کد خبر : ۱۲۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
«خودروکار» گزارش می دهد؛
رییس سازمان توسعه تجارت در آخرین نشست خبری خود از عقیده شخصی خود مبنی بر کاهش سهم واردات خودرو تا 5 درصد میزان تولید داخل سخن گفت، اظهاراتی که حتی خلاف اسناد بالادستی اقتصاد ایران بوده و به نظر می رسد آنچه که بر شرایط واردات خودرو بیش از قانون و اسناد موجود تاثیر گذار است، همین نظرات شخصی است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، مجتبی خسروتاج روز شنبه به صراحت گفت که شخصا معتقد است که باید سهم واردات خودرو تا 5 درصد میزان تولید داخل کاهش پیدا کند تا تولید داخل به سرانجام برسد. این گفته او در حالی مطرح می شود که در افق 1404 نیز سهم واردات خودرو 10 درصد میزان تولید داخل دیده شده و تئوری بسته ماندن درهای بازار خودرو برا بقای صنعت خودروسازی نه تنها سالهاست مردود شده بلکه خلاف صحبت ها و وعده های حسن روحانی، رییس دولت دوازدهم است چرا که روحانی زمانی که سکان هدایت دولت یازدهم را بر عهده داشت در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو به صراحت از باز شدن درهای بازار خودرو و پایان حمایت های دولتی از صنعت خودرو سخن گفت.

اما اکنون در حالیکه سایت ثبت سفارش خودرو پنج ماهی ست که به روی واردکنندگان بسته شده و دهه هاست که با بالا بردن دیوارهای تعرفه و حتی ممنوعیت واردات در مقاطعی نه تنها به طور کامل از صنعت خودروسازی داخلی حمایت شده بلکه انتخاب مشتریان نیز محدود شده و دست آخر هم به دلیل بهره وری پایین، هزینه های سربار بالا و نبود فضای رقابتی، خودروسازی ایران نتوانسته پیشرفت چشمگیری داشته باشد، باز هم همان نسخه قدیمی پیچیده شده و در این میان تنها مشتریان ایرانی هستند که قربانی بلاتکلیفی دولت می شوند. اکنون پرسش اساسی اینجاست که کاهش سهم واردات از منظر کسی که فعلا اهرم ایجاد محدودیت در بازار خودروهای وارداتی را در دست دارد، چقدر منطقی به نظر می رسد؟

فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو  در این زمینه به خودروکار می گوید:« برای ما هم این پرسش مطرح است که مبنای صحبت 5 درصد از کجا آمده وقتی در سند چشم انداز صنعت خودرو سهم واردات 10 درصد عنوان شده است، این پنج درصد از کجا آمده است؟ بر اساس سند چشم انداز صنعت خودرو مقرر شده است، سه میلیون دستگاه خودرو تولید، یک میلیون دستگاه صادرات و 300 هزار دستگاه واردات صورت گیرد که نسبت واردات به تولید 10درصد مقرر شده است.»

او می افزاید: «نمی دانم این صحبت آقای خسروتاج سلیقه شخصی ایشان است یا تصمیم وزارتخانه؟ اما بر اساس استراتژی صنعت خودرو، مبنای واردات همان 10 درصد است. گرچه در حال حاضر سهم واردات در بازار خودرو نیز حدود 5 تا 6 درصد است».

گرچه دولت دستورالعمل جدید واردات خودرو را برای تایید بر روی میز هیات وزیران دارد و براساس این دستورالعمل واردات در حالی از تعرفه پایین تری برخوردار خواهد بود که شرکت مادر در ایران تولید داخل انجام دهد، اما این همان سیاستی ست که چینی ها در دستور کار قرار دادند و با توجه به گسترگی بازارشان و وجود فضای کسب و کار مناسب، توانستند بهترین بهره را از آن ببرند. اما شاید بهتر باشد پیش از اینکه بدون کارشناسی درست چنین پیش شرطی مطرح شود اول به این چند پرسش پاسخ داده شود. نخست اینکه حجم بازار خودروی ایران چند دهم بازار چین است؟ پرسش بعدی اینکه شاخص ففضای کسب و کار ایران چند پله از چین عقب تر است؟ و پرسش آخر تا چه زمانی قرار است به جای ایجاد راه حل های مناسب پیرو نسخه های کشور های دیگر بدون کوچکترین تشابهی باشیم؟

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرداد بیوکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۷:۳۴
0
0
تکلیف ما که پولمون دست وارد کننده خودرو( اسان موتوره)نه پولمون پس میده ونه خودرو چرا دولت جلو این غارتگری مردم بی پناه نمیگیره تا کی ؟؟؟؟؟؟
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۸:۱۷
0
0
سلام واقعا شما متوجه نيستيد يا كه خودتان را زديد به ندانستن بابا اين يك ترفند است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران