کد خبر : ۱۱۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
یادداشت/
ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو در حالی وارد ششمین ماه خود می شود که در این مدت هیچکس صدای اعتراض واردکنندگان و از سوی دیگر مصرف کننده را نشنیده و هر کسی مسوولیت را به گردن دستورالعملی می اندازد که مشخص نیست هیأت وزیران چه زمانی میل به بررسی آن دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در این مدت بهانه مختلفی برای بسته شدن درهای سایت ثبتارش به روی واردکنندگان خودرو آورده شد. از مشکل فنی سایت گرفته تا افزایش چشمگیر واردات اما در نهایت تقصیر به گردن دستورالعملی انداخته شد که زبانی برای سخن گفتن ندارد و به راحتی می توان تا زمان تصویبش زمان خرید.اما چند نکته در این میان قابل بررسی است.

نخست اینکه، یکی از مهمترین انتقادات به دولت های نهم و دهم، نحوه سیاست گذاری مسوولین و تصمیمات یک شبه بود که زمان ثابت کرد چگونه آتش به خرمن تولیدکنندگان و بازرگانان انداخت.

باقیمانده فعالین اقتصادی  به ویژه در بخش خصوصی از آن دوران تاریخ ساز اقتصادی، امید داشتند که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و استفاده از مدیران اقتصادی کاربلد، آبی بر روی این آتش ریخته شده و دولت یازدهم مهر پایانی به همه این تصمیمات یک شبه بزند. اما دست کم در وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم این اتفاق رخ نداد و اسناد وجود این تصمیمات در همه بخش های زیرمجموعه این وزارتخانه قابل رویت است. اکنون موضوع بحث بر سر واردات خودرو است و در این بخش به غیر از چند ماه آرامش، همچنان سایه سیاست های دستوری و بدون منطق استوار است و شرایط نشان از آن دارد که دولت یازدهم و دوازدهم نیز به این تصمیمات لحظه ای علاقه ویژه ای دارد.

نکته بعدی اینجاست که مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت، یکی از دلایل بسته شدن سایت ثبتارش را افزایش واردات خودرو بیان می کند. بهانه ای که شنیدنش از زبان متولی واردات خودرو و در حقیقت کسی که مجوز این حجم از واردات خودرو را به کشور داده، خوشایند نیست. اگر بخواهیم به موضوع منطقی نگاه کنیم؛ درست است که آمار واردات در شش ماهه نخست سال جاری نشان از افزایش 21 درصدی واردات صرفا توسط واردکنندگان خودرو را دارد اما پرسش منطقی تر این است که مگر این حجم از واردات خودرو قاچاق بوده و وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت از آن بی خبر بوده اند که یک شبه تصمیم به مبارزه انتحاری با آن گرفته اند؟

سالهاست که رویه واردات خودرو در کشور مشخص است و همه واردکنندگان موظف به ثبت تعداد و نوع خودروی وارداتی خود به کشور در سامانه ثبتارش هستند بنابراین هم رییس سازمان توسعه تجارت و هم وزیر صنعت باید از این حجم واردات با خبر بوده و اگر نبوده اند، ضعف آنها بوده و نه واردکنندگانی که امروز در حال دادن تاوان برای این تصمیم هستند.

و نکته آخر به موضوع دستورالعمل جدید واردات برمی گردد، دستورالعملی که نزدیک به یکسال است هر از گاهی پیش نویسی جنجالی از آن منتشر شده و دوباره به اغما می رود. حالا این دستورالعمل تبدیل شده به کابوسی که همه منتظر تعبیر شدنش هستند و به همین بهانه تابلوی ایست بزرگی روبه روی کسب و کار یک عده و انتخاب یک عده دیگر یعنی مشتریان گذاشته شده است. هیچ کس هم پاسخ نمی دهد که براساس کدام بند قانونی یک رویه قانونی متوقف شده تا دستورالعمل دیگری به تصویب برسد.

در طول پنج ماه گذشته، واردکنندگان خودرو بارها به انواع مختلف اعتراض خود را نشان داده اند اما نه دولتی ها و نه حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر نشده اند که به صورت شفاف درباره این روند غیرعادی توضیحی بدهند و گویا هیچ کس صدای واردکنندگانی را نمی شنود که خوب یا بد براساس مجوز قانونی دولت فعالیت اقتصادی انجام می دهند.

عسل داداشلو

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شاهين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۱۴:۰۳
0
1
خواهش ميكنم اين خبر رو بارها و بارها بنويسيد
واقعاً از جناب شريعتمداري بعيد بود اين بلا رو سر مصرف كننده بيارن!!!
ايراويا ماشين نداره بده ، نمايشگاه ها قيمتها رو چندين برابر كردن ، ارز داره افزايش پيدا ميكنه!!!
از طرفِ ديگه ميگن تعرفه هم قراره زياد بشه!!!
بابا ديگه چقدر حرف، چقدر وعده، چقدر شايعه!!!
زشته....يعني نميتونن درست به تصميم بگيرن و اون رو اعلام كنند؟
بعد از ٦ ماه!!!!
مرديم بابا از بس شنيديم ماشين نيست كه بهتون تحويل بديم!!!
نوید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۱۶:۰۷
0
0
با این شرایط نابسامان تکلیف مصرف کننده چی میشه؟
تا کی باید تاوان ندانم کاری بعضی از افراد را جامعه بده.
هر روز وضع دلار وضع معیشتی مردم ، وضع کار و بطور کلی شرایط زندگی از خطوط قرمز فراتر میره و نهایت باید منتظر معجزه باشیم تا این شرایط تغییر کنه.ما که سوختیم. شاید نسلهای آینده بتونن شرایطی مثل تمام کشورهای دنیارو تجربه کنن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران