کد خبر : ۱۱۸۷۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
مدیرعامل برند فولکس واگن اعلام کرد که این شرکت هیچ خودرو پلاگین هیبرید را در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان، یعنی آمریکا تولید نخواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بازار خودرو آمریکا همواره بزرگ‌ترین و رقابتی‌ترین آن‌ها در جهان بوده است؛ اگرچه چین گاهی رقابتی تنگاتنگ با این بازار داشته و گاهی هم از آن پیشی گرفته است اما همچنان این بازار در دنیا یکه تاز است.

خودروسازان بزرگ و کوچک در این بازار عظیم مشغول رقابت با یکدیگر هستند و معمولا شرکت‌ها سعی می‌کنند تا در صورت امکان محصولات جدید خود را برای اولین با در این کشور رونمایی کنند یا پس از رونمایی، آمریکای شمالی یکی از اولین مقاصد آن‌ها باشد.

رقابتی بودن و فروش بالای خودروها در آمریکا در رابطه با خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV/ خودروهایی که دارای یک پیشرانه درون سوز و یک یا چند پیشرانه برقی هستند) نیز صدق می‌کند.

اما سخنان اخیر مدیر عامل برند فولکس واگن نشان‌گر چیز دیگری است. هربرت دیس، در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش این گونه بیان کرد: "فولکس واگن یک شرکت بزرگ با اهداف بزرگ است و در بازارهایی سرمایه گذاری می‌کند که از آن انتظار سودی قابل توجه داشته باشد. بازار آمریکا برای خودروهای پلاگین هیبرید، به هیچ عنوان برای ما بازار سودآوری نیست و به همین دلیل ترجیح می‌دهیم تا اصلا وارد این بازار نشده و تمرکز خود را بیشتر بر روی اروپا که علاقه بیشتری به خودروهای برقی دارد، بگذاریم."

این سخنان در حالی بیان شد که بر اساس آمار فروش خودروهای برقی در سال 2015 در آمریکا، استقبال بسیار خوب و دور از انتظاری از خودروهای برقی در این کشور شد. گل سرسبد این خودروهای هیبریدی تسلا مدل S بود که در سال 2015 چیزی حدود 11 هزار دستگاه از آن در آمریکا فروخته شد. به دنبال تسلا، خودروهایی مانند ب ام و i3، نیسان لیف، فیات 500e، فورد فیوژن Energi و تویوتا پریوس قرار دارند که چیزی حدود 4 تا 10 هزار دستگاه از این خودروها در همان سال به فروش رسیده است.

همچنین تا نیمه سال 2017، به ترتیب تسلا مدل اِس (11000 عدد)، شورولت ولت (10932 عدد)، تویوتا پریوس پرایم (9692 عدد)، تسلا مدل اِکس (9100 عدد) و شورولت بولت (7592 عدد) پرفروش‌ترین هیبریدهای آمریکا بودند.

با توجه به آمار و ارقام ذکر شده و حضور بزرگانی مانند تویوتا، نیسان و ب ام و  در این بازار عظیم، به نظر می‌رسد که دلایل مدیر عامل برند فولکس واگن برای توجیه عدم حضور در آمریکا آنچنان هم درست به نظر نمی‌رسد. فولکس واگن یک شرکت بسیار بزرگ با زیرشاخه‌های معتبر است که تسلط کافی بر صنعت خودرو دارد و به راحتی می‌تواند با شرکت‌هایی مانند تویوتا و نیسان رقابت کند و سود مناسبی از فروش هیبریدهای خود کسب کند.

اکنون سوال اصلی این است که آیا فولکس واگن به دلیل عدم سود دهی کافی در بازار آمریکا حاضر نمی‌شود یا علت چیز دیگری است؟

با فرض صحیح بودن ادعای هربرت دیس، این موضوع مطرح می‌شود که حضور برندهایی مانند نیسان، تویوتا و ب ام و، عرصه را بر این خودروساز تنگ می‌کند و توان رقابت را از فولکس واگن می‌گیرد که البته بر اساس آمار، بعید است که این شرکت در بازاری که مدت زیادی تویوتا پریوس (برند غیر آمریکایی) در آن حکمرانی می‌کرد، حرفی برای گفتن نداشته باشد.

اما احتمال دیگر این است که فولکس واگن پس از رسوایی‌ آلایندگی خودروهای دیزلی در سال 2015 به نوعی در آمریکای شمالی بد نام شده است و همین موضوع موجب ترس آن‌ها از ضرر دهی در بازار آمریکا شده یا حتی شاید این خودروهای هیبرید نیز مانند دیزلی‌‌ها ریگی در کفششان باشد.

گزارشگر خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران