کد خبر : ۱۱۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
به عقیده کارشناسان خودروسازان چینی به سه دلیل توانستند در بازار خودروی ایران برای خود جایی دست و پا کنند.
به گزارش خودروکار، اولین دلیل، خروج شرکای اروپایی صنعت خودروایران، دومین دلیل نبود تنوع محصول در بازار خودرو کشور و دلیل آخر نبود قوانین سختگیرانه توسط دولت موجب شد چینی‌ها بتوانند در بازار خودرو ایران نفوذ کنند.

موافقان حضور چینی‌ها معتقدند خودروسازان این کشور توانستند در دوران سخت تحریم‌ها به صنعت خودروی کشورمان کمک کنند. به اعتقاد این دسته ارزش افزوده خودروسازان چینی برای صنعت خودروی کشور ما عرضه محصولاتی دارای امکانات و آپشن‌های زیاد با قیمت‌هایی مناسب و نسبتا پایین بوده است.

به اعتقاد این دسته، حضور چینی‌ها نه‌تنها خلأ قیمتی در بازار خودروی کشور را از بین برد؛ بلکه تولید آنها در کشور موجب تنوع بخشی در بازار نیز شد. در این بین موضوع دیگری که موافقان بر آن تاکید دارند، ایجاد اشتغالی است که تولید این خودروها در کشور ما ایجاد کرده است.

در این مورد، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «خودروهای چینی در برهه‌ای وارد بازار شدند که مشتریان بازار خودرو نیاز به خودروهایی با مدل جدیدتر و با قیمت مناسب‌تر را احساس کردند؛ بنابراین یکی از ارزش افزوده‌های آنها تولید مطابق با خواست و نیاز مشتری بوده است».

او با بیان اینکه تولید محصولات چینی موجب ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت خودروی کشورمان شده است، می‌افزاید: ارزش افزوده چینی‌ها در بازار ایران احداث کارخانه و همکاری در جهت افزایش ساخت داخل است؛ آنها در دوره‌ای کنار ما بودند که هیچ کشوری حاضر به فعالیت در بازار ما نبود.

او معتقد است: در طول چند سال گذشته تابوی بی‌کیفیت بودن خودروهای چینی نیز شکسته شد و این امر نشان می‌دهد عملکرد محصولات به ‌نحوی بوده که بازار آن را باور کرده است.وی تاکید دارد در حال حاضر به‌نظر می‌رسد، فاصله میان خودروهای چینی و برندهای معتبر در حال رسیدن به حداقل است و دیگر بحث برند متمرکز نیست، بلکه بحث بیشتر در مورد این است که چه خودرویی با چه قیمت، کیفیت و با چه خدماتی وارد بازار می‌شود.

در این مورد، سعید مدنی، مدیرعامل پیشین شرکت سایپا نیز می‌گوید: «بالطبع صنعت خودروی ما نباید از کشوری که ۲۰ میلیون خودرو در سال تولید می‌کند، غافل باشد؛ به‌خصوص اینکه همه برندهای صاحب نام دنیا در این کشور حضور دارند، بنابراین هیچ گونه نمی‌توان چین را نادیده گرفت».

وی با بیان اینکه خودروسازان چینی در حال افزایش کیفیت و دانش خودروهای خود هستند، می‌افزاید: این موضوع حاصل تجربیات خوبی است که خودروسازان این کشور با بزرگان صنعت خودروی جهان داشتند.

به اعتقاد مدنی، حضور چشم بادامی‌ها در کنار سایر خودروسازان جهانی در بازار ایران زمینه رقابت را ایجاد می‌کند و این موضوع موجب می‌شود، قدرت چانه زنی ما افزایش پیدا کنند.با وجود این مدنی تاکید دارد که حضور چینی‌ها در بازار کشورمان هرچند لازم است اما این موضوع باید همراه با قوانین و مقررات مشخص و کنترل شده باشد.

مدنی می‌گوید: کنترل و نظارت براساس قوانین و به‌منظور توسعه صنعت خودرو موجب می‌شود این خودروسازان خارج از ضوابط عمل نکنند؛ بنابراین باید سخت‌گیرانه با آنها برخورد شود.

به اعتقاد مدنی اگر خودروسازان چینی در صنعت خودرو ایران برنامه محور عمل نمی‌کنند به‌دلیل ضعف در قوانین است؛ در صورتی که خواهان انتقال تکنولوژی و افزایش سرمایه‌گذاری از طریق چینی‌ها هستیم باید قوانین و الزامات برای حضور آنها را افزایش دهیم؛ چراکه خود چینی‌ها توسعه نسبی شان در صنعت خودرو را از طریق ایجاد الزامات به دست آوردند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران