کد خبر : ۱۲۰۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
یادداشت/
اقدام جدید تاکسی‎های اینترنتی در قبال اپلیکیشن مسیریاب «ویز» ابعاد جدیدی از نقض حریم خصوصی و حقوق شهروندی را آشکار کرد که اعتراضات زیادی از جمله واکنش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در پی داشت.
به گزارش خبرنگار خودروکار، از ابتدای آذر ماه بود که به دستور قضایی، شرکت‎های ارائه‎کننده خدمات حمل‎ و نقل هوشمند موظف به اعمال محدودیت برای رانندگان استفاده کننده از اپلیکیشن مسیریاب «ویز» شدند و نحوه‎ی اقدام این شرکت‎ها برای عملی سازی دستور قضایی، به منزله‎ی نقض حریم خصوصی قلمداد شد و بلند شدن اعتراضات را در پی داشت.

اقدامی که با ظاهر شدن هشداری بر روی اپلیکشن وارد فاز عملی شد. در این هشدار گفته می‎شود که رانندگان برای فعال کردن برنامه، باید ابتدا اپلیکیشن مسیریاب « WAZE» را از روی گوشی حذف کنند و در غیر این صورت امکان استفاده از سرویس تاکسی‎های اینترنتی نخواهد بود.

این اقدام شرکت‎های حمل و نقل هوشمند از جهت نقض حریم خصوصی و حقوق شهروندی جای بررسی های بسیار دارد.

نخست اینکه  مصوبه‎ای در آذر ماه 95 توسط دولت گذشته تحت عنوان «منشور حقوق شهروندی» مطرح شد و به تصویب رسید که طبق آن؛

ماده 33-  حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره‎مند شوند. (ایجاد هرگونه فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه) بدون مستند قانونیِ صریح ممنون است.

ماده 35 - حق شهروند است که از امنیت سایبری و فناوری های ارتباطی و اطلاع رسانی، حفاظت از داده های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشد.


نکته بعدی اینجاست که جدا از اینکه نقشه‎ی مسیریاب ویز خوب است یا بد، عمل صورت گرفته از سوی تاکسی‎های اینترنتی، رسمی است مخاطره آمیز که ناقض حقوق شهروندی و حریم خصوصی کاربران محسوب می‎شود. سرک کشیدن در تلفن‎های همراه شهروندان و اجبار آن‌ها به حذف یک اپلیکیشن و توصیه کردن به استفاده از اپلیکیشن های جایگزین می‎تواند در آینده راه اعمال دسترسی‎ها و محدودیت‎های بی شمار دیگری را برای شهروندان باز کند، اقدامی که حتی می‎تواند به رقابت ناسالم در بین کسب‌وکارها نیز ختم شود.


و نکته آخر اینکه دلیل اتخاذ چنین تصمیمی، تعلق این اپلیکیشن به کشور اسرائیل و امکاناتی همچون نمایش دوربین‎های کنترل سرعت و پلیس مطرح شد و اینکه بر استفاده از اپلیکیشن‎های کاملا بومی و تولید ملی تاکید شد. مواردی که نمی‎توان قانع کننده باشد، از این جهت که در حال حاضر این اپلیکیشن توسط گوگل مدیریت می شود و امریکا سهامدار جدید اپلیکیشن «ویز» است و همچنین این که این نقشه‎ی مسیریاب در سرتاسر جهان میلیون ها کاربر دارد که قاعدتا اگر از نظر تخلفات رانندگی به واسطه نمایش دوربین‎های کنترل سرعت و نمایش خودروهای پلیس تاثیر نامطلوبی در پی می‎داشت از سوی کشورهای کثیری مورد استفاده قرار نمی‎گرفت.

در پایان نیز اشاره به تعریف «حریم خصوصی» نمی‎تواند خالی از لطف باشد؛

«حریم خصوصی یعنی یک فرد یا گروه بتواند خود یا اطلاعات مربوط به خود را مجزا کند و در نتیجه بتواند خود یا اطلاعاتش را با انتخاب خویش در برابر دیگران آشکار کند. حق مصونیت از تعرضِ شرکت ها، یا افراد به حریم خصوصی، در بسیاری از کشورها به عنوان قوانین حفظ حریم خصوصی وجود دارد، و در برخی موارد در قانون اساسی آنها آمده‌است.»



یادداشت از فاضل سوری

انتهای پیام/





نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران