروش و سود خودروهای برقی به چشم می خورد.

به گفته او، در حال حاضر تکنولوژی در فروش خودرو در دنیا حرف اول را می زند. به گونه ای که سهم خودروسازان در چرخه فروش خودرو به تکنولوژی موجود در آنها بستگی دارد.

سهامی با بیان اینکه در حال حاضر اتحادیه اروپا و کالیفرنیا قوانین سختگیرانه‌ای مبنی بر برقی کردن خودروها و یا فروش خودروهای برقی در نظر گرفته اند، گفت: در حال حاضر چین پابه‌پای آمریکا برای تولید و ایجاد سیاست هایی برای مصرف خودروهای برقی گام بر می دارد.

او با اشاره به اینکه عواملی همچون قیمت باتری و تسهیل در تولید باتری های موردنیاز خودروهای برقی گفت: قیمت باتری این خودروها از هزار دلار در سال ۲۰۱۰ به  ۲۲۷ دلار در سال ۲۰۱۶ در چین رسیده است که جهش بزرگی از لحاظ رشد مصرف این خودروها  داشته است.

به گفته سهامی، شرایط سختگیرانه محیط زیست و آلایندگی خودروهای موجود در دنیا در اتحادیه اروپا باعث اهمیت تولید خودروهای برقی شده است.

سهامی تاکید کرد: در میان همه فواید تولید خودروهای برقی مشکلاتی همچون قیمت بالای باتری ها نیز وجود دارد. از جمله دیگر مشکلات کمبود نیروی انسانی و سرمایه در تولید خودروهای برقی است که سرمایه‌گذاری از طرح تا تولید و پشتیبانی این خودروها نیازمندی همکاری بخش های متعددی است. اما کمبود نیروی انسانی بیش از پیش مورد اهمیت است.

تولید خودروی تمام برقی تا 2022
نماینده ایرن خودرو در نشست تخصصی آینده نگری در صنعت خودرو، خودروی برقی گفت: به‌کارگیری خودروهای برقی امروز برای کشور ما یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت است.

جوزانی، نماینده شرکت ساپکو در ارائه برنامه های شرکت ایران خودرو با اشاره به برنامه آتی این شرکت در تولید خودروهای برقی گفت: شرکت ایران خودرو با طراحی و تولید پلتفرم‌های جدید و با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و خارجی تولید خودرو تمام برقی را تا سال ۲۰۲۲ را آغاز می‌کند.

او در تحلیل آینده پژوهانه کارکرد خودروهای برقی در ایران گفت: آینده پژوهی به عنوان مجموعه مطالعات سیستماتیک و فرار شده در برگیرنده رویکردها و روشهایی است که با بررسی تغییرات محیطی روندها پیشران‌ها و رویداد ها و شگفتی سازی های پیشرو آگاهی های راهبردی در سازمان ها و جامعه نسبت به آینده های ممکن و باور کردنی و متحمل پیشرو ایجاد می‌کند، که این آگاهی در آماده سازی سازمان ها و شکل دهی به آینده ها بسیار موثر است.

جوزانی افزود: بحران آلودگی هوای کلانشهرهای ایران تاثیر روند جهانی، بررسی شگفتی ساز های بازار خودروی برقی داخلی، وجود پتانسیل انرژی های تجدیدپذیر در کشورو نزدیک شدن به پایان عمر خودروهای غیر برقی و لزوم ایجاد زیرساخت برای استفاده از خودروهای برقی از جمله ضرورت های استفاده از خودروهای برقی در کشور است.

جوزانی در ادامه با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز جهت بکارگیری خودروهای برقی به دلیل بحران آلودگی هوا در دنیا و این که تهران نیز یکی از ۱۰ کشور آلوده دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد:  برای رسیدن به تولید خودروهای برقی در ایران نیاز به حمایت های دولتی است.

 او با اشاره به آمارهای موجود مبنی بر کشته شدن سالانه هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا و برآورد هزینه مبنی بر تولید ناخالص داخلی کشور اظهار کرد: برای تامین این زیرساخت ها و تولید خودروهای برقی نیاز است تا دولت در کنار شرکت های تولید کننده این خودروها قرار گیرد.

نماینده شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه تا چهار سال آینده خودروهای برقی این شرکت به تولید و بازار می رسند، اظهار کرد: با توجه به ایجاد کنسرسیوم طراحی در گروه صنعتی ایران خودرو دانش طراحی پلت‌فرم و یکپارچه سازی خودروهای اعلام شده به صورت بومی  ایجاد می شود.

تولید SP100 تا 2019
در ادامه شهرام آزادی- مدیر مرکز تحقیقات سایپا در ارائه برنامه های آتی این شرکت در تولید خودروهای برقی گفت: استراتژی گروه خودروسازی سایپا در توسعه خودروهای برقی بر روی خودروهای با کلاس C و B است.

به گفته او، در حال حاضر آنچه در تولید خودروهای برقی جای نگرانی دارد، موضوع زیرساخت های فراهم شده در این بخش است به گونه‌ای که ایجاد ایستگاه‌های شارژ به مراتب در کنار تولید این خودروها مورد نیاز است.

 در ادامه فردنیا نماینده شرکت سایپا با اشاره به تولید آلاینده از طریق خودروهای با مصرف سوخت فسیلی اعلام کرد: معضلاتی همچون تنفس و انواع سرطان و ناشی از ترافیک در کلان شهرها شرکت ها را به تولید خودروهای برقی وا می دارد.

به گفته او، در کنار خودروهای برقی در مصرف سوخت های فسیلی نیز باید به مصرف گاز نیز توجه شود.  به طور مثال اگر خودرویی همانند تیبا را برقی فرض کنیم، طی کردن 600 کیلومتر با 42 هزار تومان هزینه بنزین و طی همین مسیر برای خودروی برقی با 5 هزار تومان صورت می گیرد.

نماینده سایپا گفت: رویکرد سایپا در تولید این خودروها در کلاس B  در تولید خودروهای ارزان قیمت اقتصادی، تاکسی برقی، تاکسی دربست، خودروهای دوم تجار، خودروهای لوکس برقی و خودروهای دخل طرح ترافیک است.

به گفته او، یکی از مهمترین موارد در تولید خودروهای برقی در داخل کشور، نیاز به حمایت دولت است. به گونه ای که شرکت سایپا تقاضا دارد لایحه پیش نویس حمایت دولت درخصوص خودروهای برقی به کلیه مبادی اجرایی و وزارتخانه ها پیگیری شود.

نماینده شرکت سایپا اظهار کرد: در حال حاضر شرکت سایپا دو محصول تولیدی خود به نام های X200  در زمینه کانسپت و EV با شتاب 12 ثانیه را در دست تولید و برنامه ریزی دارد. این درحالی است که خودرو SP100  تا سال2019 به تولید 5هزار خودرو می رسد.

او در پایان تاکید کرد: سرمایه گذاری در زمینه تولید خودروهای برقی نیازند حمایت جدی دولت است، به گونه ای که دولت در این بخش به خودروساز، قطعه ساز و حتی مصرف کننده وام های بلاعوض در نظر گیرد.

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران