کد خبر : ۱۲۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
«خودروکار» بررسی می کند؛
براساس آخرین آمار اعلامی از سوی گمرک حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرک ایران خاک می خورد. این اتفاق پس از بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو رخ داده اما پرسشی که پس از شنیدن این آمار رخ می دهد، این است که چگونه خودرویی مجوز ورود به کشور داشته اما در گمرک باقی مانده است؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، وقتی خودرویی مجوز گذر از مرزهای کشور را دارد طبیعتا باید مجوز گذر از کمرگ هم داشته باشد اما ماندگاری این خودروها در گمرک طبیعتا این فرضیه را رد می کند و اعلام سازمان توسعه تجارت مبنی براینکه این حجم از خودرو به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند نیز مهر تاییدی بر آن است. اما چگونه کالایی مانند خودرو می تواند به صورت غیرقانونی وارد کشور شود و به عبارت بهتر تعبیر واژه "غیرقانونی" چیست؟

فرآیند سفارش گذاری خودرو و قرارداد نمایندگی ها با شرکت های مادر حکم می کند که شرکت ها برنامه سالانه برای سفارش گذاری خود را اعلام کنند تا شرکت مادر هم بر همان اساس تامین خودرو و قطعات را انجام دهد. این فرآیند از آن جهت طی می شود که تولید خودرو طبیعتا یک شبه نیست و هیچ شرکتی توانایی تامین چند هزار دستگاه خودرو را در عرض یک هفته نخواهد داشت. از سوی دیگر شرکت های مادر موظف به تامین قطعات یدکی برای خودروهای به فروش رسانده نیز هستند برای این کار نیز نیاز است که برنامه ای سالانه از سوی نمایندگی ها اعلام شود.

بر همین اساس، نمایندگی ها موظف به سفارش گذاری سالیانه هستند. این روال حدود ۱۰ سال است که در ایران جاریست یعنی نمایندگی ها سالانه میزان خودروی مورد نیاز را به شرکت مادر اعلام می کنند و سپس براساس ترتیب و میزان ورود خودروها به کشور آن را به سازمان توسعه تجارت اعلام می کنند.

شرایط تولید خودرو در خودروسازی های بزرگ با ایران متفاوت است زیرا ما فقط در ایران مشاهده می کنیم که خودرو تولید می شود و سپس برای آن مشتری پیدا می شود و اینگونه است که در دوران هایی شاهد انبار شدن حدود ۱۰۰ هزار خودرو در انبارهای خودروسازان داخلی هستیم. حالا سازمان توسعه تجارت ایران برخلاف ماده ۲۲ قانون احکام دائمی توسعه کشور که به صراحت می گوید برقراری موانع غیرتعرفه ای و غیرفنی برای واردات ممنوع است و براساس رسوم صنعت خودروی ایران، به صورت یک شبه اقدام به بستن سایت ثبتارش کرده و بر همین اساس اکنون اجازه ترخیص بیش از ۱۰ هزار خودرو از گمرک داده نمی شود.

نکته جالب تر اینجاست که در ازای همه این خودروها از کشور ارز خارج شده و در حقیقت اجازه ترخیص ندادن به این خودروها هم به ضرر کشور تمام می شود و هم به زیان واردکنندگان.

آنچه که روال واردات خودرو طی سال های گذشته نشان می دهد، این واردکنندگان نیستند که خلاف روال برخورد کرده اند بلکه سازمان توسعه تجارت برخلاف این روال رفتار کرده و خودروهای در گمرک مانده غیرقانونی نیستند.

گزارشگر: عسل داداشلو

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران