کد خبر : ۱۲۰۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
علیرغم تلاش برای افزایش استفاده از خودروهای سبز، اتومبیل های مصرف کننده سوخت های هیدروژنی چندان با استقبال مواجه نشده اند.
به گزارش خودروکار، احتمال انفجار این نوع خودروها به علت مصرف هیدروژن و گران بودن این فناوری از جمله عواملی است که موجب می شود خرید اتومبیل های هیدروژن سوز هنوز چندان مقرون به صرفه نباشد.

دانشمندان اسپانیایی و نروژی با همکاری یکدیگر روش جدیدی را برای تبدیل گاز متان به هیدروژن ابداع کرده اند. در جریان فرایند تقریبا هیچ انرژی از دست نمی رود و لذا می توان انتظار داشت استفاده از آن به افزایش چشمگیر استفاده از خودروهای مذکور بینجامد.

فرایند تولید هیدروژن جدید اصلاح بخار یا steam reforming نام دارد که پیشرفته تر از روش های قبلی است. در روش فعلی، بخار در دمای ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سلیسیوس با متان یا گاز طبیعی تحت فشار بسیار بالا و در حضور کاتالیست هایی مانند نیکل یا پلاتینیوم واکنش نشان می دهد.

در نتیجه این واکنش هیدروژن، آب و دی اکسید کربن تولید می شود. اما تنها ۶۵ تا ۷۵ درصد از انرژی متان به هیدروژن مبدل می شود. تولید حجم زیادی گاز خطرناک دی اکسید کربن مشکل دیگر روش مذکور است.

در روش جدید از پوسته هایی از جنس سرامیک نیز استفاده شده و در نتیجه هیدروژن تهیه شده از گاز طبیعی تقریبا بدون هدررفتن انرژی تولید می گردد. در پوسته یادشده علاوه بر سرامیک از باریم، زیرکونیا، یتریوم و برخی عناصر دیگر هم استفاده شده و برای بهبود فرایند ولتاژ الکتریسیته هم به محیط واکنش تزریق می شود.

هیدروژن به دست آمده از این طریق خالص و فشرده شده بوده و لذا بدون تغییر خاصی در خودروها قابل استفاده است. حداکثر میزان هدررفت انرژی در این روش ۱۲ درصد اعلام شده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران