کد خبر : ۱۱۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
یاددشت/
سرطان ریه، تنگی نفس، آسم و سرماخوردگی های پایان ناپذیر همگی از جمله هدیه های خودروهای تک سرنشین به تهرانی ها است. خوردوهایی است که با خرید مجوز طرح ترافیک در محدوده های زوج و فرد تهران جولان می دهند و فرصت بقا به آسمان آبی تهران را نمی دهند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پاییز که می شود، میزان آلایندگی هوای تهران و سایر کلانشهرها  اوج می گیرد و آمپر می چسباند، تا جایی که برخی از ماه های نیمه دوم سال، برای دانش آموزان ماه های پر از تعطیلی و خوشحالی اما برای کارمندان بهشت زهرا، پر از کار است.

بر اساس اعلام سازمان های مربوطه، علی رغم اینکه دی و آذر ماه هر سال از جمله ماه های دوست داشتنی برای دانش آموزان است، در مقابل پرکارترین ماه های سال برای کارمندان سازمان بهشت زهرا تهران است که یکی از ساده ترین و اولین راه کارهای صورت گرفته تعطیل کردن مدارس مقاطع مختلف است.

سابقه تعطیلی مدارس در پایتخت به دلیل آلودگی هوا به دو دهه گذشته بر می گردد و  هر ساله با شروع فصل پاییز، میزان آلایندگی ها بیش از سال گذشته می شود. این تعطیلی ها از اواخر دهه 70 و با تعطیلی های یک هفته ای آغاز شد و تا کنون نیز با قدرت هرچه تمام تر ادامه دارد و هر ساله نه تنها آسیب های اجتماعی و بهداشتی زیادی بر تهرانی ها می گذارد، بلکه بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهشت زهرا تهران، تعداد فوتی های ناشی از آلودگی هوا بیش از سایر ماه ها را گزارش می دهد.

اما اینکه این آلایندگی ها از کجا نشات گرفته می شود و چه عواملی بر افزایش آلایندگی ها اثر گذار هستند، به سیاست های مسئولان بر می گردد.

سیاست هایی که گاه به نفع و گاه هیچ تاثیری در کاهش آلایندگی هوای تهران نداشته است. به گونه ای که شهرداری تهران از طرفی برای تردد خودروهای شخصی در تهران محدودیت ایجاد می کند و از طرفی دیگر مجوزهایی برای ورود به این محدوده ها در نظر می گیرد.

در طول سال های اخیر که آلودگی هوای تهران به عنوان معظل شهرنشینی روی میز مجلس، شورای شهر و سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است، کاهش میزان بنزن استفاده شده در سوخت مصرفی، دوگانه سوز شدن برخی خودرها اعم از تاکسی ها و خودروهای عمومی، افزایش خدمات حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس های BRT، جدی گرفته شدن معاینه فنی خودروها و در نهایت اعمال طرح ترافیک اصلی و زوج و فرد برای مناطق پرتردد تهران، همه و همه از جمله اقداماتی بوده  که برای کاهش آلایندگی پایتخت در نظر گرفته شده است.

حال این پرسش مطرح است که سیاست های در نظر گرفته شده شهرداری و سازمان های مربوطه بر کاهش استفاده از خودروهای شخصی برای تهرانی ها تا چه میزان اثرگذار بوده است و تا چه میزان می توان جمعیت بیش از 11 میلیون نفری پایتخت را به این امر وا داشت؟

البته در طول سال های اخیر، شهرداری تهران با نوسازی ناوگان تاکسیرانی، دوگانه سوز شدن تاکسی ها و در نهایت فعالیت بخش خصوصی در زمینه افرایش شرکت های تاکسیرانی در شهر تهران تلاش کرده است تا تک سرنشینان نسبت به استفاده از خودروی شخصی خود ترغیب شوند، اما هنوز عده زیادی از مردم برای رفت و آمد سفرهای شهری خود از خودرو شخصی شان استفاده می کنند. 

حال، شهرداری تهران از یک سو تهران را به دو نقشه ترافیکی طرح ترافیک اصلی و طرح ترافیک زوج و فرد تقسیم کرده است و از طرفی دیگر به فروش روزانه، هفتگی و سالانه طرح ترافیک اقدام می کند و تنها در روزهای پر خطر و گذر دماسنج آلودگی هوا از حد اضطرار سایت فروش طرح ترافیک به صورت روزانه و هفتگی را می بندد و یا طرح جریمه از درب منزل را اجرایی می کند که این امر هم چندان به کاهش الایندگی هوای تهران کمکی نخواهد کرد.

بر اساس اعلام سازمان های مربوطه، دی ماه هر سال که از جمله ماه های دوست داشتنی برای دانش آموزان است، در مقابل پرکارترین ماه سال برای کارمندان سازمان بهشت زهرا تهران است و این همان هدیه خودروهای تک سرنشین به مردم و از جمله دستاوردهای نیمه دوم سال به شهروندان تهرانی است.

این درحالی است که خودروهای تک سرنشین تهران نه تنها آلودگی هوا در نیمه دوم سال را تشدید می کنند، بلکه تاثیر مستقیمی در ترافیک نیمه دوم سال به ویژه ساعات پیک ترافیک یعنی ساعات 4 تا 8 شب دارند که در مواقعی منجر به قفل شدن اتوبان های بین شهری می شوند.

خبرنگار خودروکار؛ نگار میرکریمی
انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران