کد خبر : ۱۲۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
«خودروکار» گزارش می‌دهد؛
تعداد خودروهای بد و منفور در طول تاریخ کم نیست و غالب خودروسازان بزرگ دنیا هم محصولاتی داشته اند که خیلی مورد پسند مخاطبان قرار نگرفته است. در قرن 21 با پیشرفت خودروسازی تعداد خودروهای بد کاهش یافته است اما هنوز برخی مدل ها هستند که در تاریخ به بدی از آن ها یاد می شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شاخصه های یک خودروی خوب دقیقا چیست؟ خودروی خوب باید بدنه مناسب، پیشرانه قوی، ظاهری زیبا و مواردی از این دست داشته باشد. در مقابل با نداشتن هر یک از این موارد می توان دریافت که با خودرویی متوسط یا حتی بد روبرو هستیم. در قرن 21 برخی خودروسازان بزرگ هم دچار اشتباهاتی شده اند که شاید تا حدودی اعتبارشان را نیز خدشه دار کرده باشد. در این گزارش قصد داریم نگاهی داشته باشیم به خودروهای منفوری که از ابتدای سال 2000 تا کنون روانه بازار شدند اما هیچوقت قلب مخاطبان را بدست نیاوردند.

جگوار X-Type

این مدل از جگوار در اصل خودروی بدی نبود اما برای بسیاری که این برند را دوست داشتند، این خودرو تبدیل به یک کابوس شد. بسیاری اعتقاد داشتند که X-Type در اصل یک جگوار نیست چرا که در زیر کاپوت آن قلب یک فورد موندئو قرار گرفته بود و طراحی داخلی آن نیز بسیار شباهت با همان مدل فورد داشت. این خودرو در سال 2001 روانه بازار شد ولی به خاطر همین نکات منفی مورد پسند قرار نگرفت و سرانجام در سال 2009 از خط تولید خارج شد.

شورولت آوئو

خودروسازی دوو را به یاد دارید که مدل های مختلفی هم در بازار ایران داشت؟ این خودروساز کره ای که شاید خیلی زود از صفحه تاریخ پاک شد در سال 2001 و 2003 به طور کامل توسط GM خریداری شد و دیگر خودروی مستقلی تولید نکرد اما رد پای آن در مدل آوئو که در آمریکا تولید شد ماند. این خودرو با الهام از خودروهای قبلی دوو ساخته شده بود و با توجه به اینکه قیمت پایینی داشت اما یکی خودروهای منفور آن زمان بود. اولین نسل این خودرو به طور کامل از صحنه روزگار پاک شده است چرا که در آن زمان هیچکس به خودروهای کره ای اعتماد نداشت. با این حال در 15 سال گذشته کره ای ها پیشرفت های بسیار زیادی داشته اند.

جیپ کامپس

اگر می خواهید بدانید که جیپ در تاریخ خود چه خودروهای بدی ساخته نیازی نیست خیلی به عقب باز گردید. کمتر از 10 سال پیش بود که مدل کامپس وارد بازار شد و از همان روزهای اول به خاطر ظاهر عجیب و غریب و البته طنزش سوژه منقدان شد. همچنین در طراحی داخلی این خودرو از بدترین و بی کیفیت ترین پلاستیک ها استفاده شده و به هر نحوی این خودرو بزرگترین افتضاح جیپ تا این لحظه به شمار می آید. هنوز هم کارشناسان حوزه خودرو اعتقاد دارند این خودرو آبروی برندی جیپ را برده است.

کرایسلر سبرینگ

شاید بتوان یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ را تولید انبوه این خودرو دانست. سبرینگ از زمان ورودش به بازار تا زمانی که برای همیشه از بین رفت، هیچگاه نقد مثبتی دریافت نکرد. این خودرو چندین بار هم به عنوان بدترین خودروی تاریخ انتخاب شده است. نبود پیشرانه مناسب، ظاهر جذاب، طراحی داخلی معقول و مواردی از این دست باعث شد تا این خودرو تبدیل به یکی از منفورترین تولیدات صنعت خودروسازی در کل تاریخ شود. بسیاری از خریداران این خودرو اعتقاد داشتند که تنها احمق ها باید این خودرو را خریداری کنند.

لکسوس HS 250h

در نگاه اول از کنار به این خودرو می توانستید یک تویوتا کرولا با درب های بزرگ را مشاهده کنید ولی زمانی که پشت فرمان قرار می گرفتید با یک خودروی کاملا ساخته تویوتا روبرو بودید و هیچ چیز لوکس یا سبک لکسوسی در خودرو وجود نداشت. این مدل با داشتن پیشرانه 187 اسب بخاری و مصرف متوسط (در حالی که هیبرید بود) قیمتی 40 هزار دلاری داشت. در این زمان بسیاری با درایت از خرید این خودرو دست کشیده و به سمت CT 200h رفتند که 8 هزار دلار ارزان تر بود و این خودرو برای همیشه به فراموشی سپرده شد. این خودرو بعد از دو سال تولید تنها 2800 دستگاه فروش داشت و در سال 2011 تولید آن به اتمام رسید.

شورولت HHR

یکی از خودروهایی که بعید به نظر می رسد دیگر کسی در خاطر داشته باشند مدل HHR شورولت است که هیچ کس دلیل به وجود آمدن چنین خودروی افتضاحی را متوجه نشده است. این خودرو در طول تاریخ رکورددار فراخوان به تعمیرگاه است به طوری که 6.2 میلیون بار این خودرو فراخوان شده است. این عدد زمانی جالب می شود که بدانید کمتر از نیم میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رفته بود.

هامر اچ 2

اگر واژه زیاده روی در خودروها معنا داشت، هامر اچ ۲ یک نمونه بارز آن به شمار می رفت. این خودرو در ابعاد و مصرف سوخت به مانند یک هیولا بود و به هیچ عنوان مورد استقبال عمومی قرار نگرفت. هامر به خاطر چهره خشن و خاصی که داشت در میان علاقمندان به آفرود و جاده های برون شهری طرفدار دارد اما در میان مردم عادی هیچوقت محبوب نبود و یک شکست محض برای کارخانه به شمار می رفت.

اسمارت ForTwo

نقطه مقابل هامر به عنوان خودرویی که بیش از اندازه بزرگ بود، اسمارت ForTwo قرار دارد. در حالی که شرکت های فیات و مینی ثابت کرده اند که می تواند خودروهای کوچک و با کیفیت روانه بازار کرد اما اسمارت تمام ایده های مربوط به یک خودروی کوچک را از بین برد. این خودرو با ابعاد کمش، مصرف سوختی بیشتر از خودروهای سدان داشت و همچنین در تمامی آزمایش ها ثابت شده بود که هندلینگ این خودرو بسیار افتضاح است.

فورد Excursion

فورد مدتی به دنبال ساخت یک خودروی شاسی بلند با قیمت پایین، مصرف سوخت مناسب، فضای زیادی برای سرنشینان و دو دیفرانسیل بود. به همین دلیل چند سالی زمان صرف ساخت یک مدل خاص به نام Excursion کرد که در نهایت تبدیل به یکی از خودروهای منفور و بد این شرکت شد. این شاسی بلند نه تنها چهره زیبایی نداشت، قدرت پیشرانه متوسط و مشکلات متعددش نیز باعث هرچه بدتر شدن آن می شد.

پونتیاک آزتک

شاید در طول تاریخ خودروسازی نتوان هیچ نمونه ای به مشابه این خودروی عجیب پیدا کرد. آزتک نقش پررنگی در تجربه تلخ ورشکستگی جنرال موتورز داشت و شاید اعتبار چندین ساله این شرکت را به نابودی کشاند. خودروی که نه تنها در عملکرد بسیار ضعیف بود بلکه در ظاهر هم یک خودروی افتضاح به شمار می رفت. این خودرو برای اولین بار در سال 2000 و در نمایشگاه خودرو دیترویت معرفی شد و از همان لحظه تمام نظرات نسبت به این خودرو منفی بود. شاید تنها نکته مثبت این خودرو حضور در سریال تلویزیون Breaking Bad باشد.

مترجم خودروکار: محمد امین زمانی

منبع : cheatsheet.com


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران