کد خبر : ۱۱۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶
«خودروکار» آخرین وضعیت قرارداد رنو را بررسی می کند؛
شانزدهم مرداد ماه سال جاری بود که بالاخره قرارداد مشارکت رنو و ایدرو به امضا رسید تا طلسم دو ساله امضای این قرارداد بشکند اما اکنون با گذشت بیش از سه ماه از امضای این قرارداد، خبرها حاکی از این است که هیچ گونه فرآیند تولیدی آغاز نشده و این قرارداد همچنان بلاتکلیف است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، دی ماه سال ۹۴، بعد از آغاز اجرایی شدن برجام، نام رنو به عنوان یکی از نخستین شرکت های خارجی که خواهان گسترش همکاری های خود در فضای بدون تحریم ایران بودند، مطرح شد و حتی رسما از زبان مدیرعامل وقت رنو پارس، خبر امضای قرارداد همکاری این شرکت با سایپا مطرح شد.

علاوه بر سایپا، رنو قصد داشت تا با ایران خودرو نیز همکاری خود را گسترش دهد. اما پس از گذشت حدود هشت ماه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) که سهامدار هر دوی این خودروسازان نیز محسوب می شود، در پاریس همه را غافلگیر کرد و پای امضای قرارداد با رنو نشست و در این میان دست در جیب سایپا کرده و سایت «بن رو» را که متعلق به گروه خودروسازی سایپا بود به عنوان آورده خود در این قرارداد، مطرح کرد.

طبق آنچه که در پیش نویس قرارداد مشخص شده بود؛ ایدرو سهم ۴۰ درصدی و رنو سهم ۶۰ درصدی از این قرارداد داشت. اما ۱۰ ماه گذشت و ایدرو نتوانست سرمایه مورد نیاز این قرارداد را یک تنه تامین کند بنابراین هلدینگ ناصح به کمک آمد و سهم ایدرو در این قرارداد نصف شد.

بالاخره مرداد ماه سال جاری، پس از کش و قوس های فراوان این قرارداد به امضا رسید اما هنوز پس از سه ماه نه تنها فرآیند اجرایی آن آغاز نشده بلکه منابع آگاه خبر از نامشخص بودن وضعیت سایت «بن رو» در این قرارداد داده و گویا ایدرو هنوز نتوانسته آورده خود را از جیب سایپا بیرون بکشد و اینگونه است که سرانجام به قول ایدرویی ها بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری خارجی صنعت خودرو ایران، هنوز در هاله ای از ابهام باقی ست که هیچ کس حاضر نیست توضیحی شفاف درباره آخرین وضعیتش ارائه کند.

گرچه طی چند روز گذشته هیاتی از مدیران خودرویی وزارت صنعت ایران به دعوت رنو به فرانسه رفته اند اما گویا این دعوت فقط به بهانه بازدید نبوده و قرار است بخش هایی از این قرارداد مجددا مورد بازبینی قرار بگیرد. در نهایت آنچه که وضعیت کش دار قرارداد ایدرو و رنو نشان می دهد؛ تاکنون ایدرو نتوانسته به عنوان یک سازمان سرمایه گذاری در تنها قرارداد خودرویی خود، پر قدرت عمل کند و آنگونه که به نظر می رسد قرارداد رنو فعلا به سرانجام مشخصی نخواهد رسید.

گزارشگر: عسل داداشلو

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران