کد خبر : ۱۲۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
خودروهای افسانه ای تاریخ(۱)؛
تاریخ خودروسازی با مدل های گوناگونی همراه است که هر کدام سرنوشت خاص خود را دارند. تعدادی خودرو همیشه ناکام بوده اند و برخی دیگر در کوتاه ترین زمان تبدیل به افسانه های بی نظیری شده اند که تا ابد نامشان در یادها خواهد ماند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، نگاه به گذشته تاریخ خودرسازی همیشه می تواند برای افرادی که به این صنعت علاقه دارند جذاب و شگفت انگیز باشد. خودروسازی به قدری گسترده است که در هر کجای تاریخ آن می توان یک خودروی خاص را مشاهده کرد اما در میان آن ها برخی خودروها بیشتر در یادها می مانند. در سری مطالب خودروهای افسانه ای تاریخ قصد داریم نگاهی داشته باشیم به مدل هایی که تا همیشه در یاد بشریت خواهند ماند.

فراری با مسابقات موتوراسپرت به هیچ عنوان غریبه نیست و سال ها در این سری از مسابقات و مخصوصا در گروه B موفقیت های چشمگیری را بدست آورد. یکی از خودروهای تاریخ ساز این شرکت در طول زمان برگزاری این مسابقات فراری 288 GTO Evolizione بود.



در دهه ۸۰ میلادی مسابقات موتوراسپرت به خاطر برگزاری گروه B جذابیت زیادی داشت. این گروه اجازه می داد تا خودروهایی که سرعت دیوانه واری دارند با محدودیت های کمی به رقابت بپردازند به همین علت زیبایی این مسابقات وصف ناپذیر بود. با این حال سرعت بالای خودروها و سخت بودن کنترل آن ها باعث شد تا تعداد مرگ و میر راننده ها بالا رفته و به همین دلیل در سال 1986 این گروه بسته شد و خودروهای آن نیز غیرقانونی شدند.

در آن زمان در ایتالیا، مهندسان فراری به سختی مشغول تولید یک خودروی خاص با پیشرانه توربوشارژ‌ V8 بودند که بتواند در گروه B به رقابت بپردازد. این خودرو با یک بدنه بسیار سبک که تنها  990 کیلوگرم وزن داشت به همراه پیشرانه 2.9 لیتری با قدرت 650 اسب بخار آماده مسابقات شد که خبر لغو مسابقات اعلام گردید.

این خبر برای فراری بسیار سنگین بود چرا که آن ها برای ساخت این خودرو و تبدیل کردن آن به یک افسانه هزینه زیادی کرده بودند و حالا این خودرو به یک وسیله بیهوده تبدیل شده بود. در این زمان انزو فراری تصمیم گرفت تا این خودرو را از پیست به خیابان ها بیاورد. او این خودرو را بهترین گزینه برای جشن ۴۰ سالگی کارخانه می دانست.

مدل F40

بعد از مدتی کار کردن بر روی این پروژه و تغییر برخی نکات در آن فراری افسانه ای F40‌ ظهور کرد که تقریبا تمام عاشقان صنعت خودرو با این مدل آشنا هستند. این خودرو در سال 1987 با  همان بدنه آیرودینامیکی، پیشرانه مشابه اما با کمی تغییر کوچک آماده ورود به خیابان شد.

تنها ۶ دستگاه از 288 GTO Evoluziones ساخته شده است که تمامی آن ها در کلکسیون های مختلف نگه داری می شوند. این خودرو شاید هیچوقت به مسابقات راه نیافت اما مدلی فراموش نشدنی در کل تاریخ خواهد بود چرا که خودروهای بسیاری بعد از آن و F40 با الهام گرفتن از این دو خودرو وارد بازار شدند.

مترجم خودروکار: محمد امین زمانی

منبع : motor1.com


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران