کد خبر : ۱۲۰۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
داشبورد خودرو یکی از نقاطی است که راننده بیشترین ارتباط را با آن دارد و معمولا خودروسازان وقت بسیاری را برای طراحی هر چه بهتر این قسمت قرار می دهند. این روزها داشبوردها دیجیتالی شده اند و تفاوت زیادی نسبت به گذشته دارند اما در دهه های گذشته هم شاهد خودروهایی با داشبوردهای دیجیتالی و خاص بوده ایم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، با پیشرفت تکنولوژی و ورود صفحات نمایش به خودروها دیگر تصویر یک داشبورد بدون صفحه نمایش یا بدون کلیدهای مختلف کمی سخت است اما در گذشته وجود چنین امکاناتی برای یک خودرو می توانست بسیار هیجان انگیز و منحصر به فرد باشد به طوری که خودروسازان بزرگ هم در معدود خودروهای خود از صفحات دیجیتال استفاده کرده اند. در این گزارش قصد داریم نگاهی داشته باشیم به داشبوردهای بسیار جذابی که در دهه70  و 80 میلادی برای خودروهای مختلف طراحی شد و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد.

آستون مارتین لاگوندا



این خودرو که در سال 1976 تا اواسط دهه 80 تولید شد یکی از جالب ترین و در زمان خود فضایی ترین داشبوردها را داشت. وجود یک صفحه نمایش CRT به اندازه 5 اینچ به عنوان کیلومتر شمار دیجیتال یک انقلاب در صنعت خودروسازی به شمار می رفت کلیدهای متعدد کنار فرمان هم از جمله نکات جالب دیگر این خودرو بود.

تویوتا کریسیدا



در سال 1984 تویوتا با معرفی کریسیدا، نقطه عطفی در صنعت خودروسازی ایجاد کرد. این خودرو داشبوردی عریض داشت و تویوتا برای راحت تر خوانده شدن کیلومترشمار و صفحات دیجیتالی پشت فرمان،‌ فضای مناسبی را طراحی کرده بود. این خودرو به جای یک صفحه نمایش از سه صفحه در پشت فرمان بهره مند بود.

تویوتا سواریر



فرمان جالب، صفحه نمایش تمام رنگی، قابلیت تبدیل شدن به تلویزیون و حتی نمایش موارد انتخابی پشت فرمان آن هم در سال 1986 اتفاق بی نظیری بود که در تویوتا سواریر برای اولین بار نصب شد. این خودرو با صفحه نمایش CRT خود مخاطبان بیشماری را به خود جلب کرد.

اپل مونزا



این شرکت شرکت آلمانی در اولین گام خود برای دیجیتالی شدن، سه صفحه نمایش LCD‌ بر روی مدل مونزا در سال 1983 قرار داد تا این خودروی اسپرت را به بهترین شکل ممکن روانه بازار کند. نمایشگر سرعت، دور موتور و نمایشگر بنزین و روغن موتور دیجیتالی شده بودند.

بیوک ریتا



این لیست بدون حضور یکی از تاریخ سازترین خودروهای تاریخ کامل نخواهد شد. بیوک در ریتا در سال 1988 معرفی شد و یکی از بهترین داشبوردهای تاریخ را داشت. این خودرو با داشتن یک صفحه نمایش لمسی، اتفاقی عجیب در تاریخ خودروسازی بود. البته بیوک پیش از این در مدل ریویرا در سال 1986 نیز صفحه نمایش لمسی نصب کرده بود ولی در ریتا این گزینه به فروش رسید.

ایسوزو پیازا



اگر فرمان را از کابین این خودرو حذف کنید با یک هواپیما اشتباه می شود چرا که چندین صفحه نمایش مختلف به رنگ های متنوع پشت فرمان این خودرو و بر روی داشبورد نصب شده است که هر کدام وظیفه خود را دارند. حتی فرمان این خودرو سال 1982 به گونه ای طراحی شده بود که صفحه نمایش ها به راحتی خوانده شوند.

مترجم خودروکار: محمد امین زمانی

منبع : motor1.com

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران