کد خبر : ۱۲۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
معاون استراتژی، بازاريابی و فروش شرکت سايپا سيتروئن در گفت وگو با خودروکار؛
همکاری مشترک تولید خودرو میان گروه خودروسازی سایپا و سیتروئن بیش از یکسال گذشته آغاز شد. همکاری‌ای که قرار است در نتیجه آن سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو که یکی از آن مدل‌ها، C۳ است در ایران تولید شود. در همین زمینه حسین مومنی، معاون استراتژی، بازاریابی و فروش سایپا سیتروئن می‌گوید که همکاری سیتروئن با سایپا به ارتقا تولیدات این شرکت منتهی می‌شود و از حضور مهندسان فرانسوی در طراحی و بهینه سازی موتور محصولات بهره گرفته می‌شود.
 به گزارش خبرنگار خودروکار، همکاری مشترک سایپا و سیتروئن به ۵۰ سال گذشته و تولید ۱۰۰هزاردستگاه خودرو ژیان بر می‌گردد. اما همکاری این دوشرکت به ژیان ختم نمی‌شود چرا که در سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ نیز حدود ۱۰۰ هزار خودرو زانتیا، با همکاری شرکتهای سایپا و سیتروئن وارد بازار ایران شد و پس از آن، ادامه همکاری با سیتروئن در ایران در حال برنامه ریزی بود که تحریم‌ها و مسایل بین المللی این فرصت را گرفت و خودروی مدنظر دو شرکت که C۴ نام داشت و قرارداد آن نیز در آن زمان امضا شده بود متوقف شد. حالا اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن در دومین نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شده و قرار است تا شش ماه آینده با قیمتی مناسب تولید و وارد بازار شود.

درهمین رابطه به سراغ حسین مومنی معاون استراتژی، بازاریابی و فروش شرکت سایپاسیتروئن رفته‌ایم و از او برنامه‌های آینده سایپا و سیتروئن را جویا شدیم.

*رونمایی از اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن درست در زمانی اتفاق افتاده که بازار خودروهای تولیدی و وارداتی داغ است، به نظر شما این همکاری با یک شرکت فرانسوی و تولید محصولات با کیفیت‌تر تا چه میزان بر ارتقا اعتماد مشتریان اثر گذار است؟

در حال حاضر مذاکراتی میان دو شرکت در حال انجام است تا علاوه بر محصولات توافق شده فعلی، محصولات دیگری وارد بازار ایران شوند. من معتقدم حضور سیتروئن در ایران با توجه به نحوه و سیاست ورود در نظر گرفته شده، نه تنها بر تولید محصولات با کیفیت‌تر اثرگذار است، بلکه به ارتقا اعتماد مشتریان نیز منتهی می‌شود.

*ارتقا کیفی محصولات در چه بخش‌هایی خواهند بود؟

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده و زیرساخت‌های در دست اقدام، محصولات تولیدی و همچنین خدمات شرکت سایپا سیتروئن، قابل رقابت در سطح دنیا در حوزه کیفیت و کارایی خواهد بود. به طور مثال در حوزه خدمات، در زمینه نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش به گونه‌ای خواهد شد که بخشی از نمایندگی‌های این دو شرکت با یکدیگر همکاری ‌کنند و باعث شود تا خدمات با کیفیت بالاتری ارائه شوند. در حال حاضر بخشی از نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش گروه سایپا بطور تخصصی برای محصولات شرکت سایپا سیتروئن تخصیص خواهند یافت و این امیدواری وجود دارد که این همکاری، سطح کیفیت و خدمات رسانی را در سراسر شبکه ارتقا دهد.

*برنامه‌های این دو شرکت برای سال آینده چگونه است؟

همانطور که از سوی مدیران هر دو شرکت اعلام شده است، این قرارداد نامحدود است. چرا که همکاری این دو شرکت به خرید سهام منتهی شده که خود می‌تواند آغاز فعالیت جدی و مدت دار باشد.

*با اشاره به مدت دار بودن همکاری سایپا و سیتروئن، تامین قطعات محصولات تولیدی این دو شرکت چگونه خواهد بود؟

 شرکت سایپا سیتروئن مسئول تامین مواد خارجی و ساخت داخل کردن مواد اولیه و قطعات است. در حال حاضر خودرو C۳ در دنیا تنها در کشور اسلواکی تولید می‌شود و سایپا سیتروئن ایران دومین شرکتی است که این خودرو را تولید خواهد کرد از این رو برنامه ریزی‌هایی مبنی بر تامین قطعات از بازار ایران در این قرارداد جوینت ونچر صورت گرفته و در حال اجرا است.

*آیا سایپا می‌تواند از حضور طراحان فرانسوی برای تولید محصولات داخلی بهره ببرد؟

در حال حاضر برنامه ریزی‌هایی همچون همکاری بین طراحان فرانسوی و ایرانی در ارتقا محصولات سایپا صورت گرفته است و کارگاه‌های گروهی بطور مداوم بین مراکز تحقیقات دو شرکت در حال برگزاری است. یکی از این برنامه‌ها ارتقا موتور محصولات سایپا با همکاری فرانسوی‌ها است.

*آیا با ادامه همکاری این دو شرکت، سایپاسیتروئن می‌تواند کیفیت محصولات تولیدی داخلی خود را در سطح جهانی ارتقا دهد؟

قطعا اینگونه است. در حال حاضر شرکت سایپا سیتروئن دارای شش عضو هیات مدیره متشکل از سه ایرانی و سه فرانسوی است. همچنین ترکیب این شرکت به گونه‌ای طراحی شده است که در این ترکیب، نیروهای ایرانی و فرانسوی در تمامی سطوح با یکدیگر همکاری می‌کنند.

در حال حاضر حدود ۱۵ نفر از شرکت سیتروئن به صورت ثابت و مستقر در ایران هستند. همچنین بالغ بر ۲۰ نفر دیگر نیز بصورت پروژه‌ای فعالیت می‌کنند که در مجموع بالغ بر ۳۵ نفر به صورت دائمی در سایپا سیتروئن فعالیت می‌کنند.

محصولات این شرکت، تحت استانداردهای کیفی و بروز که در شرکت‌های کلاس جهانی بکارگرفته می‌شود، تولید خواهد شد و با توجه به ترکیب ایرانی فرانسوی مدیران و نیروهای شرکت، ابعادی از انتقال تکنولوژی که مربوط به نرم افزار و دانش افزار و سازمان افزار است، در حال پیاده سازی و بسیاری از فرآیند‌ها، سیستم‌ها و سازماندهی‌های شرکت سایپا سیتروئن در حال تطبیق با استانداردهای در سطح جهانی است. دانش و تجربه حاصل از این فرآیند همکاری، در هر دو شرکت مادر یعنی سایپا و سیتروئن، استفاده و بهره برداری خواهد شد.

*چرا سیتروئن، گروه خودروسازی سایپا را برای تولید محصول مشترک C۳ انتخاب کرد؟

همکاری سایپا و سیتروئن به حدود ۵۰ سال گذشته و تولید ۱۰۰ هزار ژیان برای ایران و همچنین بازارهای صادراتی نظیر ابوظبی بر می‌گردد. همچنین پس از موفقیت ژیان، در سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ نیز، حدود ۱۰۰ هزار زانتیا به بازار ایران عرضه شد. پس از آن و پیش از تحریم‌ها، سایپا، قراردادی برای تولید و صنعتی سازی خودرو C۴ با سیتروئن داشت که بدلایل مسایل بین المللی در آن زمان، متوقف شد.

در مرحله بعدی مذاکرات، با توجه به سیاست‌های وزارت صمت و همچنین جهت گیری‌های کلان سایپا، این شرکت سیاست سرمایه گذاری مشترک با سیتروئن را اعلام کرد که این پروژه در ابتدا به صورت سرمایه گذاری دوجانبه، در دست بررسی و اقدام بود و نهایتا به یک سرمایه گذاری مشترک واقعی در ایران منتهی شد.

در همین زمان از کارخانه های سایپا بازدید شد و در ‌‌نهایت کارخانه سایپا کاشان به عنوان کارخانه تولید محصولات مشترک این دو شرکت انتخاب شد. پس از آن، سیتروئن ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان را خرید و پس از طی مراحل قانونی و مالی، سایپا کاشان به سایپا سیتروئن تغییر نام داد. درواقع با این اتفاق، در ایران، اولین شرکت سرمایه گذاری مشترک واقعی (که مسئولیت کامل کلیه عناصر زنجیره ارزش افزوده را بعهده دارد) با یک شرکت اروپایی (با سهم ۵۰-۵۰ و با مدیریت برابر) تاسیس شده است.

*شما به این قرارداد و همکاری دو شرکت با یکدیگر امیدوار هستید و این قرارداد را برای پیشرفت صنعت خودروسازی سایپا موثر می دانید؟

حال این امیدواری وجود دارد که با آغازهمکاری این دو شرکت خودروسازی در قالب یک شرکت مستقل در ایران، محصولاتی با بهترین سطح کیفیت در دنیا تولید شوند تا مشتریان ایرانی بتوانند تجربه جدیدی از کیفیت در محصول و همچنین خدمات فروش و خدمات پس از فروش را داشته باشند. چرا که موفقیت همکاری این دو خودروساز در کمتر از یکسال به محصول مشترکی همچون C۳ بعنوان یک محصول بروز اروپایی و با ویژگی‌های منحصر به فرد برای بازار ایران نظیر موتور پرقدرت منتهی شد. در حال حاضر، شرکت سایپا سیتروئن در ایران، دومین شرکت در دنیا بعد از کشور اسلواکی است که محصول C3 را تولید خواهد کرد.

گفت گو از خبرنگار خودروکار؛ نگارمیرکریمی

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران