کد خبر : ۱۲۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
رییس اتاق بازرگانی ایران ایتالیا در گفت گو با «خودروکار»؛
حدود دو سال پیش بود که نام خودروسازی فیات به عنوان یکی از شرکای خارجی ایران خودرو مطرح شد، اکنون در حالیکه بسیاری گمان می کردند که گزینه فیات منتفی شده، رییس اتاق بازرگانی ایران ایتالیا از ادامه این مذاکرات خبر می دهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، قرارداد اولیه ایران و ایتالیا بر سر همکاری مشترک و سرمایه گذاری این دو کشور در بهار سال گذشته نهایی شد، اما هنوز خبری از اجرای این قراداد به گوش نمی رسد.

ایتالیا به عنوان قدیمی ترین شریک تجاری ایران و از جمله اولین هیات های اقتصادی است که پس از برجام، صنعت ایران را تنها نگذاشت و به همراه هیات اقتصادی خود به ایران آمد تا بلکه با انعقاد قراردادهای صنعتی و تجاری گره ای از تحریم های ایران باز کند.

در بهار سال 95، نمایندگان ایتالیا در جریان سفرشان به ایران بر مذاکرات جدی فیات با ایران خودرو و ایجاد شرکت مستقلی با سهام ایران خودرو، مذاکراتی داشتند که در جریان این مذاکرات مطرح شد که ایتالیایی ها پذیرفته اند که ایران بازار فروش کالا نیست بلکه در شرایط جدید اقتصادی، دنبال سرمایه گذاری ها و همکاری های مشترک هستند، از این رو به اشتغال و جذب منابع خارجی نیاز است.

با این حال رییس اتاق بازرگانی ایران ایتالیا عنوان کرد که ایتالیایی ها در بسیاری از صنایع و حوزه های اقتصادی در ایران سرمایه گذاری خواهند کرد، چرا که همواره به عنوان شریک تجاری ایران در اروپا در کنار ایران بوده اند.

حال که قراردادهای خودرویی ایران با سایر شرکت های خارجی همچون رنو، پژو و سیتروئن در حال پیگیری است و برخی از این قراردادها به مرحله اجرایی درآمده است، چرا هنوز قرارداد ایران و ایتالیا با سابقه همکاری این دو کشور به سرانجام نرسیده است؟

در همین رابطه، احمد پورفلاح- رییس اتاق بازرگانی ایران ایتالیا با اشاره به علاقمند بودن هر دو طرف قرارداد نسبت به اجرای این قرارداد به خودروکارمی گوید: « گرچه هر دو طرف قرارداد نسبت به اجرای هرچه سریعتر این قرارداد تاکید دارند، اما در حال حاضر قرارداد ایران و فیات در انتظار است. اما این کشور می تواند در بخش اقتصادی ایران را به خوبی یاری کند و در شرایطی رقیب تجاری برای پژو و فولکس واگن باشد».

 او با اشاره به اینکه نسبت به اجرای این قرارداد در سال 2018 میلادی امیدوار است، اظهار می کند: ایتالیا به عنوان شریک تجاری قدیمی با ایران می تواند در همه زمینه های اقتصادی ایران را همراهی کند، از این رو بهتر است در همه زمینه های اقتصادی تبادلاتی با ایران داشته باشد و به خودرو محدود نشود.

 به گفته پور فلاح، در حال حاضر مشکلاتی بر سر راه ایران و فیات قراردارد که این مشکلات ارتباطی به دو طرف قرارداد ندارد بلکه نیاز به زمان است. همچنین در راه اجرای قراداد ایران و فیات مسایلی وجود دارد که نه به طرف ایرانی و نه طرف ایتالیایی مرتبط است و باعث شده است این قرارداد در انتظار باقی بماند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ایتالیا می افزاید: باید منتظر باشیم تا پس از برجام، دنیا به حقانیت ایران پی ببرد تا اینگونه قراردادهای در صف اجرا نیز به زودی اجرایی شوند و این قرارداد مسیر عادی خود را طی کند.

او در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از زمان اجرای این قرارداد چه زمانی است، اظهار می کند: پیش بینی نمی شود این قرارداد تا پایان سال 2017 میلادی اجرایی شود، اما به دلیل علاقه طرفین مبنی بر اجرای  قراردا د به سرمایه گذاری مشترک، به نظر می رسد این قرارداد در سال 2018 به سرانجام برسد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران